پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ساعت ۲:۱۲
مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس خبر داد:

کشف منازل مسکونی متعلق به دوره ایلخانی

شهر تاریخی بلقیس به عنوان دومین میراث خشتی گلی ایران در 3 کیلومتری جنوب غربی اسفراین قرار گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کشف منازل مسکونی متعلق به دوره ایلخانی,
به گزارش عصر اترک به نقل از سپهرآیین، منازل مسکونی مربوط به دوره ایلخانی در فرآیند فصل هشتم کاوش در داخل ارگ شهر تاریخی بلقیس اسفراین کشف شد.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس و سکونت گاه های کهن با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: منازل مسکونی با ساختار پی سنگی و دیوارهای خشتی که کف اتاق ها دارای اندود گچ و دیوارها نیز دارای اندود کاهگل و یک لایه نازک اندود گچ و گل به دوره ایلخانی تعلق دارد.

«علیرضا نجفی» کشف یک ساختار معماری با مصالح آجر و ساروج را دیگر کشف این فصل از کاوش ارگ تاریخی بلقیس دانست و افزود: آنچه تاکنون در کاوش این بنا به دست آمده متشکل از 2 بخش حوضچه و بنای مستطیل شکل با مساحت تقریبی ۵۰ مترمربعی است که البته هنوز کاربری آن مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه هشتمین فصل کاوش باستان شناختی شهر تاریخی بلقیس اسفراین برای شناخت ساختار شهر، ایجاد فضای سایت موزه برای بازدید کنندگان و تکمیل کاوش های فصول پیشین با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد، افزود: هشتمین فصل کاوش ارگ تاریخی بلقیس از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است که با کسب مجوز مجدد تا نیمه تیرماه جاری تمدید شده است که پس از آن گزارش توام با بسط و شرح از فرآیند کاوش عرضه خواهد شد.

شهر تاریخی بلقیس به عنوان دومین میراث خشتی گلی ایران در 3 کیلومتری جنوب غربی اسفراین قرار گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ما،  شهر بلقیس یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران است که در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است که با شماره ثبت ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سال گذشته به دلیل نبود منابع مالی فرآیند کاوش گری در شهر تاریخی بلقیس متوقف ش

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک