جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ساعت ۵:۱۰

ازدواج در سنین پایین مهمترین عامل طلاق در روستاهای شهرستان جاجرم

ازدواج هاي تحميلي و زود هنگام دختران و پسران از مهمترین عوامل طلاق، در روستاهای شهرستان جاجرم تبدیل به یک کابوسی وحشتناک برای روستاهای شهرستان جاجرم شده است.
ازدواج در سنین پایین مهمترین عامل طلاق در روستاهای شهرستان جاجرم,

به گزارش عصر اترک به نقل از پایگاه خبری جاجرم، روند افزایشی آمار طلاق محدود به شهرهای بزرگ نیست و افزایش این آمار در جوامع محلی کوچک نگرانی‌های بیشتری برای برنامه‌ریزان و مسئولان اجتماعی به همراه داشته است. اخیرا آمارهای نگران کننده ای از افزایش آمار طلاق در روستاهای شهرستان جاجرم انتشار یافته است که باعث نگرانی مردم و کارشناسان اجتماعی در شهرستان شده است.

آنچه طلاق را در جوامع کوچک و به‌ویژه روستاها افزایش داده از نگاه جامعه‌شناسان دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، تغییرات اجتماعی در سبک زندگی روستایی تحت‌تأثیر رسانه‌ها و همچنین افزایش نسبی تحصیلات در جامعه روستایی و به نوعی تلاش برای تغییر سبک زندگی در میان جوانان و جابه‌جایی ارزش‌هاست.

«نسل جدید این حق را به خودشان می‌دهند که یک زندگی بدون تفاهم و احساس مشترک خوشبختی را تا پایان عمر ادامه ندهند.این نتیجه تغییر نگرش است و مبنای اقتصادی هم ندارد. اشتباه است که بگوییم افزایش طلاق نتیجه مشکلات اقتصادی است. اگر اینطور بود ما نباید در طبقات مرفه جامعه با طلاق مواجه می بودیم در حالی که فراوانی آن در طبقات بالا هم کم نیست.»

علل و عوامل بروز طلاق در روستاها که نتیجه صحبت با تعدادی از دخترهای نوجوان که در 5 سال اول زندگیشان تصمیم به جدایی از همسر خود گرفته اند در ادامه اشاره می کنیم.

ازدواج های اجباری مهمترین عامل مشترکیست که این دختران دلیل طلاق خود بیان می کنند و اختلاف سن زیاد آنها با همسرانشان را دلیل همیشگی درک نشدن و به تفاهم نرسیدن دو طرف سر مسائل زندگی بیان می کردند.  همچنین دخالت های بی مورد خانواده ها دیگرعاملی بود که آسایش را از زندگی این دختران روستایی گرفته بود. و همین دخالت ها را عامل کم شدن روحیه ایثار و ازخود گذشتگی خود برای زندگیشان بیان می کردند. و همچنین تاکید داشتند که عدم آموزش کافی در مسائل زناشویی، بزرگترین عامل عدم توافق و نارضایتی جنسی از همسرانشان بیان می کردند که آثار سوء این  نیاز را در تمامی جهات زندگیشان همیشه شاهد بودند. و مقصر این عامل را خانوادهای خود قلمداد می کردند. که مهارت های زناشویی را به آنها آموزش نداده اند و نداشتن توانایی مالی همسران و رشد اعتیاد در روستاها را غیر قابل تحمل برای زندگی خود معرفی می کردند.

یکی از خانم های روستا قلی که در دوازده سالگی ازدواج کرده و در 16 سالگی طلاق گرفته بود در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دختر خانم ها با  ازدواج در سنین پایین دچار مشکلاتی می شوند که به طلاق منجر میشود ابراز داشت: سن ازدواج در این روستا از نه سالگی شروع می شود و نهایتا دختر خانم ها تا سن دوازده سالگی باید عروس شوند.

وی اظهار کرد:میتوان گفت اصلی ترین عامل ازدواج های زود هنگام چشم و هم چشمی در بین خانواده های روستا است.

وی گفت: پسرهای جوانی که در سن هفده هجده سالگی ازدواج می کنند اکثریت معتاد بوده و منبع درآمدی هم ندارند و بعداز ازدواج به اتفاق همسرشان برای کار به تهران می روند. که این موارد باعث مشکلاتی برای زوجین می شود و چون مشاوری در این زمینه در روستاها نیست در نهایت باعث فروپاشی استحکام خانوادشان می شود

حسینی پژوهشگر و کارشناس خانواده، مشکلاتی از قبیل «بیکاری، اختلاف‌ سن‌ و تفاوت سطح‌ تحصیلات‌، اعتیاد و عدم تمکین» را از جمله دلایل مطرح در طلاق روستایی می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه با وجود همه طرح‌ها و برنامه‌هایی که دولت‌ها روی کاغذ دارند ازدواج و طلاق در کشور متولی ندارد. اما موضوع ازدواج و طلاق روستایی علاوه بر مشکلاتی که در همین مقوله در شهر وجود دارد دچار بی‌توجهی بیشتری است».

وی گذشته از عوامل یاد شده، به موضوع چشم و هم‌چشمی در روستاها اشاره می‌کند و می‌گوید: چشم و هم‌چشمی در شهرها هم وجود دارد اما در روستاها چون جمعیت کمتر است و همه افراد همدیگر را می‌شناسند و از خانه و زندگی یکدیگر خبر دارند پدیده چشم و هم‌چشمی را بیشتر شاهدیم. این امر در غفلت مسئولان و در خلاء‌ فرهنگسازی برای ایمن ماندن از آن در میان روستاییان رواج یافته است.

این کارشناس اجتماعی با برشمردن دلایل دیگر افزایش طلاق گفت: افزایش سوءظن و بدبینی، عدم آموزش مهارت‌های زندگی، اعتیاد در خانواده‌ها، عدم سنخیت و هماهنگی ازنظر باورها و اعتقادات دینی، افزایش تنوع‌طلبی و کمرنگ شدن صداقت و راست‌گویی در خانواده‌ها و حضور کمرنگ معتمدین و ریش‌سفیدان در حل اختلافات خانوادگی از دیگر عوامل افزایش طلاق در جامعه است که باید در این زمینه برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی مناسب صورت گیرد.

 

حسینی در زمینه راهکارهای کاهش طلاق در روستاها افزود: تقویت آموزه‌های دینی و اخلاقی در خانواده‌ها، افزایش فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی توسط روحانیون و مبلغان، گسترش برنامه‌های مشاوره‌ای در روستاها، توسعه برنامه‌های آموزشی و فرهنگی، ارتقا آگاهی و شناخت زوجین، ایجاد اشتغال روستایی، برگزاری دوره‌های مهارت زندگی قبل و حین ازدواج و استفاده از ریش‌سفیدان و معتمدین جهت قوام خانواده و حل اختلافات ازجمله موارد کاهش‌دهنده آمار طلاق است.

وی در پایان گفت: مسئولین دولتی و قانونگذاران مجلس شورای اسلامی باید قانونی را تصویب کنند که ازدواج های دختران و پسران زیر 15 سال را ممنوع کرده و یا راهکاری در این زمینه ارائه دهند. که جامعه با مشکلات اینچنینی مواجه نشود.

 

  پایگاه خبری جاجرم، از مسئولین و دستگاهای مربوطه تقاضا دارد معضل طلاق در شهرستان جاجرم را جدی بگیرند. و با آسیب شناسی های کارشناسانه و با اجرای طرح های مفید جهت بالابردن سطح ارتقاء فرهنگی و مهارتی زندگی برای نوجوانان و جوانان دانش آموز سعی در رفع و یا کاهش این آسیب اجتماعی باشند.

 

پایان خبر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک