چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ساعت ۶:۴۲
گزارش؛

کاهش نگران کننده سن اعتیاد در بجنورد / افزایش اعتیاد دستاورد حاشیه نشینی

اعتیاد امروز به پاشنه آشیل آسیب های اجتماعی تبدیل شده است، عدم برنامه ریزی دقیق و نبود همت قاطع در مبارزه با مواد مخدر در میان مسئولان باعث ایجاد نگرانی در حوزه اعتیاد شده است.

به گزارش بجنا؛ اعتیاد یکی از معضلات بزرگ جوامع بشری و هم چنین یک بیماری که به نوعی ویرانگر جوامع و برخی اوقات نابودگر کانون گرم خانواده می شود، به شمار می آید که به تازگی به صورت بسیار زیاد گریبانگیر مردم کشور ما شده است.

اعتياد يك بيماری پيچيده است كه تنها يك عامل خاص در بروز آن دخيل نمی باشد. مجموعه ای از عوامل در بروز بيماری اعتياد  دخالت دارند كه از ميان آنها می توان به محیط اجتماعی، بیکاری،مشکلات خانوادگی و .. اشاره كرد.

زنگ خطر اعتیاد برای دانش آموزان/ نبود زیرساخت های مناسب نگهداری از معتادان در استان

حیدر اقبالی مطلق معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار، بجنا، گفت: امروز اعتیاد دامن بیشتر خانواده ها را گرفته است و کمتر خانواده ای را می‌بینیم که با این موضوع درگیر نباشند.

وی با اشاره به اشکال مختلف اعتیاد، ادامه داد: اعتیاد در اشکال مختلف مواد دخانیات، مواد سنتی و صنعتی است، آنچه در استان ما شایع است، استفاده از مواد مخدر سنتی مانند تریاک است و بیشتر کشفیات در استان ما نیز به مواد مخدر سنتی باز می‌گردد.

اقبالی با بیان اینکه گرایشات به مواد مخدر به زیر 18 سال رسیده است، افزود: آنچه امروز در میان جوانان شایع است گرایش به دخانیات مانند سیگار و بی تی است که اولین پله برای ورود به عرصه استفاده از مواد مخدر هستند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان، تصریح کرد: اغلب این شروع مصرف ها از مجلس های دوستانه، پارتی ها و جشن تولدها آغاز می شود، بعد از آنکه بدن به مصرف دخانیات عادت می کند و نیاز بدن تامین نمی شود جوانان به مواد مخدر سنتی روی می آورند.

یکی از مهم ترین دلایل طلاق اعتیاد است

وی عنوان کرد : قالبا تا زمانی که مصرف کننده ها به این باور نرسند، راهی که رفته، اشتباه است هیچ راه حلی برای درمان آنها جواب نخواهد داد و قالبا بعد از ترک دوباره به مصرف مواد اقدام می کنند.

وی با اشاره به نوع مواد مصرفی در اقشار مختلف جامعه، گفت: امروز نوع آلودگی به مواد مخدر مختلف است، در اقشار متوسط به بالا به دلیل داشتن درآمد ثابت نمی توان اعتیاد را تشخیص داد و به نوعی قشر متوسط به بالا اعتیاد پنهان دارند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی، مطرح کرد: امروز در حواشی شهرها آنچه مشاهده می شود بخشی از افراد به اعتیاد مبتلا هستند، متاسفانه در چند سال اخیر این موضوع در میان زنان هم افزایش یافته است.

اقبالی با اشاره به طلاق افزود: امروز یکی از مهمترین عوامل طلاق بحث اعتیاد است، در بررسی علل جرایم قالبا به مواردی می رسیم که مجرم بنوعی با طلاق و اعتیاد ارتیاط دارد.

زنگ خطر اعتیاد برای دانش آموزان

وی با اشاره به ورود مواد مخدر به میان دانش آموزان گفت: مواد مصرفی شایع در میان دانش آموزان بیشتر از خانواده دوخانیات مانند سیگار و BT است و دانش آموزان به مرحله مصرف مواد سنتی وارد نشده اند اما به دلیل آنکه مصرف دخانیات قدم اول در اعتیاد است می تواند زنگ خطر برای دانش آموزان باشد.
وی با اشاره به راهکاره های مقابله با این روند ادامه داد: در حوزه دانش آموزی فرهنگ سازی برای مقابله با اعتیاد بسیار مهم است، خانواده ها رکن اصلی در پیشگیری از اعتیاد هستند و باید اعتقاد به زیان های مواد مخدر در میان افراد نهادینه شود.

وی در پایان افزود: زیرساخت های مناسبی برای نگهداری از معتادان در استان وجود ندارد، اگر مکان های مناسب برای نگهداری معتادان در استان وجود داشته باشد نیروی انتظامی توانایی جمع آوری معتادان و افراد خطرناک را دارد.

فقر، تراکم جمعیت، دسترسی آسان و بیکاری از دلایل مهم گسترش اعتیاد در خراسان شمالی

پاکدین معاونت پیشگیری بهزیستی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار بجنا، گفت: از دلایل مهم گسترش اعتیاد در حواشی شهر می توان فقر، تراکم جمعیت و بیکاری را نام برد؛ همچنین اغلب افراد سرپرست خانواده ساکن این مناطق برای کسب درآمد به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند و این سبب آسیب رساندن به خود شخص و خانواده اش خواهد شد.

وی تشریح کرد: بعضی از افراد قشر ضعیف جامعه، مخصوصاً بانوان، برای امرار معاش خود، به تن فروشی و خرده فروشی مواد می پردازند که همین خرده فروشی زمینه‌ای برای اعتیاد آنها را فراهم می‌آورد.

وی اظهار داشت: در دسترس بودن مواد زمینه رو آوردن به اعتیاد را آسان‌تر کرده و احتمال گرایش افراد جامعه به این سمت را به شدت افزایش می دهد.

معاونت پیشگیری بهزیستی استان عنوان کرد: اصلی ترین دلیل اعتیاد نوعی اختلال شخصیت است؛ به طوری که میزان اختلال شخصیت در افراد دچار به اعتیاد از سایرین بیشتر است.

وی ادامه داد: ارزیابی شیوع اعتیاد در شهر، متوسط است؛ اما به دلیل آن که اعتیاد چرخهای است که ممکن است شخصی که تازه از دام آن خارج شده مجدداً به آن رو آورد؛ دلیل بازگشت دوباره این افراد،عدم پذیرش آنها در جامعه به عنوان یک انسان سالم و شهروند عادی می‌باشد.

وی تصریح کرد:خانواده ها می‌توانند با در پیش گرفتن راهکارهایی، به کاهش میزان اعتیاد کمک کنند؛ به طوری که با افزایش مهارت "نه گفتن" فرزندان خود، احتمال گرایش آنها به اعتیاد را کاهش دهند.

پاکدین اظهار داشت:اعتیاد دردیست که در همه اقشار جامعه رواج دارد و معمولاً افراد دچار شخصیت های وابسته، به اعتیادمبتلامی‌شوند؛ به طوری که با بروز یک مشکل برای پر کردن خلأ خود به اعتیاد می گرایند.

وی ادامه داد: باید طوری برنامه ریزی شود که افراد دچار کمبود، برای تخلیه هیجانی به فضاهای دیگری همچون مراکز تفریحی، آموزشی، هنری و ورزشی کشیده شوند.

وی بیان داشت: در صورت اعتیادیکی از اعضای خانواده،سایر اعضا نیز دچار آزردگی خاطر می‌شوند و باعث برهم زدن نظم میان اعضایآن خواهد شد.

۴۲ سمن مردم نهاد در استان مشغول به فعالیت هستند

پاکدین مطرح کرد:کودکاندارای پدر و مادر مبتلا به اعتیاد،گاها دچار کودک آزاری شده و یا حتی به اجبار پدر و مادر خود به مصرف مواد مخدر می پردازند تا فرزند، مجبور به تامین مواد مخدر برای خود و خانواده‌اش شود.

وی بیان داشت:برای کاهش مشکلات اعتیاد در جامعه می‌توان از آموزش به خانواده‌ها آغاز کرد؛ به طوری که در پنج سال اول زندگی، روش های فرزند پروری را به زوجین آموزش داده تا احتمال گرایش فرزندان آنها به اعتیاد کاهش یابد.

وی اظهار داشت: ما با ارسال تیم های تاثیرگر به مناطق مختلف شهر، مخصوصاً مناطق محروم، با شناسایی موقعیت جغرافیایی، جمعیت و نوع آسیب های شایع آن منطقه و با استفاده از ظرفیت محله، به برطرف نمودن مشکل می پردازیم.

پاکدین ادامه داد: در حال حاضر ۴۲ سمن مردم نهاد در استان مشغول به فعالیت هستند که در محله های در معرض آسیب، با ارتباط گیری با مردم و اقدامات لازم به آموزش آنها می پردازند.

وی عنوان کرد: امروزه سن اعتیاد به شدت کاهش یافته و در حال حاضر تعداد ۱۴ نفر افراد زیر۱۸ سال در مرکز ما پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی بیان داشت: برای برطرف نمودن این آسیب اجتماعی بایستی تمام مردم و ارگان ها بسیج شوند و مسئولین باید با فرهنگ سازی و آموزش به آحاد مردم اعتیاد را کاهش دهند.

هزارتوی بروکراسی برسر راه نهادهای مردمی مبارزه با آسیب های اجتماعی / ضرورت تاسیس کمپ ترک اعتیاد نوجوانان در استان


مهدی جنتی فعال اجتماعی بجنوردی و مسئول قرارگاه خادمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بجنا، گفت: امروز وضعیت اعتیاد در شهر بجنورد بسيار اسفناک و دردآور، شاید بهتر باشد بگویم برنامه ریزی های دشمن در حوزه اعتیاد بسیار دقیقتر و به همان اندازه فعالیت و برنامه ریزی مسئولان ما کم دقت و بی اثر است.

 وی با اشاره به عوامل مهم در رشد سریع اعتیاد، ادامه داد: فقر فرهنگي، بيکاري، عدم برنامه ريزي در به کار گيري نوجوانان و جوانان در مسئوليت دادن به آن ها، چرخه ي معيوب ساختاري پيشگيري و درمان اعتياد، ساختار فرسوده تربيتي و آموزشي و ... از مهمترین عوامل در همه گیر شدن اعتیاد است.

 جنتی افزود: امروز رشد اعتیاد در میان اقشار ضعیف جامعه سرعت بیشتری دارد، مهاجرت از روستا، مواجهه با آسيب ها و چالش هاي شهرنشيني و احساس امنيت بزهکاران در مناطق حاشيه نشين از عوامل مهم رشد اعتیاد در میان اقشار ضعیف است.

 این فعال اجتماعی مطرح کرد: ريشه ي بسياري از آسيب هاي اجتماعي که با آن مواجه هستيم از اعتياد شروع شده و به نوعي ابعاد مختلفي پيدا کرده است، طلاق و از هم پاشيدگي خانواده، فقر مالي مضاعف، کودک کار، کودک بزهکار، زنان و دختران در معرض آسيب هاي اجتماعي و بسياري از آسيب ها و معضلات اجتماعي که بنيان خانواده را هدف قرار داده است ناشي از اعتياد است.

جنتی ادامه داد: وضعیت کودکان خانواده های مصرف کننده مواد مخدر نگران کننده است، این کودکان بسيار شکننده و در معرض انواع و اقسام آسيب هاي اجتماعي هستند، وضعيت بسيار ناگوار تربيتي، معيشتي، بهداشتي، اخلاقي و ... آینده اجتماعی شهر را تهدید می کند.

ورود اعتیاد به کلاس های درس

فعال اجتماعی حوزه آسیب های اجتماعی عنوان کرد: ضرورت، پيگيري و تاسيس کمپ ترک اعتياد نوجوانان نشان دهنده ورود اعتیاد به میان سن مدارس است، چند سال است که با اعتیاد در میان مدارس درگير هستيم. حتي به طور متعدد با موارد اعتياد در سنين پايين تر از آنچه تصور مي کنيد مواجه بوديم.

وی با اشاره به روش های مقابله با اعتیاد، تصریح کرد: ناکارآمدي ساختارها و ديدگاه هاي موجود در مقابله با پديده ي اعتياد به مواد مخدر و ساير آسيب هاي اجتماعي کاملا مشهود است، مقوله اعتیاد با فعال کردن ظرفيت هاي دروني جامعه و نگاهی جهادي به حل آسیب های اجتماعی و فرهنگ ايثار در جامعه قابل حل است. جنتی در پایان گفت: اما متاسفانه مسئولين ما همچنان نگاه بروکراتيک به تلاش نهاد های مردمی در مقابله با بحث اعتیاد دارند و به هر نحو ممکن به دنبال بهره برداري خودشان هستند، مسئولین به جاي سنگ اندازي درکار و بروکراسي هاي اداري به کمک نهاد های مردمی در عرصه ي آسيب هاي  اجتماعي بیایند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک