راه فاروج-عضو شورای شعر استان خراسان شمالی حضور ادبیات در زندگی عامه مردم را کمرنگ دانسته و افزود: خانوادهها باید نگاه مهربانانه و ویژهای به این مقوله داشته باشند و سعی کنند تا ادبیات در جامعه بین اقشار مختلف نهادینه شود.
به گزارش راه فاروج؛ صادق آدینه شاعر، نویسنده و ترانهسرای برجسته فاروجی است که نزدیک به 16 سال در این زمینه فعالیت کرده و آثار مختلفی ازجمله جمهوری خودمختار دلتنگی، کرد به دنیا آمده بودم، جنگیدم و پشیمان نیستم و ... از این هنرمند منتشرشده است.
وی در گفتگو با خبرنگار راه فاروج گفت: انجمن ادبی شهرستان فاروج از قدیمیترین انجمنهای سطح خراسان بزرگ است که بانام انجمن نوعی خبوشانی فاروج سالهای سال است که فعالیت کرده و شاعران خوبی را معرفی کرده است. در استان خراسان شمالی نیز شعر خوب و بالنده است و به رشد خود ادامه میدهد، انجمنهای ادبی در تمامی شهرستانها فعال است و جشنوارهها مرتب برگزار میشوند که ظرفیت خوبی برای معرفی شاعران استان به وجود میآورد.
عضو شورای شعر استان خراسان شمالی در ادامه اظهار داشت: شعر خراسان شمالی در سطح خوبی قرار دارد و در جشنوارههای مختلف در بخشهای شعر و داستان شاعران استان صاحبعنوان هستند. از فاروج نیز همیشه دوستانی راداریم که جزو رتبه داران جشنواره شعر استانی هستند.
وی مهمترین دغدغه شاعران را حضور پررنگ شعر و ادبیات در زندگی عامه مردم دانسته و افزود: ادبیات در تکتک ارکان زندگی ما نقش مهمی دارد ولی ما این نقش را کمرنگ کردهایم. ادبیات کلاسیک ما بسیار غنی و پربار بوده است ولی اشعار با توجه به نیازهای زمان سروده میشود.
وی در ادامه افزود: ما امروز حتی درست به آثار کلاسیکی همچون شاهنامه نپرداختهایم چه برسد به اینکه اثر جدید را وارد این عرصه بکنیم. سنگ بنای این آشتی دوباره با ادبیات را باید خانوادهها بگزارند و فرزندان خود را نسبت به این مسائل آگاه سازند و بعدازآن مدارس مهمترین نقش رادارند.
اثر زیبای " شواش" با شعر صادق آدینه/آهنگساز و تنظیم: مهدی حسن زاده/و صدای:مهدی حیدری در جشنواره تولیدات مراکز استانها در سنندج حائز رتبه برگزیده شدند
صادق آدینه با اشاره به گستردگی شاخههای مختلف ادبیات گفت: طبیعتاً برای دانش آموزان اولی ابتدایی نمیتوان از آثار قوی همچون شاهنامه، مخزنالاسرار، لیلی و مجنون و ... صحبت کرد. باید جامعه را در هر سنی با یک بخش از ادبیات آشنا کنیم و این نیاز و علاقه به ادبیات را به وجود آوریم. خوشبختانه ادبیات ما در تمامی بخشها و حتی کودک و نوجوان نیز بسیار غنی و پربار است.
وی بابیان اینکه ادبیات و شعر اگر ترانهسرایی را از آن کم کنید بار مالی آنچنانی ندارد و شاعران نمیتوانند درآمدی از آن کسب بکنند، گفت: در ترانهسرایی گردش مالی وجود دارد و هنرمندان خواننده و آهنگساز شعر را از ترانهسرایان خریداری کرده و در کارهای خود استفاده میکنند ولی در جلوههای دیگر شعر در بحث مالی نفع آنچنانی ندارد.
وی در ادامه افزود: جدای از بحث مالی چون مخاطب ترانهسرایی بیشتر است رغبت شاعران نیز به این عرصه بیشتر میشود در بهترین حالت ممکن یک مجموعه شعر با 5000 تیراژ چاپ نهایتش 15 هزار نفر را پوشش خواهد داد ولی وقتی یک ترانه در غالب موسیقی به مردم عرضه میشود حداقل ممکن است 500 هزار نفر این کار را بشنوند و این میزان میتواند بیشتر نیز شود.
آدینه با اشاره به تخصصی بودن شعر و ترانهسرایی گفت: در ترانهسرایی ایرادی که وجود دارد این است که دوستانی چون ترانه گفتن را آسان میبینند فکر میکنند همه میتوانند وارد این وادی بشوند. درصورتیکه ترانه همانند شعر بهشدت تخصصی است و مسئله دشوار و فنی است و بدون آگاهی نباید وارد آن شد.
وی در ادامه افزود: ما ترانهسراهای بسیار باسواد و آگاه و تحصیلکردهای داریم که ترانههای خوبی میسرایند اما شعرهای کموزن و بدون محتوا در آثار برخی هنرمندان موسیقی از عدم آگاهی و سواد ادبی آنها نشأت میگیرد
وی همچنین بیان کرد: این عدم آگاهی در برخی از خوانندهها هم وجود دارد و تعداد اندکی از آنها بین شعر خوب و ضعیف فرقی نمیگزارند. دوستانی بدون پشتوانه فنی و ادبی وارد این عرصه شدهاند و چون دانش و آگاهی کمتری دارند ممکن است به این حرفه لطمه بزنند.
آدینه در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در عرصه شعر و ادبیات فعالیت میکنند کار خود رادارند انجام میدهند و احساس نیاز کرده و کار میکنند، این مسئله باید بیشتر موردتوجه خانوادهها قرارگرفته و نگاه ویژه و مهربانانهتری به ادبیات داشته باشند و سعی کنند که ادبیات در جامعه و بین اقشار مختلف نهادینه شود.
پایان خبر/.77