پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ساعت ۱:۳۳
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی:

پرندگان شکاری خراسان شمالی به قطر قاچاق می شوند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرندگان شکاری ارزشمند استان شامل بالابان، شاهین و بحری به دست شکارچیان بوشهری و بومی استان زنده گیری و برای شرکت در رقابت های قوش بازی کشور قطر قاچاق می شوند.
پرندگان شکاری خراسان شمالی به قطر قاچاق می شوند,

جعفر علی پور، فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک در این باره اظهار کرد: بالابان، شاهین و بحری پرندگان شکاری خراسان شمالی هستند که توسط شکارچیان زنده گیری و برای مسابقات قوش بازی به قطر قاچاق می شوند.

 

به گفته وی، شماری از جمعیت این پرندگان شکاری، بومی استان و شماری دیگر از جمعیت این پرندگان، مهاجر از کشورهای آسیای میانه هستند که در شهریور ماه به تپه ماهورهای این استان مهاجرت می کنند.

 

وی افزود: پرندگان شکاری که زنده گیری می شوند، برای شرکت در مسابقات به بازار قطر قاچاق می شوند و با قیمت های بسیار زیادی به فروش می رسند.

 

علی پورعنوان کرد: در گذشته شکارچیان اصلی این پرندگان از استان بوشهر بوده اند که آنها شماری از بومیان استان را آموزش داده اند و حال سرکرده های باند بوشهری از طریق آموزش دیدگان خراسان شمالی به زنده گیری این پرندگان اقدام می کنند.

 

وی با بیان اینکه فصل مهاجرت این پرندگان به استان در شهریور ماه است، گفت: شکارچیان این پرندگان شکاری در شهریور ماه که فصل برداشت محصولات کشاورزی به پایان رسیده و بیابان ها خلوت تر شده اند به زنده گیری این پرندگان اقدام می کنند.

 

وی درباره نحوه زنده گیری این پرندگان اظهار کرد: این شکارچیان ابتدا در محل دام گذاری هایشان که کوخه نام دارد، کبوتر و یا قمری را طعمه قرار می دهند که دلیجه ( پرنده شکاری کوچک ) را به دام بیندازند و پس از زنده گیری دلیجه، دلیجه و کبوتر را طعمه پرندگان شکاری یاد شده قرار می دهند تا آنها را زنده به دام بیندازند.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در ادامه افزود: این شکارچیان، پلک چشمان این پرندگان را می دوزند و این پرندگان را تا مدت شش ماه در تاریکی دست آموز و سپس آنها را به بازار قطر قاچاق می کنند.

 

علی پور درباره مقابله با شکارچیان این پرندگان نیز اعلام کرد: در سال گذشته برای زنده گیری پرندگان شکاری در استان چهار پرونده تشکیل و پنج دلیجه از شکارچیان کشف و همچنین یک سرکرده بوشهری نیز در شهر فاروج دستگیر شد.

 

وی افزود: طی چهار ماه نخست امسال نیز از شکارچیان کشف و زنده گیری سهره آواز خوان را داشته ایم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه به شهریور ماه و مهاجرت این پرندگان شکاری به استان نزدیک می شویم، این اداره کل با وجود کمبود نیرو، گشت و کنترل موتوری و خودرویی خود را در سطح استان بیشتر خواهد کرد.

 

وی همچنین گفت: این اداره کل از دهیاران، مردم و دوستداران طبیعت درخواست کرده است برای حفظ این ثروت طبیعی استان همکاری داشته باشند و در صورت مشاهده زنده گیری پرندگان، موضوع را اطلاع دهند تا از این ثروت طبیعت استان حراست شود.

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک