جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ساعت ۳:۱۹

تنش آبی در ۱۵ روستای اسفراین

بحران کم آبی در 15 روستای اسفراین که با گرمای تابستان تشدید شده گلایه مندی شماری از روستائیان این خطه را بخاطر قطعی طولانی مدت این ماده حیاتی در پی داشته است و به همین علت آن ها خواستار رسیدگی مسئولان به این وضعیت هستند.
تنش آبی در 15 روستای اسفراین,
به گزارش عصراترک به نقل از سپهرآیین، اهالی روستاهای قاسم خان، الست سفلی وعلیا، دهنه شیرین و مقصود آباد و قنبرباغی در گفت وگو با خبرنگار ما با گلایه از قطعی طولانی مدت آب در مناطق زندگی خود که زندگی روزه مره آنان و دام هایشان را سخت کرده، خواستار رسیدگی فوری مسئولان به این معضل شدند.
یکی از اهالی روستای قاسم خان اسفراین با بیان اینکه قطعی آب از ماه گذشته افزایش یافته و در ماه مبارک رمضان هم شاهد قطعی های مکرر آب بودیم می گوید: ادامه این روند با توجه به گرمای فصل تابستان مردم را بشدت در تنگنا قرار داده است.
 
«احمدی» با بیا ن اینکه مردم دو روز در هفته در روستا آب دارند می افزاید: پی گیری مردم روستا برای مشکل قطعی آب با پیمانکار نتیجه ای نداده و علت قطعی آب هم مشکل شکستگی لوله ها اعلام می شود.
وی با اشاره به اینکه قطعی آب کارهای روزمره مردم روستا و بهداشت آنان را با مشکل مواجه کرده است، تصریح می کن : پس از تماس اعضای شوراهای اسلامی روستا با اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان، مسئولان این اداره از قطعی آب در این مناطق اظهار بی اطلاعی می کنند.
«توکلیان» یک از اهالی روستای الست گفت: مشکل قطعی آب در این روستا هم در ماه مبارک رمضان مشکل ساز بوده است و هم اکنون نیز مردم را بشدت در تنگنا قرار داد است هرچند که آبرسانی به این روستاها با تانکر انجام می شود .
وی با بیان اینکه معیشت مردم این منطقه دامداری است، اضافه می کند: مردم این روستا برای تامین آب مورد نیاز خود و دام هایشان واقعا با مشکل مواجه هستند .
«حمزه بهرامی» از ساکنان روستای مقصود آباد و دهنه شیرین با گلایه از مشکل قطعی طولانی مدت آب در این روستاها می گوید: آب برای مردم این روستا فقط در هنگام اذان ظهر یا شب برقرار است و در طول روز مردم با قطعی آب مواجه هستند.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی اسفراین با اشاره به اینکه مناطق روستایی ذکر شده در حوزه مجتمع آبرسانی احد است، که در دست پیمانکار است و آب این منطقه رسوب گذاری بالای دارد و هم اکنون پیمانکار مشغول رفع این مشکل است، می گوید: پس از پایان کار در مسیر روستاهای الست علیا و سفلی و کلاته آقازاده ، به سمت روستای قاسم خان خواهیم رفت که با تعمیرات اساسی در شبکه روستای گراتی مشکل آب در روستاهای این منطقه حل خواهد شد.
 
مسلم رحیم زاده با تاکید بر اینکه مجتمع آبرسانی احد30 سال است که لوله گذاری شده و پس از گذشت این مدت هم جمعیت وهم دام منطقه افزایش یافته است و در کل روستاهای حوزه این مجتمع آبرسانی 15هزار دام وجود دارد که حجم زیاد آب را می طلب، می افزاید: این شبکه آبرسانی براساس سرانه جمعیت طراحی شده است و با وجود اینکه دبی آب آن نسبت به سایر فصول تغییر نمی کند اما در تابستان که اوج مصرف آب است جوابگو ی این میزان جمعیت اضافه شده نیست.
رحیم زاده با اشاره به افزایش مصرف آب در تابستان از مردم خواست مصرف خود را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه شماری از روستاهای مسیر این مجتمع از آب شرب برای دام و آبیاری زمین های زیرکشت صیفی جات و درخت های حیاط خود استفاده می کنند گفت : این امر باعث می شود که در اوج مصرف آب درتابستان آبرسانی به روستاهایی که در مسیر انتهای خط انتقال آب هستند با مشکل مواجه شود و این میزان آب جوابگوی نیاز آنها نباشد.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان اسفراین گفت: برای رفع مشکل آب مجتمع آبرسانی احد 2میلیارد ریال اعتبار در سال 95 اختصاص یافته که پیمانکار هم اکنون در حال انجام کار است.
*15روستای اسفراین تنش آبی شدید دارند
وی با اشاره به خشکسالی های اخیر و کاهش بارندگی گفت: منطقه میان دشت و جلگه صفی آباد در شهرستان اسفراین از مناطقی دچار تنش آبی در شهرستان هستند و 10تا 15 روستای این شهرستان که در انتهای مسیر آب رسانی هستند مشکل کمبود آب شرب دارند.
وی گفت: برای رفع مقطعی مشکل روستاهای مذکور از نیمه اردیبهشت به روستاهای که دارای قطعی آب بوده اند با تانکر آبرسانی می شود .
*با انشعابات غیر مجاز آب در روستاها برخورد می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با بیان اینکه مصرف بالای آب در فصل تابستان و قرار گرفتن روستاهای مذکور درانتهای خط انتقال آب سبب قطعی آب می شود می گوید: با مدیریت مصرف آب مشکل آب این روستاها در اسفراین کم شده است .
«حمید روشن روان» می افزاید: آبیاری یونجه، باغ های پسته موجود در منطقه و دام ها در اولویت های نخست برخی روستائیان است که این امر مصرف آب را بالا برده و برای دیگر اهالی مشکل ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه انشعابات غیر مجاز نیز یکی از عوامل مشکل کمبود آب در روستاها است خاطر نشان می کند: برای حل این مشکل از دستگاه تشخیص انشعاب غیر مجاز در سطح روستاهای استان استفاده می شود.
 
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک