پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ساعت ۰:۵۹
گفتگو با کارشناس واحد هماهنگی و گسترش شبکه بهداشت گرمه

بهورز از سخت ترین شغل های شبکه بهداشت

بهورز یک انسان است، یک انسان زجر کشیده محروم که در مناطق روستایی کارش تبلیغ و خدمات رسانی در امر بهداشت و درمان است با حقوقی اندک وکوله باری از کار وچهر ه ای خسته از صبح تا شب مشغول انجام وظیفه میباشد.
 بهورز از سخت ترین شغل های شبکه بهداشت,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، تا حدود 30 سال پیش، 40 درصد مرگ و میرهای کشور در پنج سال اول و 80 درصد نیز در یک سال اول زندگی رخ می داد و تنها راه فائق آمدن بر این معضل آموزش های ساده و اولیه ای بود که باید به والدین بویژه در روستاها ارایه می شد و این سرآغاز جدی گرفتن نقش مهم بهورزان در روستاها بود.

بهورزان نیروهای زحمت کشی در روستا های هستند که همیشه با در دسترس بودن بسیاری از دغدغه های حوزه سلامت اقشار روستایی و غیر شهری را حل می کند.

در همین رابطه به شبکه بهداشت و درمان شهرستان گرمه مراجعه کردیم و بعد از هماهنگی های لازم با ریاست و حراست، با اسماعیل رحمتی کارشناس واحد هماهنگی و گسترش شبکه مصاحبه ای اختصاصی و صمیمی را تهیه و تنظیم کردیم که در ذیل مطالعه می نمایید؛

بهورز کیست و به چه کسی می گویند؟ 
بهورز ارایه دهنده خدمات مراقبتی اولیه بهداشتی، درمانی در محیط روستاها است که در خانه بهداشت فعالیت می کند و حوزه فعالیت وی فقط در خانه بهداشت تعریف نشده بلکه « ده گردشی» برای سرکشی و اطمینان از سلامت روستاییان و رفتن به روستاهای اقماری از حوزه های فعالیت این پیام آور سلامت است. 

وظایف بهورزان در خانه های بهداشت شامل چه مواردی است؟
ارایه خدمات سلامت به زنان باردار، سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروههای داوطلب و شوراهای محلی بهداشت، مراقبت از کودکان 8-0 سال، تنظیم خانواده، آموزش و مراقبتهای تغذیه ای، مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان، ایمن سازی، نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای، محیط عمومی روستا، بهسازی محیط، بهداشت محیط اماکن عمومی، بازدید منزل، تزریقات، پانسمان، فوریتها، بازتوانی و کمک به معلولان، همکاری با دانشجویان اعزامی از جمله وظایف یک بهورز است.

مشکلات یک بهورز  چیست؟
اولین و مهمترین مشکل ما  درگیری هایی است که با مردم پیش می آید، بهر استی به دلیل موقیعت فرهنگی و اجتماعی  یک بهورز رد آن مشغول به فعالیت شبانه روزانه است مردم همه جوره انتظار دارند همه مشکلات را بهورز به تنهایی حل کند و بهورز هم نمی تواند به تنهایی از پس همه مشکلات بربیاید چون خودش یک نفر است و باید واحدهای دیگر به فکر باشند یعنی کل کارهایی که فکر می کنید در حوزه بهداشت است از شما انتظار دارند و این توقع مهم   شاید  با توجه به مقوله حوزه بهداشت فردی و عمومی در بخش روستایی حل شود و کار بهورزان هدفمند شود.


بهورزان در بهداشت ایران و جهان در چه جایگاهی قرار دارد؟
در زمان حاضر کارشناسان متعدد جهانی از این الگوی ایرانی بارها و بارها بازدید کرده اند و در تلاش الگوبرداری از آن هستند. براساس گزارش 2008 سازمان جهانی بهداشت، بهورزان در خانه های بهداشت عامل اصلی کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی در روستاها هستند. 
در زمان حاضر کمتر کشوری است که موفق شده یک نظام مراقبت های اولیه بهداشتی و سلامتی ایجاد کند که 95 درصد جمعیت روستایی آن (حدود 60 هزار روستا) را توسط بهورزان بومی پوشش دهد. هرچند کشورهای دیگر تا حدی شبیه سیستم بهورزی و خانه ای بهداشت عمل کرده اند اما هنوز نتوانسته اند به گستردگی فعالیت جمهوری اسلامی ایران برسند.

در شهرستان گرمه چند خانه بهداشت و خانه سلامت وجود دارد؟
5 خانه بهداشت اصلی و 2 خانه سلامت در سطح شهرستان وجود دارد که در هر خانه بهداشت، حداقل یک بهورز مشغول به خدمت رسانی به روستاییان عزیز می باشد.

آیا بهورزان شهرستان گرمه تا کنون مقامی نیز کسب کرده اند؟
بله، خانم فاطمه فخرانی از خانه بهداشت درق در سال 95 توسط اداره شهرستان به استان معرفی شد که در همان سال بعنوان بهورز نمونه استانی و کشوری نیز شناخته شد؛ همچنین جناب آقای جلال رجبی از بهورزان نمونه شهرستان است که در سال 96 بعنوان بهورز نمونه استان شناخته شد.

با توجه به آنچه گفته شد، باید پرسید، برای بهبود جایگاه بهورزان چه می‌توان کرد؟
جا دارد در حوزه سلامت از طریق جذب بهورز به صورت بومی برای روستاهای دور افتاده و غیربومی برای روستاهای حاشیه شهرها، نیروهای کارشناس تأمین شود، به این شکل که ابتدا بهورز با مدرک کاردانی بهداشت  آموزش دیده و جذب شود و سپس با فراهم کردن شرایط ادامه تحصیل آنان و پس از گذراندن دوره تعهد ۱۰ ساله خدمت در روستا، از آن‌ها به عنوان کارشناسان اداره و آموزشگاه بهورزی استفاده شود. همچنین حمایت و تشویق کانون‌های بهورزی در استان‌ها می‌تواند گامی مؤثر در تقویت روحیه مشارکتی بهورزان در حل مشکلات و نیازهایشان باشد، زیرا بهورزان شاغل و بازنشسته در این کانون‌ها می‌توانند برخی چالش‌های پیش روی شبکه‌های بهداشتی شهرستان‌ها را رفع سازند.

کلام آخر:
 روز بهورز رو به همه همکارانم و بخصوص بهورزان عزیزی که در شهرستان گرمه و نقاط مختلف کشور با وجود تمامی سختی ها و مشکلات در حال انجام فعالیت می باشند تبریک ویژه عرض میکنم. و از شما که نسبت به این شغل و این قشر از مردم جامعه بی تفاوت نبودید و مسائل و مشکلات را پوشش دادید کمال تشکر را دارم./انتهای پیام/محمدصادق بابائی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
جعفر احمدی | 1398/04/20
0
1
باسلام چرا2سال دوره آموزشی به سنوات خدمت اضافه نمیشود
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک