شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ساعت ۹:۱۴

,

به گزارش روز شنبه ایرنا ، به نقل از منابع خبری محلی در مجموع 57 نفر برای این انتخابات نام نویسی کرده بودند اما ثبت نام پنج نفر باطل اعلام شد.
ثبت نام این تعداد افراد برای انتخابات ریاست جمهوری برای نخستین بار است که در یک کشور آسیای میانه رخ می دهد و بر اساس این وضعیت تحلیلگران اعتقاد دارند که انتخاباتی داغ در قرقیزستان پیش بینی می شود و احتمالا به مرحله دوم کشیده خواهد شد.
انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان روز 15 اکتبر امسال ( 23 مهر) برگزار می شود.
در پنج کشور منطقه آسیای میانه در شمال شرق ایران، شامل تاجیکستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و قرقیزستان همواره انتخاباتی با فضای بسته سیاسی برگزار شده است و طی 25 سال استقلال این کشورها تنها چند نفر حکومت را در دست داشته اند اما در انتخابات پیش روی قرقیزستان که تنها کشور دارای نظام پارلمانی در این منطقه است کارشناسان انتخاباتی داغ را برای اولین بار پیش بینی می کنند.
در شش سال گذشته آلمازبیک آتمبایف رئیس جمهوری این کشور بوده و بر اساس قانون حق شرکت مجدد در انتخابات جدید را ندارد اما وی گفته است که از فعالیت های بعدی سیاسی دست نخواهد کشید.
این کشور دارای نظام پارلمانی است و بر اساس همه پرسی اخیر صلاحیت های رئیس جمهوری در این کشور کمرنگتر هم شده است .
تحلیلگران می گویند با این که دهها نفر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند اما موانعی وجود دارد، که می‌تواند برای هر یک نامزدها چالش برانگیز شود.
تاکنون تنها یک رهبر حزب سیاسی (عاق شومقار تیمیر سرییف) رسما به عنوان نامزد ریاست جمهوری اعلام حضور کرده است.
هنوز معلوم نیست، که سرنوشت «آموربیک تیکیبایف»رهبر بازداشت شده حزب «آته مکان» چه خواهد شد. این سیاستمدار متهم با اتهام سوءاستفاده در مسائل اقتصادی بازداشت شده است . با این وجود شانس او برای شرکت در انتخابات پابرجاست و طرفدارانش گفته اند، که به نفع او 58 هزار امضا جمع‌آوری کرده‌اند.
خود تیکیبایف و طرفدارانش بازداشت و اتهام او را سیاسی و با هدف جلوگیری از شرکت در انتخابات عنوان می‌کنند.
بر اساس قانون انتخابات قرقیزستان برای شرکت در انتخابات جمع‌آوری 30 هزار امضای طرفداران، که درستی هر یک آن به طور جدی سنجیده می‌شود الزامی است .هر نامزد باید برای شرکت در انتخابات یک میلیون سام قرقیزی (معادل 22 هزار دلار ) به دولت بسپارد.
دانستن زبان ادبی قرقیزی برای سیاستمداران این کشور هنوز هم یک چالش است به این دلیل که از سخت‌ترین چالشهای داوطلبان انتخاباتی، موفقیت در امتحان زبان قرقیزی است .این آزمون باید الزاما از روی یک برنامه ویژه کامپیوتری موسوم به «قرقیز-تست» اجرا شود. به گفته کارشناسان، زبان ادبی قرقیزی نه تنها برای روس‌زبانها، بلکه برای نامزدهای قرقیزتبار هم چندان ساده و آسان نیست، زیرا میزان یادگیری و استفاده از این زبان حتی در 25 سال گذشته که قرقیزستان به استقلال رسیده است ، هم هنوز وسیع و همه‌جانبه نبوده است.
نداشتن اتهام اختلاس اقتصادی و نداشتن تابعیت کشور دیگر از دیگر شرایط داوطلبان انتخاباتی است.
تحلیلگران می گویند: در اصل انتخابات کنونی ریاست جمهوری قرقیزستان از نظر توجه دایره وسیع اعضای جامعه جالب است . در میان نامزدها در قطار شرکت کنندگان سنتی این جریانها ، سیاستمداران و اعضای اجرایی دولت ، زنان فعال، پیمانکاران، تجار و آموزگاران هم ثبت نام کرده اند.
آساق** 1663**خسرو حسینی**انتشار دهنده: مریم شفیعی

انتهای پیام /*

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک