جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ساعت ۳:۴۳
کارشناس مسائل دینی:

سابقه تاریخی قربانی کردن به زمان حضرت آدم باز می گردد

کارشناس مسائل دینی گفت: سابقه تاریخی قربانی به زمان حضرت آدم باز می گردد و بعد از آن در تمام ادیان آسمانی قربانی به عنوان یک عبادت انجام می شود.
سابقه تاریخی قربانی کردن به زمان حضرت آدم باز می گردد,

به گزارش عصر اترک، یوسف محمدی مسئول سازمان بسیج روحانیون اظهار کرد: عید سعید قربان یک عبادت مالی و از شعائر اسلام است، عید قربان در مقایسه با دیگر عبادت های مالی از ویژگی های خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: هر چیزی که باعث نزدیک شدن انسان به خدا شود قربان نام می گیرد، در عرف به قربانی کردن گوسفند، گاو و شتر که بخاطر رضای خدا در روز عید قربان ذبح می شود قربانی می گویند، به همین دلیل در روز دهم ذی حجه برای نزدیک شدن به خدا حجاج عمل قربانی را انجام می دهند.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به روایت ( اولین قطره خون قربانی که بر روی زمین می ریزد تمام گناهان صاحب قربانب را پاک می کند) افزود: سابقه تاریخی قربانی به زمان حضرت آدم باز می گردد و بعد از آن در تمام ادیان آسمانی قربانی به عنوان یک عبادت انجام می شود.

محمدی با اشاره اعمال روز عید قربان تشریح کرد: غسل روز عید قربان سنّت مؤکّد است، نماز عید قربان که نحوه انجام آن، به همان کیفیّت نماز عید فطر است، نماز عید قربان در زمان غیبت امام (علیه السلام) مطابق مشهور فقهاى عظام، سنّت مؤکّد است، به فرموده علاّمه مجلسى، بهترین دعاها، دعاى چهل و هشتم (صحیفه کامله سجّادیه) است و خواندن دعاى ندبه.

همچنین وی تاکید کرد: قربانی کردن فقط برکسانی واجب است که در روز دهم ذی حجه در منا هستند و حتی بر کسانی که سالیان گذشته در حج بوده اند نیز واجب نیست و مستحب مؤکّد است، مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورند و تکبیرات مشهور  (اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا) را بگوید.

وی در پایان تشریح کرد: حیوانی که برای قربانی در نظر گرفته شده است باید گوسفند، گاو و یا شتر باشد، گوسفند، گاو و شتر هر کدام به ترتیب نباید کمتر از یک سال، دوسال و پنج سال کامل داشته باشند، حیوان قربانی نباید دارای هیچ عیب و نقصی باشد، قربانی باید بعد از نماز عید قربان انجام شود، صاحب قربانی می تواند گوشت قربانی را بخورد و همه آن را برای خود نگه دارد، در قربانی مستحب اگر چند نفر در یک گوسفند شریک شوند مشکلی ندارد، قربانی نباید پیر و بیمار باشد.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک