شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۹۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ساعت ۵:۵۳

خراسان شمالی راهنمای گردشگری برای جذب گردشگر ندارد/ راه اندازی رستوران های سنتی بدون ارائه فرهنگ استان

توسعه گردشگری، همخوان با توسعه زیرساخت‌ها اثربخش‌ترین راهکار برون‌رفت از رکود حاکم بر صنعت گردشگری ایران و منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی است. استان خراسان شمالی یکی از استان های توانمند با ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف درحوزه های مختلف است که متاسفانه تاکنون نتوانسته از این ظرفیت ها به نحوه مطلوب بهره مند شود.
خراسان شمالی راهنمای گردشگری برای جذب گردشگر ندارد/ راه اندازی رستوران های سنتی بدون ارائه فرهنگ استان,

به گزارش عصر اترک، خراسان شمالی همه ساله معبر عبور بیش از 20 میلیون مسافر است این فرصتی بزرگ برای  جذب گردشگر و ورود ثروت به استان است ولی تاکنون برای ماندگاری مسافران و حضور وجذب گردشگران در این زمینه بسترهای لازم تهیه نشده است که در ادامه خبرنگار عصر اترک  به گفتگوی تفضیلی با یکی از کارشناسان حوزه کارآفرینی و توسعه استان می پردازدکه در ادامه می خوانید.

دکتر هادی کاهانی مقدم یکی از کارشناسان حوزه کارآفرینی و توسعه استان در رابطه با پتانسیل ها وظرفیت های خراسان شمالی در حوزه گردشگری می گوید: خراسان شمالی باتوجه به پتانسیل ها و ظرفیت هایی که دارد به خاطر تازه تاسیس بودن و نبودن زیرساخت های لازم کشف تازه در پنجره ی گردشگری است.

وی خراسان شمالی را طفل نوپایی می داند که ظرفیت های گردشگری آن هنوز که هنوز است شناخته شده نیست.

کاهانی معتقد است باتوجه به سفر دکتر سمیعی افتخار ایران به استان خراسان شمالی ، این استان می تواند از این فرصت بهره مند شود تا یک گردشگری سلامت دراستان راه اندازی کند.

وی افزود: باتوجه به این که تردد اتباع خارجی از جمله عراقی، ترکمنستانی و.... برای درمان به کشورمان از جمله خراسان شمالی زیاد انجام می شود این ظرفیت می تواند یک فرصت برای این استان نیز باشد.

 

برند سازی محصولات استانی

این کارشناس حوزه کارآفرینی و توسعه استان دومین مسئله درحوزه گردشگری خراسان شمالی را برند سازی محصولات استانی اعلام کرد که متاسفانه هنوز نتوانستیم دراین زمینه برند سازی لازم را داشته باشیم تا صنایع دستی ، محصولات و تولیدات ما به صورت بسته بندی شکیل فراهم شود.

 

ایجاد جذابیت های گردشگری برای جذب گردشگر

وی با تاکید به این که باید به سمت کانالیزسازی عبور مسافران از استان باشیم، گفت: این بدان معنا است که در راستای جهت دهی و ماندگاری مسافرین حتی برای یک روز در استان باید بسترهای لازم  ازجمله ایجاد جذابیت های گردشگری را فراهم شود.

کاهانی مسئله دیگر در بحث جذب گردشگر به استان را ایجاد و راه اندازی ایستگاه های توقف مسافر عنوان کرد تا با ایجاد این ایستگاه ها مسافر برخوردار از امکانات لازم رفاهی باشد.

وی از گردشگری به عنوان  مفرح ترین صنعت پول ساز و اشتغال زا در دنیا یاد کرد واظهارداشت: براین اساس ایجاد زیرساخت های لازم ارتباطی ازجمله در حوزه ریلی، جاده ای ، حمل و نقل برای استان یک ضرورت ملموس است.

 

ضرورت ساماندهی اسکان مسافر

وی بر ضرورت ایجاد مراکز ساماندهی اسکان مسافر دراستان تاکید کرد و تصریح کرد: درحوزه اماکن نیز باید بدنبال ایمن سازی برای مسافرین باشیم  و نظارت های لازم بر اماکن را در دستور کار قرار دهیم.

این کارشناس حوزه کارآفرینی و توسعه استان با بیان این که باید استانداردهای لازم در رستوران ها رعایت می شود، گفت: درزمینه استاندارد سازی نحوه پذیرایی یا کیفی سازی اماکن اقامتی و پذیرایی بایستی ضرورت دارد بیشترورود پیدا کنیم.

کاهانی با تاکید بر برنامه ریزی کامل و دقیق در جهت رشد صنعت گردشگری در استان، افزود: دراین زمینه  باید برنامه ریزی های لازم برای جشن های بومی و محلی دراستان انجام شود .

وی به عنوان گنجینه فرهنگ ها برای استان خراسان شمالی اشاره کرد وگفت: وقتی می گوییم گنجینه فرهنگ ها چرا از این گنجینه استفاده لازم را استان نمی برد دراین زمینه چقدر بروشور در راستای معرفی استان به زبان های مختلف بومی محلی از جمله ترکی، ترکمنی، کردی ، تاد ، بلوچ و ... تهیه شده است.

وی توسعه زیرساخت های خدماتی و امکانات رفاهی برای مسافرین را ازاصلی ترین مسائل در بحث گردشگری اعلام کرد وافزود: بنابراین اماکن تفریحی در شهر می تواند با رویکرد کارآفرینی به مسافرین خدمات ارائه دهند.

این کارشناس حوزه کارآفرینی و توسعه استان معتقد است بجنورد  کوچک  را می توان در تفرجگاه های  بش قارداش و باباامان  ساخت .

 

محصولات و تولیدات استان باید مسافر پسند باشند

وی افزود: همچنین برای ارائه محصولات و تولیدات استان باید به شکل مسافر پسند وارد شد بدین معنا که در نوع بسته بندی محصولات، انتخاب کالا ، اندازه کالا استانداردهای لازم با طرحی های جدید وارد شد.

وی بسته بندی را حلقه اتصال با مشتری دانست که متاسفانه دراین زمینه  ضعف ارائه تولیدات استان، بسته بندی آن است.

کاهانی با بیان این که تولید کنندگان استان بسته بندی را بلد نیستند ،گفت: بسته بندی ویترین کالا است اگر بسته بندی مرتب نداشته باشیم نمی توانیم مشتری جذب کنیم.

کاهانی اظهارکرد: درحوزه گردشگری استان متاسفانه باجه های راهنمای گردشگر فقط یک کوسیک خالی است و راهنمای ندارد.

 

خراسان شمالی  راهنمای گردشگری برای جذب گردشگر در استان ندارد

وی با بیان این که استان خراسان شمالی تربیت راهنمای گردشگری برای جذب گردشگر در استان ندارد واظهارداشت: این استان نیز به مانند استان خراسان رضویی بایستی به دنبال ایجاد پایگاه جذب گردشگر باشد.

وی افزود: درجذب سرمایه گذار و گردشگر دراستان باید تسهیل گر، تسریع گر باشیم تا بتوانیم گردشگر را جذب کنیم ما باید دراین زمینه بستر ساز باشیم نه مانع.

وی متذکر شد: سرمایه گذار باید بداند پولی که وارد استان می کند امنیت برگشت سرمایه دارد.

وی بیان داشت: همچنین باید بستری تهیه شود تا گردشگر نحوه تولید سوغات استان را از نزدیک مشاهده کند.

 

موج راه اندازی رستوران های سنتی بدون ارائه فرهنگ استان

کاهانی اظهار کرد: متاسفانه دراستان موجی به نام اماکن رستوران سنتی ، محل پذیرش مسافر سنتی راه افتاده است ولی  از فرهنگ استان درآن چیزی  ارائه نمی شود.

وی افزود: تنها چیزی که در این رستوران های سنتی مشاهده می شود یک قالیچه ترکمنی و تخت است درحالی که از آیین ، فرهنگ و آداب، غذای سنتی چیزی ارائه نشده است.

وی ادامه داد: حتی منوی غذای سنتی استان در رستوران های سنتی نداریم و جشنواره های غذای محلی در سطح وسیع تاکنون در استان برگزار نکردیم.

 

اطلاع رسانی ضعف بزرگ استان درحوزه گردشگری 

این کارشناس حوزه کارآفرینی و توسعه استان ضعف بزرگ استان درحوزه گردشگری را عدم اطلاع رسانی اعلام کرد وگفت: دراین زمینه چقدر میرات فرهنگی با رسانه های استان وارد مذاکره شده تا اطلاع رسانی درستی انجام شود.

وی با تاکید بر برگزاری دوره ها ی توانمند سازی برای کارشناسان حوزه گردشگری،اظهارداشت: تاکارشناس خود  توانمند نشود و اطلاعات کافی نداشته باشد نمی تواند ظرفیت های استان را معرفی کند.

کاهانی اظهارکرد: متاسفانه ما در زمینه جذب گردشگر به این باور رسیدیم که ما فقط گذرگاه عبور برای مسافران هستیم بدین معنا که ظرفیت ها و توانمندی های استان و خودمان را فراموش کرده ایم.

 

عبور 25 میلیون مسافر از استان یک ثروت است

وی عبور سالانه 25 میلیون مسافر از استان را یک ثروت دانست که متاسفانه در این زمینه استان برای ماندگاری مسافر تاکنون نتوانسته کاری انجام دهد.

وی اظهارکرد: استان خراسان شمالی می تواند یکی از استان های نمونه در حوزه گردشگری، حوزه پیوند فرهنگ قدیم و کنونی و تعلق خاطر به اقوام، اعتقادات و رسوم سنن بومی محلی داشته باشد.

انتهای پیام/ب

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک