شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۷۸۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ساعت ۱:۳۸

بیکاری معضل اصلی شهرستان جاجرم/ رنج جوانان جاجرمی از بیکاری

یکی از معضلات و مشکلات اساسی شهرستان جاجرم، بیکاری و نبود شغل است. خیلی از جوانان این شهر بعد از اتمام دوران تحصیل بیکار هستند و این بیکاری در جامعه باعث بروز مشکلاتی می شود.
بیکاری معضل اصلی شهرستان جاجرم/ رنج جوانان جاجرمی از بیکاری,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری جاجرم، یکی از معضلات و مشکلات اساسی شهرستان جاجرم، بیکاری و نبود شغل است. خیلی از جوانان این شهر بعد از اتمام دوران تحصیل بیکار هستند و این بیکاری در جامعه باعث بروز مشکلاتی می شود. هرچند معضل بیکاری، یک معضل ملی بسیار ملموس است و تنها مختص جاجرم نیست اما جاجرم با وجود کارخانه آلومینا می تواند این معضل را تا حدودی برطرف کند با توجه به اینکه کارخانه شمش به گفته مسئولین به زودی راه اندازی می شود.

مرد جوان 4 ماهی می شود که ازدواج کرده اما هنوز بیکار است و نمی داند چه آینده ای در پیش رو دارد. او به هر دری زده است تا بتواند حداقل در یکی از کارخانه های شهر کاری برای خودش دست و پا کند اما گویا راه به جایی نبرده است. مردم جاجرم می گویند: جوانان شهرشان بیکار هستند اما در کارخانه آلومینا و معادن این شهر، غیر بومی ها مشغول به کار شده اند و دیگر جایی برای جوانان جاجرمی نیست، از این رو آن ها ناچار می شوند برای پیدا کردن کار ترک دیار کنند و به شهرهای دیگر بروند.

 

کارگری می کنند

اکنون برخی جوانان جاجرمی که تحصیلات دانشگاهی دارند به علت بیکاری سراغ کارگری می روند زیرا کارخانه ها و معادن جاجرم جایی برای آن ها ندارد. این ها را یکی از شهروندان جاجرمی می گوید و ادامه می دهد: پسرم مدتی است که درسش تمام شده و بیکار است، با این وجود جوانان غیر بومی در کارخانه آلومینا و معادن منطقه مشغول به کار و جوانان جاجرمی بیکار هستند.

 

جوانان در کارخانه شمش به کار گرفته شوند

یک رفتگر شهرداری هم از بیکاری جوانان جاجرمی می گوید و بیان می کند: اگر کارخانه شمش آلومینا احداث شود و جوانان جاجرمی به کار گرفته شوند، دیگر جوانی برای یافتن شغل از این شهر مهاجرت نمی کند.یکی از کسبه جاجرم هم بیان می کند: جوانانی که آشنا داشته باشند، بیکار نمی مانند و به راحتی در کارخانه و یا یکی از ادارات استخدام می شوند و جوانان بیکار هم ترجیح می دهند مهاجرت کنند و در شهر دیگری کارگری کنند. وی ادامه می دهد: واحد تولیدی در جاجرم نیست و در کارخانه آلومینا هم نیروهای غیر بومی جذب شده اند و کار می کنند.پیرمرد سنخواستی هم از مهاجرت 6 فرزندش برای یافتن شغل می گوید و ادامه می دهد: تعداد جوانان بیکار جاجرم و سنخواست بسیار است و باید مسئولان کاری کنند تا جوانان در این جا ماندگار شوند نه این که به روزی برسیم که دیگر جوانی در این شهر زندگی نکند.

 

جوانان رغبتی برای ماندن ندارند

یکی از جوانان روستای طبر هم به بیکاری و مهاجرت هم سن و سالانش اشاره و عنوان می کند: اغلب جوانان روستا تحصیل کرده هستند و دیگر رغبتی برای ماندن در روستا ندارند و ترجیح می دهند که به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.یکی از شهروندان جاجرم که از بیکاری فرزندش رنج می برد، می گوید: این منطقه ظرفیت های زیادی را با وجود کارخانه آلومینا و مناطق گردشگری دارد، اما جوانان این شهرستان از بیکاری رنج می برند.

او اضافه می کند: متأسفانه بسیاری از جوانان مجبور شدند تا برای یافتن کار مناسب به دیگر شهرها بروند.

شهروندی دیگر که از نبود کار در منطقه گلایه می کند، اظهارمی دارد: بسیاری از جوانان با وجود تحصیلات عالی به شغل آزاد روی می آورند، اما به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی و بالا بودن اجاره مغازه ها بعد از مدت کوتاهی مجبور می شوند کار خود را تعطیل کنند.

در این میان، یکی از کارکنان کارخانه آلومینای جاجرم که بومی خراسان شمالی است با تأکید بر این که توقع مردم جاجرم برای به کارگیری جوانان شان در این کارخانه و معادن دیگر منطقی است اما این دلیل نمی شود که عذر کارکنان با سابقه این کارخانه را به دلیل غیر بومی بودن شان بخواهند، اضافه می کند: زمانی که در کارخانه استخدام شدم نیروهای تحصیل کرده و ماهر در جاجرم کم بود و همچنین هر فردی که تقاضای استخدام می داد با درخواستش موافقت می شد.

زندگی در روستاها سخت شده است

یکی از سالخورده های روستای کلاته ترک ها می گوید: کار در روستا نیست و جوانان به شهرهای بزرگ از جمله تهران می روند که آنجا هم بیشتر از خرج خورد و خوراک خود نمی توانند در بیاورند و دست از پا دراز تر به روستا بر می گردند.

او ادامه می دهد: زندگی در روستا به علت نبود درآمد خیلی سخت شده است امیدواریم که مسئولین به روستاها توجه کنند تا شاهد مهاجرت روستاییان به شهر نشویم.

 

پایان خبر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک