شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ساعت ۱:۵۶

ارابه‌ مرگ در خیابان ‌های گرمه/نبود پیست، موتورسواران را به خیابان ها کشیده است

اختصاص بیش از 50 درصد تصادفات به موتورسیکلت نشان می‌دهد که این وسیله دوچرخ به ارابه مرگ در خیابان‌های گرمه تبدیل شده است.
ارابه‌ مرگ در خیابان ‌های گرمه/نبود پیست، موتورسواران را به خیابان ها کشیده است,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، موتور سیکلت‌سواران همواره به عنوان یک پای تصادفات در کشور محسوب می‎شوند، با وجود همه تمهیدات و تذکراتی که برای کاهش تصادفات به ویژه موتورسواران اعمال می‎شود، این قشر در تصادفات سهم بسزایی دارند.

 

در شهرستان گرمه نیز سهم موتورسواران در تصادفات درون شهری بالاست و هر از گاهی اخبار ناگوار از جمله مرگ جوانان را برای خانواده‎ها و مردم جامعه دارد، کم نیست آگهی‎های تسلیتی که تنها به دلیل عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی خانواده مرحوم بر در و دیوار شهر زده می‎شود، قانون در برابر موتورسواران متخلف بسیار سختگیر است، اما بازهم این قشر سهم بیشتری در تصادفات رانندگی دارند.

از خیابان های شهر که عبور می کنی باید تمام حواست را جمع کنی که مبادا به پست یکی ازآن ها بخوری، به پست موتورسوارانی که به سرعت جت از مقابلت می گذرند و صدای ویراژ موتورسیکلت هایشان هر گوشی را می خراشد، لایی کشیدن هم که بخش جدایی ناپذیر رانندگی برخی از این موتورسواران است، کسانی که هم جان خود و هم جان دیگران را با بی احتیاطی به خطر می اندازند.

وسیله ای که با توجه به شلوغی خیابان های پرترافیک امروزی مورد اقبال بسیاری از مردم به خصوص جوانان قرار گرفته و سطح شهر را پرکرده از این وسیله نقلیه که امنیت حلقه گمشده آن است.

بسیار جای تعجب است که چرا یک نوجوان 15 ساله و گاه کم سن و سال‌تر باید اجازه سوار شدن بر این وسیله آن هم در خیابان‌های پرتردد شهر را داشته باشد و چرا خانواده‌ها نسبت به این رفتارهای پرخطر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

دومین عامل مرگ و میر در کشور ما پس از سکته‌های مغزی و قلبی تصادفات هستند و از این میان موتورسواران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.


تصادف موتورسیکلت‌ها در شهر گرمه به معضلی تبدیل شده که روزانه انرژی و توان زیادی از اورژانس و نیروی انتظامی و بخصوص مردم شهر را می‌گیرد.

واقعا راه چاره این معضل بزرگ چیست؟ چه کسی مسیول رسیدگی به این موضوع است؟ 

اما این بار بر آن شدیم که بجای مسئولین مربوطه از دید خود موتورسواران گرمه ای به ماجرا نگاه کنیم و با آن ها به گفتگو بنشینیم.

نبود پیست، موتورسواران را به خیابان‌ها می‌کشد 
شکاریان یکی از موتورسواران گرمه با بیان اینکه نبود پیست، موتورسواران را به خیابان‌ها می‌کشد تصریح کرد: موتورسواران گرمه با تلاش و پشتکار فراوان این حرفه را دنبال می‌کنند و بالغ‌بر 70درصد جوانان شهر علاقمند به این وسیله نقلیه هستند که اکثرا نیز در صورتی که مکانی برای فعالیت و تمرین تخصصی وجود داشته باشد، قطعا شاهد رشد و پیشرفت اصولی و قانونی علاقمندان به موتورسواری خواهیم بود.

وی گفت: جوان های علاقه‌مند به این حرفه می‌خواهند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و در صورت بی‌توجهی مسئولان به خیابان‌ها کشیده می‌شوند که این موضوع به‌خودی‌خود مشکلات و خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

حاجی زاده یکی دیگر از موتورسواران گرمه ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چندماهی می شود که به همراه تعدادی از موتورسواران شهر از طریق مسیولین پیگیر یک قطعه زمین هستیم تا در آن ‌یک پیست راه‌اندازی کنیم اما تابه ‌حال نه اقدامی از طرف مسئولان صورت گرفته است و نه مشخص است که سرانجام این کار به کجا خواهد رسید.

 جوانان گرمه پتانسیل تبدیل کردن این رشته به قطب موتورسواری کشور را دارند
بانویی از موتورسواران جوان گرمه گفت: با اختصاص زمین مناسب می توان شرایط بهتری را برای موفقیت بیش از پیش ورزشکاران این رشته فراهم کرد؛ شهرستان گرمه در صورت برخورداری از پیست استاندارد موتور سواری و اتومبیلرانی می تواند به یکی از قطب های این رشته پرطرفدار ورزشی در استان و حتی کشور تبدیل شود.
ساماندهی وضعیت موتورسیکلت ها هر چند سال ها از اجرای طرح آن می گذرد اما هنوز نتوانسته به طور کامل به رفع این معضل کمک کند.

موتورها بلای جان عابرین پیاده
اما در حالی که تمام این آمارها نشان از وضعیت نامطلوب موتورسواری در گرمه می‌دهد این روزها موتورسیکلت سواری بلای شهروندان عادی نیز شده است و نا امنی را در شهر پدید آورده است و جان عابرین پیاده را به خطر انداخته است.

قنایی یکی از کسبه گرمه است که در یکی از معابر شهر مشغول به کار است؛ وی در گفت‌و گو با خبرنگار ما گفت: موتورسواران دیگر جایی امن برای عابران پیاده باقی نگذاشته‌اند و حتی کوچه پس کوچه ها و پیاده‌رو‌ها هم مکانی برای عبور و مرور موتورها شده است.


وی با بیان اینکه برخی اوقات عبور از خیابان امن‌تر از پیاده رو است ادامه داد: چندی پیش بود که در همین خیابان با چشم خودم دیدم یک موتورسوار که سن کمی داشت با عابری تصادف کرد و ان شخص را بشدت مصدوم و مجروح کرد، که علت آن سرعت بالای موتورسوار و حرکت مارپیچ آن هم در خیابان بود.

قنایی با اشاره به فرا رسیدن فصل پاییز و تاریک شدن زودتر هوا بیان کرد: این مشکل در برخی از ساعات روز از جمله اوقات پایانی روز و هنگام تعطیلی مدارس و ادارات که خیابانها با ترافیک روبه رو می‌شوند، بیشتر دیده می‌شود که ساماندهی و توجه پلیس راهنمایی و رانندگی را بیش از پیش می‌طلبد.


بر این اساس در پایان باید گفت که آنچه بیش از همه در ایجاد مشکلات موتورسواری در گرمه نقش دارد فقدان فرهنگ صحیح استفاده از موتورسیکلت و همچنین فقدان مکانی اختصاصی(پیست) برای فعالیت و تخلیه انرژی جوانان است. اما همچنان باید تاکید داشت که تنها ارتقاء فرهنگ شهروندی است که می‌تواند از بروز تمام مشکلات جلوگیری کند و شهری زیبا، منظم و نمونه بسازد./انتهای پیام/محمدصادق بابایی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک