جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۸۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ساعت ۴:۳۳
عصر اترک منعکس کرد:

دهیاری جوان که مانع رشد ساخت و سازهای غیر مجاز شد/رنگ خوش خدماتی که به روستای محمد علی پهلوان رسید

ایمان پورکه قبل از قبولی مسئولیت دهیاری روستای محمد علی پهلوان، تجربه ای در زمینه وظیفه دهیاری را نداشت در نخستین گام از پذیرش مسئولیت های اجتماعی بزرگش، مسئولیت دهیاری روستای پر چالشی را پذیرفت تا در این ریسک پذیرش مسئولیت، توان و همت خود را برای انتقال خدمات به این روستا محک بزند.

به گزارش عصر اترک،  یاسر ایمان پور، 30 ساله اهل شهر بجنورد و دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته عمران در دی ماه سال 93 به عنوان دهیار روستای دو هزار خانواری کلاته محمد علی پهلوان از سوی اعضای شورای این روستا انتخاب می شود تا این روستایی که با همت و تلاش های این جوان تازه نفس و تازه از راه رسیده رنگ و روی گوشه ای از خدمات را به خود ببیند.

او که قبل از قبولی در این مسئولیت، تجربه ای در زمینه وظیفه دهیاری را نداشت در نخستین گام از پذیرش مسئولیت های اجتماعی بزرگش، مسئولیت دهیاری روستای پر چالشی که از دریافت خدمات اولیه نیز محروم مانده بود و با اتفاق سیل مهاجرت ها روبرو شده بود را پذیرفت تا در این ریسک پذیرش مسئولیت، تجربه ای ارزشمند بدست آورد و توان و همت خود را برای انتقال خدمات به این روستا و بازگشایی گره از دیگر دغدغه های اهالی روستا را محک بزند.

با توجه به اینکه امروز ( 14 تیر ماه ) روز دهیار و شهرداری ها نامگذاری شده است، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک به همین مناسبت با این دهیار جوان مصاحبه ای را انجام داده است تا او آنچه را که در این دو سال و اندی برای اهالی این روستا به ارمغان آورده است را بازگو کند که در این مصاحبه می خوانید:

 

چطور به عنوان یک دهیار روستایی که ساکن آن نیز نبودید، انتخاب شدید؟

بنده قبل از اینکه دهیار روستای محمد علی پهلوان شوم ساکن بجنورد بودم و هم اکنون نیز ساکن بجنورد هستم.

اما در مورد اینکه اعضای شورای این روستا چگونه من را انتخاب کردند باید بگویم که آنان در دی ماه سال 93 مد نظر داشتند که یک فرد غریبه را به عنوان دهیار روستای خود انتخاب کنند که بنده و چند نفر دیگر به این شورا معرفی شده بودیم که سرانجام قرعه به نام من افتاد و من به عنوان این دهیار انتخاب شدم.

 

آیا در انتخاب شما رابطه بازی هم اعمال شد؟

خیر، چون اعضای شورای این روستا من را نمی شناختند.

 

شما پس از پذیرش این مسئولیت آیا ساکن این روستا شدید؟

خیر، محل زندگی ام شهر بجنورد است اما به طور مستمر و از صبح تا عصر در این روستا حضور دارم که البته فاصله این روستا با بجنورد خیلی کوتاه مدت است.

 

وقتی دهیار این روستا شدید، این روستا چه وضعیتی داشت؟

طی 40 سال گذشته که به این روستا توجهی نشده بود و یکی از علل آن نیز جانمایی فرودگاه بجنورد در مجاورت این روستا بود زیرا وجود این فرودگاه، روستای محمد علی پهلوان را به بن بست منتهی کرده بود و این روستا از سمت فرودگاه توسعه نیافته بود و امکان الحاق به شهر بجنورد را از دست داده بود همچنین این روستا از سه جهت دیگر نیز در بن بست توسعه فیزیکی قرار داشت.

 

وقتی دهیار این روستا شدید، مهمترین دغدغه ها و مطالبات این روستا چه موضوعاتی بودند؟

طی پنج سال اخیر این روستا به موج مهاجرت گسترده ای از شهرستان های راز و جرگلان و بجنورد روبرو شده بود، علاوه بر آن، این روستا به شدت به اجرای طرح سمت توسعه نیاز داشت و 150 خانوار نیز به علت مهاجرت انجام شده به دریافت خدمات آب، برق و گاز نیاز داشتند همچنین این روستا فاقد خدماتی از جمله آسفالت، جدول گذاری معابر ... بود.

 

این روستا چه امتیازی داشت که موج مهاجرت به این روستا اتفاق افتاد؟

قیمت زمین در این روستا بسیار پایین بود و مهاجران نیز زمین های کشاورزی را برای خانه سازی خریداری می کردند.

اما پس از اینکه از سال 93 دهیار این روستا شدم یکی از اقداماتی را که انجام دادم جهاد کشاورزی استان را پای کار آوردم در تعامل با آنان جلوی اینکار را که مسئله ساز شده بود را گرفتیم و انجام ساخت و سازهای غیر مجاز کنترل شدند.

نکته قابل تامل این است که قبل از سال 93 چرا ادارات ذی ربط نسبت به تغییر کاربری اراضی و انجام ساخت و سازهای غیر مجاز همچنین اجرای طرح سمت و توسعه برای این روستا هیچ اقدامی را انجام نداده بودند که متاسفانه در این روستا با سیل حضور مهاجران 150 خانه غیر مجاز در اراضی کشاورزی ساخته شد که همه آنان آب، برق و گاز نداشتند، با این وجود با پیگیری های انجام شده این خانه ها از آب و برق برخوردار شده اند اما بسیاری از آنها گاز ندارند.

 

 در جریان اتفاق مهاجرت به این روستا، رفتار اهالی اصلی روستا به این مهاجران چگونه است؟

خیلی خوب در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

 

ضرورت اجرای طرح سمت توسعه برای این روستا چیست؟

اگر طی پنج سال اخیر این طرح در این روستا اجرایی می شد، ساخت و ساز غیر مجاز در خارج از محدوده مسکونی این روستا اتفاق نمی افتاد و در حال حاضر بسیار از این خانه های غیر مجاز ساخته شده دارای گاز می شدند.

 

آیاد ادارات ذی ربط برای حل این مشکلات پای کار آمده اند؟

بله طی دو سال اخیر پای کار آمده اند.

 

آیا این روستا در حال حاضر امکان پذیرش جمعیت بیشتری را دارد؟

خیر.

 

وضعیت برخورداری از خدمات اصلی در این روستا چگونه است؟

از سال 92، 30 هزار متر مربع آسفالت در معابر این روستا ریخته شده است که 15 هزار متر مربع آن از محل اعتبارات دهیاری ها بوده و 15 هزار متر مربع دیگر نیز از سوی اداره کل بنیاد مسکن استان اعطا شده است.

همچنین حدود پنج هزار متر مربع از معابر این روستا سنگ فرش شده اند و تا دو هزار متر نیز کانال های آب های سطحی در این روستا اجرایی شده است.

افزون بر این، به طول دو هزار متر نیز بازگشایی معابر انجام شده است.

 

این مقدار از خدمات رسانی به چه حجم از نیاز روستا پاسخ داده است؟

تا قبل از سال 92 که روستا از این خدمات یاد شده برخوردار نشده بود اما از سال 92 تا کنون این روستا تا حدود 30 درصد از این نوع از خدمات مورد نیازش بهره مند شده است.

 

دیگر مطالبات این روستا چیست؟

این روستا دو مدرسه و یک درمانگاه استیجاری دارد اما زمینی در محدوده مسکونی این روستا وجود ندارد که برای آنها تامین شود و اگر سال ها قبل طرح سمت توسعه این روستا آماده و اجرایی می شد در حال حاضر برای تامین زمین با مشکل مواجه نبودیم، با این وجود، تلاش ها بر این است که برای ساخت مدرسه و درمانگاه زمین هایی خریداری شوند و در همین راستا، استانداری بر اعطای اعتبارات برای رفع این دغدغه ها قول مساعد داده است.

 

آیا زلزله در این روستا نیز تخریب به بار آورد؟

بله، 100 خانه در این روستا غیر قابل سکونت شدند که باید نوسازی شوند که البته برای نوسازی آنها پروانه صادر شده است.

 

ارتباط شما برای رفع دغدغه های اهالی این روستا با اعضای شورای شهر این روستا چگونه است؟

خیلی خوب و صمیمی.

این روستا پنج عضو شورا دارد که ارتباط ما با یکدیگر همراه با درک متقابل است و آنان برای پیگیری حل مشکلات مردم حامی من هستند.

 

با توجه به تجربه ای که در این مسئولیت بدست آوردید، برای آینده خود چه هدفگذاری را مد نظر قرار داده اید؟

طی این دو سال و اندی در تعامل با مردم و ادارات تجربه های بسیار ارزشمندی را بدست آوردم، با این وجود همه تلاشم بر این است که وضعیت سطح خدمات انتقال داده شده به این روستا را ارتقا دهم تا شرایط روستا در دریافت خدمات مورد نیازش به سطحی مطلوب برسد همچنین طرح سمت توسعه این روستا نیز تهیه و اجرایی شود و برای ساخت مدارس و درمانگاه این روستا نیز زمین ها جانمایی شوند.

 

به کارنامه دو سال و اندی خود چه نمره ای می دهید؟

اهالی روستا باید نمره بدهند.

البته من تمامی تلاش خود را بکار گرفتم تا باری از دغدغه های مردم این روستا کم شود که خوشحال هستم توانستم در همکاری با ادارات ذب ربط جلوی اتفاق ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرم.

با این وجود می شد بهتر از آنچه را که انجام دادم را میسر می کردم اما به زمان بیشتر و نیرو احتیاج داشتم که البته با حداقل آنچه را که در اختیار داشتم، توانستم تا به این اندازه خدمت کنم.

 

 آیا با توجه به تلاش هایی که کردید، از حقوق دریافتی خود راضی هستید؟

من دهیار تمام وقت هستم، هر ماهه بیمه ام واریز می شود و حقوقم نیز بر اساس قانون کار واریز می شود و به حقوقی که می گیرم نیز قانع هستم.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک