شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۹۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ساعت ۶:۱۶
در گفتگو با مدیرکل نامین اجتماعی خراسان شمالی مطرح شد:

تاول طلاق صوری بر تن تامین اجتماعی استان/ پوشش بیمه ای ۷۱ درصدی جمعیت شهری

از 405 هزار نفر جمعیت شهری استان خراسان شمالی ، 110هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند یعنی 71  درصد جمعیت شهری و 38 درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی از خدمات  تامین اجتماعی برخوردار هستند.
تاول طلاق صوری بر تن تامین اجتماعی استان/ پوشش بیمه ای 71 درصدی جمعیت شهری,

به مناسبت 25 تیرماه سالروز تاسیس سازمان تامین اجتماعی، خبرنگار عصر اترک مصاحبه تفضیلی با مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

تعریف قانونی صندوق تامین اجتماعی چیست؟

صندوق تامین اجتماعی یک موسسه عمومی تحت نظر دولت است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه ها با مشارکت بیمه شده و کارفرما تامین می شود و متکی به منابع دولت نیست و سرمایه آن درحکم حق الناس می باشد.

به همین دلیل دارایی ها و سرمایه های آن متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل های متوالی است واین صندوق با مشارکت  اصل سه جانبه گرایی( کارفرمایان، بیمه شدگان و دولت ) تشکیل شده است.

 

ماموریت اصلی صندوق تامین اجتماعی چیست؟

پوشش بیمه ای کارگران( مزد و حقوق بگیر) به صورت اجباری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد و سایر اقشار جامعه به صورت اختیاری و قراردادی است.

 

خدمات و تعهدات سازمان تامین اجتماعی را بیان کنید؟

طبق قانون 18 نوع خدمت در قالب (تعهدات کوتاه مدت، تعهدات بلند مدت) شامل درمان، مستمری بازنشستگان،بازماندگان، از کارافتادگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت کمک هزینه وسایل پزشکی،کمک هزینه ازدواج ، کمک هزینه کفن ودفن و... است.

 

جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی دراستان خراسان شمالی چه تعداد است؟

درحاضر 110 هزار نفر از جمعیت شهری استان خراسان شمالی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است.بدین معنا که 71 درصد جمعیت شهری و 38 درصد جمعیت روستایی خراسان شمالی زیر چتر حمایتی تامین اجتماعی این استان قرار دارند.

 

نسبت بیمه شدگان استان خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری چه میزان است؟

استاندارد کشوری ضریب پوشش بیمه ای  42 درصد است و این درحالی است که ضریب پوشش بیمه ای خراسان شمالی  4 درصد از استاندارد کشوری پایین تر است.

 

دلایل پایین بودن پوشش بیمه ای استان خراسان شمالی نسبت به میانگین کشور چیست؟

یکی از مهمترین دلایل پایین بودن ضریب پوشش بیمه ای ترکیب جمعیتی استان است چراکه 51 درصد جمعیت استان شهری و 48.5 درصد جمعیت استان روستایی است .

 

تعداد مستمری بگیران خراسان شمالی؟

درحال حاضر 13 هزار بازنشسته  ومستمری بگیران تامین اجتماعی دراین استان از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره مند هستند.

 

متوسط ماهیانه حقوق هر بازنشسته دراستان چقدر است؟و سازمان متوسط ماهانه چه میزان پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان استان دارد؟

متوسط ماهیانه حقوق هر بازنشسته دراستان 2 میلیون تومان است و متوسط ماهانه پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران حدود 20 میلیارد تومان است.این درحالی است که باتوجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور سازمان تاکنون حتی یک روز پرداخت حقوق مستمری بگیران به تعویق نینداخته است.

 

اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی دارای چند شعبه، شعبه اقماری و کارگزاری است؟

4 شعبه اصلی( بجنورد 2 شعبه، اسفراین، شیروان)، 3 شعبه اقماری( راز و جرگلان، گرمه، فاروج) و یک کارگزاری در شهر بجنورد  دارد.

 

مطالبات تامین اجتماعی خراسان شمالی چه میزان است؟ و بیشترین مربوط به کدام دستگاه است؟

85 میلیارد تومان از دستگاه ها، کارخانه ها، صنایع و واحدهای تولیدی استان تامین اجتماعی خراسان شمالی مطالبه دارد که بیشترین مربوط به شهرداری بجنورد به میزان 17 میلیارد تومان است .

 

وصول مطالبات این اداره کل از دستگاه ها و واحدهای تولیدی برچه مبنایی است؟

-باطرح بخشودگی جرایم، جریمه بسیاری از کارخانجات تقسیط شده است و وصول مطالبات براساس قانون انجام می شود اما به نحوی عمل می کنیم که فرد مقابل نیز از اقدام ما رضایت داشته  تا دچار مشکل حاد نشود این اداره کل نهایت همکاری بابدهکاران را دارد.

 

در رابطه با وصول مطالبات شهرداری تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

-مقرر شده در صورت موافقت هیات مدیره سازمان بخشی از بدهی شهرداری بجنورد با تهاتر 6 هزار و 700 متر زمین در حوالی خیابان قیام تسویه شود.

 

میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان از خدمات شعب تامین اجتماعی در استان چقدر است و مهمترین خواسته بیمه شدگان؟

-باتوجه به گستردگی و تنوع بالای خدمات تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی از میزان رضایت بندی بالای بیمه شدگان برخوردار است.

مهمترین خواسته بیمه شدگان افزایش خدمات درمانی،تسهیل و بهبود کیفیت درارائه خدمات به بیمه شدگان،تقسیط بدهی واحدهای بدهکار، بخشودگی جرایم،  و... است.

 

دررابطه طرح ساختار ارائه نوین شعب تامین اجتماعی توضیحاتی بدهید؟

با اجرای این طرح کلیه فرآیند های مربوط به نحوه ارائه خدمات و پاسخگویی به مخاطبان به طور کامل تغییر می کند.

این طرح با هدف بهینه سازی هزینه ها،کارآمد سازی روش ها، ارائه خدمات و افزایش رضایت مندی مخاطبان و کارکنان ، سرعت بخشی برای مخاطبان و استفاده متوازن از توان نیروی انسانی است.

 

مهمترین معضل درحال حاضر تامین اجتماعی ؟

طلاق صوری درحال حاضر یکی از مشکلات این سازمان است  که متاسفانه افراد سودجو با یک اقدام ناشایست به نام طلاق صوری به منظور بهره مندی از مزایای بیمه اقدام به این عمل می کنند.

 دراین راستا براساس قانون فرزندان دختر مستمری بگیران فوت شده که متارکه کرده اند براساس قانون مستمری بازمانده، می تواند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند و از مزایای بیمه بهره مند شوند، دراین خصوص برخی افراد سودجو اقدام به دور زدن قانون می کنند.یکی دیگر از چالش های سازمان تامین اجتماعی پیشی گرفتن مصارف از منابع سازمان است.

 

آیا اجرای طرح بخشودگی جرایم دراستان با استقبال مواجه شد؟

بله.اجرای طرح بخشودگی جرایم در کشور در سه مرحله تمدید شد که آخرین مهلت آن 6 اردیبهشت ماه امسال بود.

از اجرای طرح بخشودگی جرایم در شهربجنورد بیش از 600 کارفرمای بدهکار به شعبه یک تامین اجتماعی بجنورد مراجعه کردند که تماما مورد بررسی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک