جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۸۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ساعت ۱۱:۵۶

هنرنمایی قاریان ایرانی در برنامه های فرامرزی

تهران – ایرنا - دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم گزارشی از هنرنمایی قاریان ایرانی در برنامه های خارج از کشور ارائه کرد.

            هنرنمایی قاریان ایرانی در برنامه های فرامرزی,

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، گروه اعزامی به کشور عراق را جواد رفعتی، سید محمد شاهرخی و امین رئوف تشکیل می دهند که این قاریان ضمن تلاوت قرآن در اماکن مقدسی همچون حرم امیرمومنان(ع)، مسجد کوفه و کربلای معلی، در یک برنامه رادیویی به اجرای تلاوت پرداخته و در مراسم جزء خوانی در دارالقرآن امام هادی(ع) شرکت کردند.

** اجرای مدیحه سرایی در تایلند و میانمار
تلاوت قرآن و اجرای قطعات متنوع و زیبای مدیحه سرایی در مراکز دینی و مذهبی و مساجد بانکوک (پایتخت تایلند) و ایالت‌های مجاور آن و نیز شهر ماندلی در کشور میانمار در حال برگزاری است و گروه مدیحه سرایی مشکوة در شب های قدر به تلاوت آیات الهی و اجرای تواشیح در تایلند و میانمار پرداختند.
این برنامه ها همچنین در شب‌های قدر و در محل رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور ایرانیان مقیم و جمعی از مسلمانان کشورهای دیگر برپا شد که از جمله می توان به اجرای برنامه در مسجد صاحب‌الزمان در ایالت پراتوم تانی تایلند و مساجد کمال ‌الاسلام، امام علی (ع) بانکوک، جامع‌السعادات، الهدی بانکوک، علی النورین (ایالت آیوتایا)، مرکز نمایندگی جامعة المصطفی در تایلند اشاره کرد.
از دیگر برنامه های اجرا شده توسط این گروه خوزستانی می توان به بزرگداشت روز جهانی قدس در هتل میراث بانکوک، مسجد هارون و شرکت در نماز جمعه این مسجد و همچنین اجرای برنامه در مساجد شیعیان و اهل سنت میانمار اشاره کرد.

** مدح رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در نماز جمعه فیلیپین
گروه تواشیح «الوارثین» اعزامی از کشورمان در نماز جمعه مسجد آبی مانیل، قطعاتی را در بیان اسماء الحسنی پروردگار و مدح رسول خدا (ص) اجرا کردند.
مراسم نماز جمعه مسجد آبی واقع در منطقه مسلمان نشین مهلیکا مانیل با حضور محمد جعفری‌ملک رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و گروه تواشیح الوارثین قطعاتی را اجرا کردند.

** مدیحه سرایی در آفریقای جنوبی
گروه مدیحه سرایی باقرالعلوم(علیه السلام) متشکل از سید معین موسوی، مجتبی عباسی، محمدعلی ناصری و کاظم آذرپیرا در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی به اجرای برنامه پرداختند.
گروه باقرالعلوم خوزستان در سفر خود به آفریقای جنوبی، آیاتی از کلام‌الله مجید در جمع نمازگزاران مسجد مجمتع فرهنگی آموزشی ابوبکر منطقه لودیم شهر پرتوریا، قرائت و به اجرای قطعات مدیحه سرایی پرداختند و با حضور در مرکز اسلامی رسولی سنتر در منطقه راسلو از این مرکز اسلامی و امکانات آن بازدید کردند.
این گروه، ضمن حضور در استودیو رادیو «الانصار» وابسته به بنیاد اسلامی الانصار در شهر ساحلی دوربان در جنوب آفریقای جنوبی به ضبط صوتی نوای کلام‌الله مجید و تواشیح پرداختند.
از دیگر برنامه های این گروه می‌توان به اجرای برنامه در محفل قرآنی مسجد الاسلام ژوهانسبورگ، نماز جمعه مسجد الرحمن یکی از معتبرترین و پرمخاطب ترین مساجد پرتوریا و محل رایزنی جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی اشاره کرد.

** گروه مدیحه سرایی فدک الزهراء در تانزانیا
گروه فدک الزهراء که از مشهد به زنگبار یکی از جزایر تانزانیا اعزام شده است، در دانشکده زبان‌های خارجی بوینی به اجرای برنامه های قرآنی و مدیحه سرایی پرداخت.
همخوانی قرآن و اجرای مدیح سرایی به ویژه تواشیح اسماء الحسنی، توسط این گروه مورد استقبال گسترده دانشجویان روزه‌دار در دانشکده بوینی قرار گرفت.
گروه فدک الزهراء همچنین در مسجد اهل سنت شهر سنگی زنگبار(مسجد بوینی) حضور یافت و اجرای آنان تحسین نمازگزاران مسجد را به دنبال داشت.
اجرای قطعاتی در مدح امام علی و امام رضا(علیهما السلام) در مسجد حجت‌الاسلام که از مساجد شیعیان این شهر است، قرائت سوره‌های وارده در شب بیست‌ وسوم ماه رمضان و همخوانی اسماء الحسنی از دیگر برنامه‌های گروه در زنگبار بود.

** اظهار ارادت شیعیان کشمیر و سرینگر به رهبر انقلاب
علی‌اکبرکاظمی قاری ممتاز کشورمان پس در شهر دهرادون در 250 کیلومتری دهلی دعوت شده بود که همزمان با دو قاری از مصر برای برنامه های جانبی نمایشگاه قرآن حضور پیدا کرد که به رغم حضور دو قاری مصری، تلاوت های قاریان ایرانی مورد توجه طیف‌های مختلف مذهبی از اهل تسنن گرفته تا هندو و سیک قرار گرفت، به طوری که در دو ساعت پنج مرتبه به درخواست مردم به تلاوت پرداخت.
کاظمی پس از بازگشت از دهرادون عازم ایالت کشمیر و شهر سرینیگر شد. از نکات جالب این منطقه علاقه شیعیان آن به رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است، به گونه ای که در منزل آنان عکس مقام معظم رهبری و حضرت امام(ره) دیده می شود.
در مناطق شیعه نشین این تصاویر را در کوچه ها و خیابان ها و معابر می‌توان مشاهده نمود و مردم این منطقه برای قاریان ایرانی احترام بسیاری قائل هستند و آنها را نماینده مقام معظم رهبری می دانند.

** کارگاه آموزشی قرائت در ساحل عاج
نائبعلی عبداللهی قاری اعزامی به کشور ساحل عاج نیز به اجرای برنامه می پردازد. تلاوت در شب های قدر در مساجد مختلف و در محل رایزنی جمهوری اسلامی ایران و اجرای کارگاه آموزشی قرائت قرآن و اذان در مدرسه المصطفی برای دانش آموزان ساحل عاجی از جمله فعالیت های تبلیغی قاری اعزامی کشورمان است.
ساحل عاج کشوری است در غرب آفریفا، پایتخت آن یاموسوکرو است و جمعیت این کشور حدود 24 میلیون نفر است که 39 درصد از مردم این کشور مسلمان و 33 درصد مسیحی هستند.
به گزارش ایرنا هفته گذشته نیز دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم گزارشی از برنامه های اجرا شده توسط قاریان اعزامی به کشورهای سوریه، روسیه، هند، چین، ترکیه و آفریقای جنوبی و زامبیا ارائه کرد.
این دبیرخانه در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان از اعزام 80 قاری، حافظ و گروه های تواشیح به 20 کشور خبر داده بود.
سیاستگذاری ها در حوزه اعزام های تبلیغی خارجی در کمیته اعزام و دعوت از قاریان انجام و توسط مرکز بین المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اجرایی می شود.
دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم وابسته به شورای عالی قرآن است که در سال 1370 به دنبال فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا ضمن ساماندهی امور مربوط به اعزام اساتید و قاریان ایرانی به خارج از کشور جهت اجرای برنامه های تبلیغی و حضور در مسابقات بین المللی، از اساتید و قاریان غیر ایرانی به داخل کشور نیز دعوت کند.
فراهنگ**1003** 1823 دریافت: محمدرضا جعفرملک * انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک