جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۰۵ - ساعت ۲:۲۳

عید فطر و یک تصمیم مهم/ چگونگی جلب توفیق عبادت بعد از ماه مبارک رمضان

باید قبول کنیم که در ماه مبارک رمضان، کمتر گناه کردیم و به همان نسبت، مزه عبادت و بندگی خدا را بیشتر چشیدیم. باید در عید فطر، تصمیم جدی بگیریم که هر چه بیشتر از گناه دوری کنیم تا دلمان همیشه آماده مناجات و عبادت خالصانه شود.
عید فطر و یک تصمیم مهم/ چگونگی جلب توفیق عبادت بعد از ماه مبارک رمضان,

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه ‏دار در طول ماه رمضان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از آلودگی‌‏های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت آن‏هاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعی خود برمی‌‏گردند. 

در روز عید فطر گویی یک مسلمان از نو متولد می‌‏شود، چرا که امیرمؤمنان علی(ع) می‌فرماید: «ای بندگان خدا! بدانید که کوچکترین چیزی که برای مردان و زنان روزه ‏دار است، این است که فرشته‌‏ای در روز آخر ما مبارک رمضان به آن‏ها ندا می‌‏دهد: ای بندگان خدا! بشارتتان باد که [خداوند متعال] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید که بعد از این چگونه عمل خواهید کرد.» 
 روز اول ماه شوال عیدی است که مؤمنین برای قبولی اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اینکه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیب‏‌های آنان پرده کشیده و با رحمت خود با آنان برخورد کرده و مغفرت خود را شامل حال آنان کرده است حالت ‏سرور و نشاط دارند.

عید فطر و یک تصمیم مهم!
ماه مبارک رمضان، با همه زیبایی‌هایش، صحنه مسابقه عظیم در حرکت به سوی خدا بود؛ امّا با پایان یافتن این ماه عزیز، از عید فطر، مسابقه تازه‌ای آغاز می‌شود. حفظ و حراست از شتاب حرکتی به سوی معنویّت و بندگی خدا، از مهمترین وجوه این مسابقه است.

یکی از توشه‌های ماه مبارک رمضان برای استفاده در بقیه سال، دقّت در مقدار خوراک و پرهیز از پرخوری است. لقمان حکیم خطاب به پسر خود می‌فرماید: «یَا بُنَىَّ اِذَا امتَلأَتِ المَعِدَةُ نَامَتِ الفِکرَةُ وَ خَرِسَتِ الحِکمَةُ وَ قَعَدَتِ الاَعضَاءُ عَنِ العِبادَةِ؛ فرزندم هرگاه شکم پر شود، فکر به خواب مى ‏رود و حکمت، از کار مى‏‌افتد و اعضاى بدن از عبادت باز مى‌مانند.»

چه خوب است، از همین روز عید فطر، با عزمی راسخ، تصمیم بگیریم هیچ گاه در غذا خوردن زیاده‌روی نکنیم تا حال و هوای ماه رمضان را برای همیشه حفظ کنیم و زندگی توأم با معنویّت و تعقّل مطلوب داشته باشیم.

هدایای الهی در عید فطر
عید فطر از اعیاد بزرگ اسلامى است که در آن تلاش روزه‌دار مورد سپاس پروردگار قرار مى گیرد. پیامبر اکرم (ص) در خطبه‌ای اوضاع روز عید فطر را چنین شرح فرمود: «... چون نمازگزاران در محل نماز عید حاضر مى‌شوند، خداوند به فرشتگانش مى‌فرماید: شما را گواه مى‌گیرم که من پاداش روزه رمضان و نمازشان را، خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم و آنگاه خداوند خطاب به بندگان خویش مى‌فرماید: اى بندگان من! هر چه مى‌خواهید از من بخواهید که سوگند به عزّت و جلال خودم که امروز در این اجتماع خویش، هر چه براى دنیا و آخرت خود بخواهید عطا مى‌کنم؛ و سوگند به عزّت خودم تا آنگاه که مراقب باشید، اسرار شما را پوشیده مى دارم و شما را در پناه مى‌گیرم و رسوا نمى‌کنم. باز گردید که آمرزیده شدید. همانا مرا خشنود کردید و من از شما خشنود شدم.»

شایسته است انسان در روز عید خود را از لطف و کرم بی انتهای الهی محروم نکند و با حضور در جمع مؤمنینی که یک ماه روزه‌داری را پشت سر گذاشته‌اند در نماز عید از تفضل الهی بهره‌مند شود.

وزن‌کشی اعمال ماه رمضان
امام علی (ع) در خطبه‌ای در روز عید فطر، خطاب به مردم می‌فرمایند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ یَوْمَکُمْ هَذَا یَوْمٌ یُثَابُ فِیهِ الْمُحْسِنُونَ وَ یَخْسَرُ فِیهِ الْمُسِیئُونَ وَ هُوَ أَشْبَهُ یَوْمٍ بِیَوْمِ قِیَامَتِکُم‏؛ اى مردم! در این روز شما، نیکوکاران پاداش داده می‌شوند؛ و بدکاران، زیانمندند و این، شبیه‌ترین روز، به روز قیامت شماست.» خوش به سعادت کسانی که اعمال بهتر و بیشتری در ماه مبارک رمضان انجام داده‌اند!

جلب توفیق عبادت بعد از ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان، ماهی بود که در آن مزه شیرین عبادت و مناجات با خدا را به شکل ویژه‌ای چشیدیم. راستی، دلیل این همه توفیق عبادت‌های شیرین و نشاط آور در این ماه عزیز چه بود؛ و چه کنیم که پس از این ماه عزیز نیز توفیق چنین عبادات باکیفیّتی را به همراه داشته باشیم؟

جواب این سؤال در این روایت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله در جلد ۷۴ بحارالانوار است که می‌فرمایند: «مَن أَعرَضَ عَن مُحَرَّمٍ أَبدَلَهُ اللّه‏ُ بِهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ؛ هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند، نصیبش مى‏‌کند.»  آری! باید قبول کنیم که در ماه مبارک رمضان، کمتر گناه کردیم و به همان نسبت، مزه عبادت و بندگی خدا را بیشتر چشیدیم. باید در عید فطر، تصمیم جدّی بگیریم که هر چه بیشتر از گناه دوری کنیم تا دلمان همیشه آماده و تشنه مناجات و عبادت بوده و خداوند توفیق عبادت جانانه را نصیبمان فرماید.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک