جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ساعت ۱:۵۷
سید مهدی مسبوق، علی حسین غلامی یلقون آقاج

روش شناسی برگردان تصویرهای استعاری صحنه های قیامت در قرآن

جستار حاضر در پرتو نظریۀ پیترنیومارک و با روش توصیفی- تحلیلی از نوع انتقادی، به نقد و بررسی شیوه­ های برگردان تصویرهای استعاری صحنه­ های قیامت در قرآن پرداخته است.
روش شناسی برگردان تصویرهای استعاری صحنه های قیامت در قرآن,

چکیده

 معنای تصویرهای استعاری در مباحث معنی­ شناسی و ترجمه از جایگاه مهمی برخوردار است و این مهم در ترجمة متون مقدسی همچون قرآن کریم نمایان­ تر می­ شود؛ بنابراین در مطالعات نوین ترجمه، از جمله الگوهای ترجمۀ تصویرهای استعاری، نظریۀ پیترنیومارک است که بر ترجمه ­پذیری استعاره تاکید دارد. نیومارک هفت راهبرد را برای ترجمة استعاره معرفی می­ کند که با تکیه بر آنها می­ توان تصویرهای استعاری را به زبان مقصد منتقل نمود. جستار حاضر در پرتو نظریۀ پیترنیومارک و با روش توصیفی- تحلیلی از نوع انتقادی، به نقد و بررسی شیوه­ های برگردان تصویرهای استعاری صحنه­ های قیامت در قرآن پرداخته و ضمن تبیین شیوه­ های انتقال تعابیر استعاری، عملکرد پنج ترجمۀ فارسی از دو جزء پایانی قرآن را مورد سنجش قرار داده است. بدین منظور پنجاه و شش تصویر استعاری از مناظر قیامت با دویست و هشتاد برابر نهاد آن، بررسی شد. برآیند پژوهش نشان می ­دهد که از هفت شیوۀ مطرح شده در نظریۀ نیومارک، الهی­ قمشه ­ای از پنج روش، رضایی ­اصفهانی و فولادوند از چهار روش و آیتی و معزی از سه روش، بهره برده ­اند. رویکرد مترجمان، بیشتر بر ترجمۀ تحت ­اللفظی استوار است و این مسئله حاکی از این است که مترجمان، بیش از انتقال صریح معنا، سعی در باز تولید استعاره در زبان مقصد داشته ­اند و از میان روش ­های یادشده، آیتی، معزی و فولادوند از روش تحت ­اللفظی، الهی ­قمشه ­ای از روش معنایی و رضایی از روش ترجمۀ تحت ­اللفظی با افزوده ­های تفسیری، بیشترین بهره را برده ­اند.

کلیدواژه ها: قرآن کریم؛ قیامت؛ ترجمه؛ تصویرهای استعاری؛ الگوی نیومارک

نویسندگان:

سید مهدی مسبوق: دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان

علی حسین غلامی یلقون آقاج: دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان

فصلنامه پژوهش های ادبی – قرآنی - دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک