سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ساعت ۵:۵۱
عصر اترک گزارش می دهد

ماجرای کمبود پزشک متخصص در خراسان شمالی/ کاستی هایی که منتظر درمان هستند

استان خراسان شمالی با جمعیت 900 هزار نفری همیشه با کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص مواجه بوده و با وجود جذب 80 درصدی پزشک متخصص و فوق تخصص با اجرای طرح تحول سلامت،استان همچنان در این زمینه کمبود دارد.
ماجرای کمبود پزشک متخصص در خراسان شمالی/ کاستی هایی که منتظر درمان هستند,

به گزارش عصر اترک، پزشک متخصص رشته های پاتولوژی، مغزو اعصاب و پزشک فوق تخصص در رشته های عروق، هماتولوژی کودکان و نفرولوژی از تخصص هایی هستند که در استان با کمبود مواجه هستند و بیماران مجبورند برای درمان بیماری های مرتبط به استان های دیگر مراجعه کنند.

 

تقویت صنف نظام پزشکی

یک پزشک متخصص استان مهاجرت پزشکان متخصص وباتجربه استان به استان های دیگر را چالش استان عنوان می کند و می گوید: باید شهرها را محرومیت زادیی کرد و بعد مسئولیت ها را به پزشکان داد.

 

وی که تمایل به ذکرنامش ندارد، اظهار می کند: طرح دولت برای رفع مشکل کمبود پزشکان متخصص و جلوگیری از مهاجرت، مجبورکردن پزشکان به اشتغال در شهرهای کوچکتر با دستمزد زیاد بود در حالی که دستمزدها نیز با یک سال تاخیر پرداخت می شود.

 

وی می افزاید: دراین زمینه صنف نظام پزشکی را بایستی تقویت کرد و فرهنگ مردم در مراجعه به پزشک را بالا برد تا مهاجرت ها کمتر شود.

 

این پزشک متخصص استان می گوید: تخصص هایی مانند پاتولوژی، نورولوژی، رادیولوژی، گوش و حلق دراستان بسیار کم است.

 

وی می افزاید: کمبود پزشک در رشته هایی که نیروی طرحی داریم موقتا به ضرب اجبار پزشک ، رفع می شود و به محض آزاد شدن پزشک، مجدد کمبود وجود خواد داشت.

 

صدا و سیما فرهنگ مراجعه به پزشک متخصص را تقویت کند

این پزشک متخصص مراجعه نکردن بیماران به پزشکان متخصص را یکی دیگر از چالش های حوزه پزشکی بیان کرده و می گوید: شایسته است صداوسیما به جای برنامه های تخصصی پزشکی، فرهنگ و دانش مراجعه به پزشک را دربین مردم افزایش دهد.

 

وی می افزاید: بنابراین بیماران باید به توصیه های پزشکان عمل کنند و هر روز پزشک خود را عوض نکنند.

 

وی با بیان این که پزشک دانش خود را از تجربه یک یا دو مریض نگرفته است، اظهارمی دارد: پزشک دانش خود را از سال ها مطالعه کتب مرجع به دست آورده است بنابراین نباید نظر او را با نظر همسایه، خاله و دایی مقایسه کرد و به وی نباید پیشنهاد روش تشخیصی یا درمانی داد.

 

این پزشک به مردم توصیه می کند: به توصیه ها و نکات مطرح شده از سوی  پزشکان، بیماران گوش دهند و درمان را فقط آمپول و سرم ندادند چراکه نکات تخصصی بهداشتی و درمانی اغلب با ارزش تر از دارو است.

 

 

امکانات پزشکی استان با کمبود مواجه است

این پزشک متخصص با بیان این که استان از نظر امکانات پزشکی نسبت به استان های دیگر خیلی عقب نیست،اظهارمی دارد: برخی امکانات پیشرفته پزشکی برای استان خراسان شمالی باتوجه به جمعیت موجود مناسب است.

 

وی می افزاید: ولی بعضی امکانات اورژانس از جمله  آنژیوگرافی عروق قلبی و موارد مشابه دراستان نیاز داریم .

 

 

طرح تحول سلامت سبب فرسودگی جسمی و روحی پزشکان می شود

 

دکتر آسیه بدرانلویی، پزشک متخصص زنان و زایمان به تاثیرات طرح تحول سلامت در سطح جامعه اشاره می کند واظهارمی دارد: طرح تحول سلامت شاید در مقطع کنونی باعث بهبود وضعیت شغلی همکاران تازه فارغ التحصیل و جوان شده باشد اما سبب فرسودگی جسمی و روحی پزشکان می شود.

 

وی می افزاید: حجم زیاد کار و ساعت های کاری طولانی و مکرر باعث استهلاک وفرسودگی زود هنگام جسمی و روحی پزشکان می شود.

 

بدرانلویی اظهارمی کند: نتیجه این طرح برای پزشکان که می توانند با کار آهسته و پیوسته حداقل 30 تا 40 سال درخدمت مناسب مردم باشد  این است که در اثر حجم زیاد کار از عمر سال های کاری مفیدشان کاسته شود.

 

سختی کار محاسبه نمی شود

درادامه دکترنیره محقر معاون درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی به دغدغه های پزشکان استان اشاره می کند و می افزاید: پزشکان در خط اول درمان قرار دارند و به واسطه جایگاه درمعرض خطرات قانونی قرار دارند.

 

وی چالش پیش رو پزشکان در عصر حاضر  را قوانین جدید مجازات اسلامی می داند  که مضمون و محتوی این قوانین در مورد حد، دیه، قصاص و تعزیرات بوده که شامل 783 ماده تبصره است.

 

دکترمحقر اظهارمی کند: باتوجه به این که پزشکان زیر نظر نظام پزشکی هستند، بهتر است رسیدگی به قصورات بدون مداخله قوه قضائیه صورت گیرد.

 

وی افزود: علی رغم سختی کار پزشکان، حرفه پزشکی در طرح طبقه بندی مشاغل سخت قرار نمی گیرد و قانون ارتقای بهره وری نیز مشمول حال پزشکان نمی شود.

 

معاون درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی باتاکید براین که بایستی منبع درآمد پایدار برای پزشکان در مناطق محروم درنظر گرفته شود، اظهار می کند: درآمد پزشکان مناطق محروم به نسبت سایر مناطق کمتر است.

 

کمبود تجهیزات پیشرفته تشخیص پزشکی درمناطق محروم از علل مهاجرت پزشکان 

 

وی کمبود تجهیزات پیشرفته تشخیصی در مناطق محروم را یکی از علل دیگر مهاجرت پزشکان متخصص به سایر استان ها اعلام می کند و می گوید: دراین زمینه کمبود امکانات اجتماعی، رفاهی و شهری مزید براین علت است.

 

دکتر محقر می افزاید: نه تنها در مناطق محروم بلکه در سایر مناطق کشور به واسطه محدودیت  فارغ التحصیلان  در بعضی رشته ها از جمله رادیولوژی، مغز و اعصاب، پاتولوژی و... کمبود پزشک مشهود است.

 

وی ادامه می دهد: دراین راستا طی هماهنگی های انجام شده توسط وزیر رفاه و وزیر بهداشت در جهت مرتفع شدن مشکل مقرر شده نیاز سنجی پزشکان متخصص توسط مدیریت استان ها صورت گیرد تا از سهمیه پزشکان ضریت k برای استان های که کمبود متخصص دارند تعدادی پزشک متخصص تخصیص داده شود.

 

وی اظهار می کند: از طرفی از راهکارهای دولت افزایش تعداد پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به میزان 50 درصد و افزایش تعداد پذیرش و دستیاران پزشکی متخصص بوده که درهمین راستا 11 دانشگاه و 10 دانشکده خدمات بهداشتی و درمانی و 12 شعبه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تاسیس شد به طوری که پذیرش دانشجو پزشکی نسبت به سال های گذشته رشد دوبرابری را نشان می دهد.

 

انتهای پیام/ب

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک