جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ساعت ۶:۲۲
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران به فارس خبر داد

ورود افراد بی‌صلاحیت و غیرمتخصص به امر ساخت‌وساز/ تلفات ساختمانی در ایران ۲۰ برابر اروپا است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه حضور سازندگان ذی‌صلاح در امر ساخت‌وساز یک خلاء بزرگ است،گفت: یکی از مشکلاتی که امروز درگیر آن هستیم ورود افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت به امر ساخت و ساز است.
ورود افراد بی‌صلاحیت و غیرمتخصص به امر ساخت‌وساز/ تلفات ساختمانی در ایران ۲۰ برابر اروپا است,

حسن قربانخانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هدف سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در طول 20 سال گذشته این بوده است که ساختمان‌های بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشیم، گفت: تمام تلاش نظام مهندسی این بوده که پرت مصالح کاهش و از تکنولوژی‌های روز استفاده شود.

وی افزود: در قانون نظام مهندسی ساختمان برای تمام این موارد راهکارهایی پیش‌بینی شده است،چرا که قانون می‌گوید هر کسی که می‌خواهد در امر ساختمان‌سازی ورود کند، نیازمند صلاحیت حرفه‌ای است و کسی که صلاحیت حرفه‌ای ندارد نباید در امر ساختمان‌سازی دخالت کند.

قربانخانی در پاسخ به این سئوال که دلیل حضور افراد غیرحرفه‌ای و به صرف داشتن سرمایه در ساخت و ساز چیست؟ تاکید کرد:متأسفانه یکی از نکاتی که امروز ما درگیر آن هستیم این است که کسانی که به امر ساخت‌وساز ورود کرده‌اند متخصص و صاحب صلاحیت نیستند و اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که تمام افرادی که در امر ساخت‌وساز فعال‌ هستند صلاحیت‌های لازم را داشته باشند می‌توانیم امیدوار باشیم تمام مراحل و مسائل ساخت‌وساز با سرعت بالاتر و کیفیت و ایمنی بیشتر انجام شود.

وی افزود: طبق قانون در بخش ساخت‌وساز چند نهاد دخیل هستند که صدور پروانه ساختمانی برعهده شهرداری‌ها و نظم دادن و آراستن امور مربوط به مهندسان برعهده سازمان‌های نظام‌مهندسی است، چرا که نظام‌مهندسی تشکیلاتی است که مهندسان را در جهت اهداف قانون هدایت می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اضافه کرد: تمام ساختمان‌هایی که در کشور ساخته می‌شود، باید زیرنظر مهندسان ناظر باشد، اما مشکل اینجاست که بسیاری از کسانی که در پروسه تولید و ساخت یک ساختمان حضور دارند، صلاحیت لازم را ندارند و متأسفانه با هدف کسب سود بیشتر قوانین و مقررات و استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند. دراین‌بین مهندسان ناظر تنها ابزاری که در دست دارند گزارش به شهرداری و درخواست توقف عملیات است که بازهم در بسیاری از موارد این توقف رخ نمی دهد.

*ورود افراد فاقد صلاحیت به امر تخصصی و مهمی مثل ساختمان‌سازی است که کاری خلاف قانون است

وی ادامه داد:متأسفانه عده‌ای از تولیدکنندگان ساختمان این اجازه را به خود می‌دهند باوجوداینکه صلاحیت‌های لازم را ندارند به‌راحتی به این عرصه ورود کنند و اشکال اصلی در امر ساختمان‌سازی در کشور این است که دنبال سود بودن در یک امر اقتصادی فی‌نفسه مسئله بدی نیست اما اشکال کار، ورود افراد فاقد صلاحیت به امر تخصصی و مهمی مثل ساختمان‌سازی کاری خلاف قانون است.

قربانخانی افزود:در قانون نظام مهندسی این الزام وجود دارد اما در عمل هیچ مانعی برای حضور افراد فاقد صلاحیت در امر ساخت‌وساز وجود ندارد در نتیجه سالیانه 1900 نفر در کشور در حوادث ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند، یعنی به‌ازای هر سه میلیون نفر ساعت یک تلفات ساختمانی داریم. درصورتی‌که این آمار در ترکیه به‌ازای هر 8 میلیون نفر ساعت، در کره جنوبی به‌ازای هر 13 میلیون نفر ساعت و در کشورهای اروپایی به‌ازای هر 20 میلیون نفر ساعت یک تلفات است.

به گفته وی، ایران 20 برابر کشورهای اروپایی و پیشرفته تلفات ساختمانی دارد، زیرا متخصصان امر به بخش ساخت‌وساز ورود نکرده‌اند.

انتهای پیام/م

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک