چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۹۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ساعت ۳:۳۲
گفت وگو با کارآفرین نوجوان بجنوردی؛

دوست ندارم از کمبودها گلایه کنم/ هنر کارآفرین این است که در محدودیت ها ستاره شود

کارآفرینی یک تفکر است یعنی چگونه می توان به محیط اطراف خود خلاقانه نگریست و از کمترین امکانات موجود بیشترین بهره وری را داشت ولی در تعریف عام کارآفرینی یعنی ایجاد شغل ولی این تنها بخشی از کار است.
دوست ندارم از کمبودها گلایه کنم/ هنر کارآفرین این است که در محدودیت ها ستاره شود,

به گزارش عصر اترک، کارآفرینان می توانند چرخ های اقتصادی یک کشور را به پویایی ترغیب کنند .کارآفرین خالق رویاهاست ، کارآفرین عاشق بی چون و چرا پیشه خود است به معجزه کار تیمی ایمان دارد، سواد مالی بالایی دارد، جسوراست و ایده خود را به عمل تبدیل می کند اینها گوشه ای از سخنان علیرضا صمدی کارآفرین نوجوان بجنوردی است که درتعریف  کارآفرین به کار می برد که در ادامه به گفتگو با او می پردازیم.

 

خودتان را معرفی کنید ؟

علیرضا صمدی هستم . متولد سوم خرداد 1380 دانش آموز ورودی پایه یازدهم دبیرستان شهید بهشتی، کنجکاو، عاشق فیزیک و موسیقی سنتی !

 

اهل مطالعه هستید بیشتر چه کتاب های می خوانید؟

مطالعه را دوست دارم چراکه بعداز هر بار کتاب خواندن بی تعارف حس خوبی به من دست می دهد و انگار یک گام جلوتر هستم، به علت یک سری مشغله ها مطالعم کمتر شده ولی سعی می کنم همان مقداری را که فرا می گیریم در زندگیم به کار ببرم.

بیشتر کتاب های سبک روانشناسی و مدیریت و انگیزشی از موضوعات مورد علاقه من هستند.

 

درحال حاضر چه کاری انجام می دهید؟

این روزها در زمینه کارآفرینی و فناوری نانو و امور فنی در حال فعالیت هستم.

 

تعریفی از فناوری نانو ارائه دهید؟

فناوری نانو علمی میان رشته ای است که به خواص جدید مواد در ابعاد نانویی می پردازد .

 

فعالیت درحوزه  فناوری نانو را از کی شروع کردید؟

 من طعم شیرین این علم را حدود دو سال است که چشیده ام اما همچنان خامی آن را در وجودم حس می کنم . این تجربه از پژوهسرا شکل گرفت و از آقای دکتر شریفی راد که به صورت آزاد  دراین زمینه مرا یاری کردند کمال تشکر را دارم.

 

هم اکنون درکجا فعالیت می کنید؟

در بحث کارآفرینی در موسسه علمی پژوهشی شعف تحت نظارت پارک علم و فناوری به همراه دوستانم و اساتید عزیزم خانم یزدانی و سیدی آموزش می بینم.

 

تعریفی از کارآفرینی و اینکه کارآفرین باید چه ویژگی های داشته باشد، بیان کنید؟

کارآفرینی در تعریف عام یعنی ایجاد شغل، ولی این تنها بخشی از کار است در ساده ترین و بهترین تعریف می توان گفت: کار آفرینی یک تفکر است یعنی چطور می توان به محیط اطراف خود خلاقانه نگریست و از امکانات موجود حتی کم بهترین بهره وری را داشت.

پس حتی یک کارمند ساده هم می تواند کارآفرین باشد. کارآفرین به دنبال ایجاد ارزش درجامعه خود و جامعه جهانی است. کارآفرینان می توانند چرخ های اقتصادی یک کشور را به پویایی ترغیب کنند .کارآفرین خالق رویاهاست ، کارآفرین عاشق بی چون و چرا پیشه خود است به معجزه کار تیمی ایمان دارد، سواد مالی بالایی دارد، جسوراست و ایده خود را به عمل تبدیل می کند اینها گوشه ای از ویژگی های یک کارآفرین است که امیدوارم من نیز چنین باشم.

 

چه میزان از وقت خود را روزانه در حوزه فناوری نانو برنامه ریزی کرده اید؟

تلاش من این بوده تا برای مسیر زندگی ام برنامه و اهدافی داشته باشم و برای رسیدن به آن اهداف پله ها و قدم های کوچکتری درکنار برنامه کوتاه، میان و بلند مدت ترسیم کنم و این اقدام کوچک چیزی جز برنامه روزانه نبوده است برنامه ای که از شب قبل همراه برنامه زمان بندی تنظیم می شود و خود را ملزم به انجام آن می دانم. چراکه بزرگی می گوید اگر صبح بیدار شدید و برای آن روز برنامه ای نداشتید بهتر است بخوابید و رویایتان را در همان خواب دنبال کنید.

 

چه موفقیت های تاکنون کسب کردید؟

به لطف خدا و درکنار دوست عزیزم میکائیل حمیدی توانستم به مقام دوم کشوری خوارزمی، مقام اول کشوری لکولب شریف(آزمایشگاه شیمی)، دوم استانی جشنواره شیخ بهایی و دوم استانی ایده های برتر پارک علم و فناوری در سطح دانش آموزی نائل شوم.

 

امکانات موجود استان پاسخگو نیاز کاری شما است؟

دوست ندارم از کمبود امکانات گله و شکایت کنم و از دوستانم هم همین را خواهش دارم  به نظرم هنر کارآفرین همین است تا در محدودیت ها ستاره شود. ولی از مسئولین خواستار فراهم کردن بستری برای رشد خلاقیت درکودکان و نوجوانان همان چیزی که دنیا برای آن سروکله می شکند، باشند.

بدون تعارف متاسفانه استرس کنکور این قاتل بزرگ، فرصت خلاقیت و ایده پردازی و پروژه محور بودن فعالیت ها را از جوانان ما گرفته است.

 

آیا آموزش وپرورش  برای چنین دانش آموزانی زمینه پیشرفت بیشتر فراهم می کند ؟! واگرنه انتظار و خواسته شما چیست؟

بزرگترین و بهترین لطف و حمایت آموزش و پرورش در حق دانش آموزان فقط تغییر در نگرش خودشان است . به نظر من وقتی هنوز بسیاری از مدیران و گاها خانواده ها معتقدند بهترین و پردرآمد ترین شغل دنیا، فارغ از علاقه، پزشکی است باعث تاسف است. درحالی که شرکت های دانش بنیانی وجود دارد و علاوه براین که چندین برابر پزشکان درآمد دارند و توانسته اند تعداد زیادی از مردم را صاحب شغل کنند .

همینطور چیزی که باید در آموزش کشور تغییر کند کنکور محور و تجاری است و نه پژوهش محور! و این مهم باعث می شود آمار کارآفرینان ما نسبت به جهان دچار درنگی با معنا شود.

شاید بگویند ما کتاب و مباحث کارآفرینی را وارد کتب درسی کردیم(پایه دهم) ولی آیا کافیست؟ آیا دانش آموز اهداف خود را درگرو این علم می داند یا در پی کسب نمره در بین ورق ها پرسه می زند؟! کارآفرینی جزوه آنچنانی ندارد فقط مرد عمل می خواهد.

 

در زمان شروع به کار چند سال داشتید؟ درحال حاضر چند سال است دراین حرفه فعالیت دارید؟

من حدود یکسال است که درحال آموزش و فراگیری کارآفرینی هستم و تجربه های خوبی را به همراه دوستان کارآفرینم بدست آوردم.باید بگویم شکست نمک کارآفرینی است و پیروزی بدون آن لذت چندانی ندارد.

بنابراین من و میکائیل دوست عزیزم توانستیم محلول نانو ذرات نقره را به روش گیاهی تولید کنیم و به عنوان شوینده های چند منظوره به صورت نیمه صنعتی وارد بازار کردیم. تجربه خیلی خوبی بود چون متوجه شدیم مشتری چه ذائقه ای دارد و محصول به چه  نیاز دارد و گزارشاتی حاکی از رضایت و درخواست افزایش کیفیت دریافت می کردیم.

 

چه عواملی باعث شد دراین مسیر حرکت کنید؟

از زمانی که متوجه شدم تنها سخت درس  خواندن و تک بعدی بودن اطمینانی از موفقیت نمی دهد چاره آن را تنها در تفکر کارآفرینی یافتم و وارد این مسیر شدم.

 

سرمایه گذاری اولیه شما چه میزان بود و نقطه آغاز کار شما درکجا بوده است؟

حدود 400 هزار تومان بود و این سرمایه از طرف دوست کارآفرینمان تامین شد دراین مسیر سعی مان حمایت خانواده بود چون استقلال مالی مان به خطر می افتاد چرا که این مهم نقش زیادی در موفقیت های آینده مان خواهد داشت.

 قطعا حمایت های مالی تاثیر بسزایی در تسریع بخشیدن به اهداف کسب و کاار دارد و باعث اجرای با کیفیت تر پروژه می شود به شرط داشتن برنامه واضح و شفاف مالی اما لزوما وجود سرمایه ضامن موفقیت و نتیجه مطلوب نیست بلکه توانایی تیم و برنامه ریزی مناسب و... نقش موثری نیز دارند.

 

آیا تا به امروز درکارتان با شکست مواجه شده اید؟

بله. در جشنواه نانو سال گذشته شکست خوردیم،استارت آپ گردشگری بنا به دلایلی پس از چند ماه فعالیت تعطیل شد، روند تولید و فروش نانو شوینده های چند منظوره نیز تعطیل شد و همین طور در روند اجرایی کردن بعضی ایده هایمان ناکام ماندیم.

درس هایی که از این شکست ها گرفتم اولویت بندی کردن امور و برنامه ریزی بهتر، پیگیری و تلاش بیشتر، تقویت روحیه کار تیمی و.. بودند.

 

مهمترین مشکلات و موانع موجود در حرفه شما چیست؟ و شما چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

مهمترین مشکلات دراین زمینه عدم جذب سرمایه گذار، کم تجربه گی ، عدم شناخت نیازهای مشتری، کمبود سواد مالی و... است . خوشبختانه ایده هایی که به مرحله تولید و ثبت شرکت رسیده باشند از طریق دانش بنیان شدن امکانات و تسهیلات خوبی از مراکزی همچون پارک علم و فناروی بهره مند می شوند.اما تا قبل از دانش بنیان شدن مشکلاتی از جمله عدم وجود سرمایه و حمایت کافی جهت اجرایی کردن ایده وجود دارد.

 

چه سخنی برای موفقیت بیشتر نوجوانان و جوانانی که دوست دارند به عنوان یک کارآفرین موفق مطرح شوند دارید؟

توانایی های خود را باور کنند و در راه رسیدن به هدف والایتان با برنامه محکم قدم بردارید و یادتان باشد هدفی که لرزه به اندامتان نیندازد به اندازه کافی بزرگ نیست و جای تامل دوباره دارد. استعداد ذاتی خود را پیدا کنید و درمسیر درست قرارش دهید مطمئن باشید، خواهید درخشید.

 

حرف آخر؟

برای موفقیت به تحصیلات دانشگاهی و یا نابغه بودن نیاز نیست... فقط کافیه یک رویا و برنامه ریزی داشته باشید (مایکل دل)

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1396/05/08
0
0
موفق باشید
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک