جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۹۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ساعت ۳:۲۰

۷۷ روز پس از زلزله ۵/۷ ریشتری بجنورد

ساعت 22 و 30 دقیقه و 58  ثانیه شنبه شب، 23 اردیبهشت امسال زلزله 5.7 ریشتری در بجنورد رخ داد این زلزله 2 کشته و 400 مجروح برجای گذاشت و بسیاری از روستاهای این منطقه تخریب شدند.
77 روز پس از زلزله 5.7 ریشتری بجنورد,

 به گزارش عصر اترک، حالا پس از 77 روز نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خبر از تصویب بودجه 400 میلیارد تومانی برای جبران خسارت های ناشی از زلزله می دهد که خبر خوشی برای زلزله زده ها است اما بسیاری از زلزله زدگان استان از روند پرداخت وام رضایت چندانی ندارند و مشکلات زیادی را در دریافت تسهیلات مطرح می کنند.

 

مردمان روستاهای آسیب دیده از زلزله ، آماده نبودن طرح توسعه مناطق زلزله زده ، نبود اعتبار لازم برای اعطای تسهیلات،نداشتن ضامن کارمند و .... از جمله  مشکلاتی عنوان می کنند که با آن دست و پنجه نرم می کنند

 

قصر قجر زلزله زده هنوز گرفتار مصائب پسا زلزله ای

 

یکی از اهالی روستای قصر قجر که از سوی مردم این روستا برای پیگیری حل مشکلات پسا زلزله ای شان انتخاب شده است، گفت: با گذشت نزدیک به سه ماه از وقوع زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه امسال در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان، روستای قصر قجر از توابع شهرستان بجنورد غرق در گرفتاری های پس از زلزله و خانه ها و دامداری های تخریب شده خود به سر می برند.

 

قلی پور، یکی از اهالی روستای قصر قجر که از سوی مردم این روستا برای پیگیری حل مشکلات پسا زلزله ای اشان انتخاب شده است، در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: هنوز خاک برداری بسیاری از خانه های تخریب شده این روستا انجام نشده است.

 

به گفته قلی پور، با وجود اینکه با بکارگیری ماشین آلات بنیاد مسکن ( که البته تعداد این ماشین آلات بسیار کم بود) آواربرداری های خانه های غیر قابل سکونت این روستا انجام شد، خاک برداری این آوارهای ریخته شده هنوز انجام نشده است که در همین راستا، عده ای از اهالی روستا خود به خاک برداری آوارهای خانه های خود اقدام کردند.

 

وی در ادامه درباره بازسازی این خانه ها نیز عنوان کرد: تاکنون 30 نفر از این روستا برای دریافت وام به منظور بازسازی خانه های خود توانسته اند در بنیاد مسکن پرونده تشکیل دهند که آنان به بانک معرفی شده اند و آنان معطل دریافت وام هستند.

 

وی خاطر نشان کرد: بانک عامل اعلام کرد که تاکنون بودجه ای برای اعطای تسهیلات به منظور نوسازی خانه های تخریبی اعطا نشده است که تسهیلات اعطا کنیم.

 

در عین حال، این ساکن روستای قصر قجر درباره پرداخت غرامت بیمه به خسارت های وارده به خانه های آسیب دیده از این زلزله نیز گفت: هنوز خسارت بیمه ای پرداخت نشده است.

 

وی همچنین به الحاق بخشی از اراضی کم بازده کشاورزی این روستا به محدوده مسکونی روستا به منظور ساخت خانه های جدید برای آن عده از اهالی این روستا که امکان ساخت خانه جدید در بافت قدیم روستا را ندارند نیز اظهار کرد: هنوز کمیسیونی در این زمینه با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن تشکیل نشده هر چند که اعلام کرده اند در هفته جاری این کمیسیون تشکیل خواهد شد.

 

وی یادآور شد: درصورتیکه این کمیسیون به طرح توسعه روستا و الحاق بخشی از اراضی کشاورزی به محدوده مسکونی این روستا موافقت کند، اهالی روستای باید عوارض تغییر کاربری را بپردازند.

 

قلی پور افزود: با توجه به اینکه هر یک از متقاضیان سکونت در بخش الحاق روستا باید عوارض تغییر کاربری این اراضی را پرداخت کنند، در حال حاضر این متقاضیان نگران مبلغ بالای عوارض هستند.

 

وی تصریح کرد: توان مالی اهالی این روستا مساعد نیست و آنان قادر به پرداخت این مبلغ بالای عوارض نیستند.

 

وی در ادامه به دامداری های تخریب شده این روستا نیز اشاره کرد و گفت: آواربرداری این دامداری هنوز انجام نشده است و مسئولان اعلام کردند که آواربرداری با خود مالکان است.

 

این ساکن روستای قصر قجر افزود: دامداران آسیب دیده برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه کرده اند و تشکیل پرونده داده اند اما هنوز وامی اعطا نشده و بانک ها درخواست ضامن کارمند داشته اند.

 

وی این سوال را مطرح کرد: آیا روستاییان می توانند ضامن کارمند معرفی کنند؟

 

وی در بخشی دیگر از سخن خود به الزام ساخت منازل جدید توسط پیمانکار نیز اشاره کرد و گفت: هر خانه ای که ساخته شود باید ساخت آن به پیمانکار واگذار شود که در همین راستا، قیمت مصوب پیمانکاری برای هر متر مربع از 10 روز گذشته تاکنون از 195 تومان به 230 تومان رسیده است که این نرخ مصوب هر هفته رو به افزایش است و این نرخ بالا برای روستاییان بسیار دغدغه انگیز شده است.

 

قلی پور همچنین به وضعیت اسفناک بهداشتی انسانی در این روستا نیز اشاره کرد و گفت: دامداری ها خراب شده اند و دام و انسان در یک فضای مشترک زندگی می کنند و عده ای نیز به همین علت بیمار شده اند درحالیکه پس از زلزله دیگر پزشک خانه بهداشت روستا را در این مکان ندیدیم.

 

وی به تخریب سرویس های بهداشتی و حمام منازل این روستا نیز اشاره داشت و گفت: این فقدان، بهداشت خانواده ها را به خطر انداخته اند.

 

وی در خاتمه تصریح کرد: بارها و بارها به عنوان نماینده این روستا و یا به همراه جمعی از اهالی این روستا به استانداری استان به منظور طرح مشکلات و درخواست حل آنها مراجعه کرده ایم و خواستاردیدار با مسئولان استانداری شده ایم که از محل نگهبانی استانداری اجازه ورود و دیدار با مسئولان استانداری را به ما نداده اند.

 

این ساکن روستای قصر قجر خاطر نشان کرد: برخی از مسئولان استانداری برای بازدید به این روستا سر زده اند اما فقط می آیند و می بینند و می روند.

 

 

قلی پور اذعان کرد: با توجه به اینکه فصل سرما در پیش است و اقدام خاصی نیز برای ساماندهی وضعیت این روستا انجام نشده است، بی خانمان های این روستا جز مهاجرت به حاشیه شهرها چاره ای ندارند.

 

طرح تغییر کاربری اراضی کشاورزی مناطق زلزله زده تصویب شد

 

معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما از تصویب تبصره 1 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها در کمیسونی در سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد.

 

صابری گفت: بنیاد مسکن منتظر تشکیل این کمسیون و تصویب این تبصره بود که در جلسه روز گذشته با کلیات موضوع موافقت شد و اهالی مناطق زلزله زده استان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و پرداخت عوارضات تغییر کاربری و ارائه آن به بنیاد مسکن نسبت به دریافت پروانه و ساخت منازل اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: تمام روستاهای زلزله زده که اراضی ملی در آنها وجود ندارد ناچارا می توانند با استفاده از این تبصره نسبت به ساخت منازل مسکونی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی نسبت به دریافت پروانه ساخت اقدام کنند.

 

صابری خاطرنشان کرد: روستاهای قصر قجر، پسرکانلو،درقانلو  و ... که در زلزله اردیبهشت ماه دچار تخریب شدند، مشمول این تبصره می شوند.

 

مردم نگران قیمت عوارض تغییر کاربری زمین نباشند

 

جباران، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: تغییر کاربری اراضی در روستاها طبق ضوابطی است که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می کند و متقاضی تغییر کاربری باید درخواست کتبی اش را به انضمام مدارک و اسناد مربوط تحویل دبیرخانه کمیسیونی که در سازمان کشاورزی هر استان مستقر است، ارایه کند.

 

وی اظهار کرد: کمیسیون درخواست‌های یاد شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با رای اکثریت اعضا در مورد درخواست تصمیم می گیرد و مراتب بلافاصله به متقاضی اعلام می شود.

 

 

جباران گفت: چنانچه کمیسیون با درخواست متقاضی موافقت کرد مراتب با نقشه و مشخصات کامل ملک به منظور تعیین قیمت روز زمین یا باغ برای کاربری جدید اعلام می شود و پس از صدور گواهی مبنی بر واریز 80 درصد ارزش روز زمین و یا باغ، مجوز تغییر کاربری صادر خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص مناطق زلزله زده استان طبق هماهنگی های انجام شده مقرر شده قیمت گذاری ها به نحوی باشد که مردم این مناطق در مضیقه قرار نگیرند و در عین حال مراحل قانونی اجرا شود.

 

جباران با بیان اینکه متقاضیان تغییر کاربری باید پرونده های خود را برای پیگیری به سازمان جهاد کشاوورزی ارائه دهند، گفت: حدود 30 پرونده از سوی اهالی قصرقجر تشکیل شده بود که طی کمیسیون که در سازمان تشکیل شد با درخواست آنان موافقت شد.

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک