پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۸۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ساعت ۶:۲۷
گفتگو با جوان نخبه خراسان شمالی،

 برق ایده جوان نخبه شیروانی نیروگاه ها را گرفت/دست آوردی بومی که پیشتاز نمونه های خارجی شد

ساخت دستگاه تنظیم زمان عملکرد استاپ والوهای نیروگاه های V94.2، دست آورد ایده، علم و عمل جوان نخبه شیروانی است که این دستگاه در مقایسه با نمونه خارجی اش، نسخه ای جدید تر همچنین هوشمند است.
  برق ایده جوان نخبه شیروانی نیروگاه ها را گرفت/دست آوردی بومی که پیشتاز نمونه های خارجی شد,

به گزارش عصر اترک، در دورانی که نوجوانان سرزمینم با آینده ای نه چندان پر از امید برای اشتغال فردای خود تحصیل می کنند و یا جوانان فارغ التحصیل و یا جویای کاری که به دنبال روزنه ای امید برای رسیدن به شغلی حتی نه چندان پایدار هستند، سعید فلاح، جوانی از خطه خراسان شمالی زاده شهر شیروان ایده، کار و تولید را در این روزگار معنا کرد و به باور امید جان داد.
سعید فلاح جوان 31 ساله امروز، با تحصیل در رشته برق و گرایش های آن تا مقطع کارشناسی ارشد، دست آوردی را برای نیروگاه های برق کشور به ارمغان آورده که حاصل تجربیات و تحقیقات او در دوران تحصیلش و کار در نیروگاه ها بوده که نیاز نیروگاه های برق کشور را به دست آورد های خارجی اش بر طرف کرده است.
ساخت دستگاه تنظیم زمان عملکرد استاپ والوهای نیروگاه های V94.2، دست آورد ایده، علم و عمل این جوان نخبه شیروانی است که این دستگاه در مقایسه با نمونه خارجی اش، نسخه ای جدید و هوشمند است تا نیروگاه ها در سایه ساخت این دستگاه جدید در مدار تولید باشند و برخی از جوانان جویای کار نیز مشغول به کار شوند.
با توجه به اینکه امروز 18 اردیبهشت، روز ولادت حضرت علی اکبر ( ع ) است که روز جوان نام گرفته، دفتر عصر اترک با این جوان نخبه هم استانی که ایده را به تولید و عمل تبدیل کرده است گفت و گویی را انجام داد که در این مصاحبه می خوانید.

درباره کارکرد دستگاه تنظیم زمان عمل کرد استاپ ولز های نیروگاه های وی 94.2  که ساخته اید، توضیح دهید؟
با توجه به اینکه نیروگاه های برق دستگاهی به نام استاپ ولز دارند که باید تست شوند، حال دستگاه تنظیم زمان عملکرد استاپ والوهای نیروگاه های V94.2، تست دستگاه های استاپ والوهای  نیروگاه های برق را انجام می دهد و از این دستگاه فقط سه نمونه وارداتی در کشور وجود دارد، بنابراین بنده برای اولین بار نسخه جدیدتری از نمونه خارجی اش را ساختم.

 

رشته تحصیلی شما چه بوده است؟
مقطع فوق دیپلم را در رشته برق قدرت، مقطع کارشناسی را در رشته الکترونیک و کارشناسی ارشدم را در شاخه کنترل برق خوانده ام.

 

جرقه ایده ساختدستگاه تنظیم زمان عملکرد استاپ والوهای نیروگاه های V94.2  با نسخه ای جدیدتر کی زده شد؟
ایده ساخت این دستگاه را در حین تحصیل و کار به عمل تبدیل کردم. ( زمانی که در شهر مشهد در مقطع کارشناسی در رشته الکترونیک مشغول به تحصیل بودم در یک شرکت طراحی مدار الکترونیکی کار می کردم، پس از فارغ التحصیلی به مدت یک سال و نیم در نیروگاه دماوند در بخش ابزار دقیق مشغول به کار شدم، سپس در سال 90 در نیروگاه برق شیروان در پروژه های اورهال و بازدید مسیر داغ واحد 2 و 3 فعالیت کردم و در حین کار کردن نیز در رشته برق گرایش کنترل در مقطع کارشناسی ارشد تحصیلم را ادامه دادم و فارغ التحصیل شدم که حاصل این کارها بدست آوردن مهارت ها و تجربیاتی بود که به تالیف هشت مقاله منتهی شد و از میان این هشت مقاله، دو مقاله ام جزو مقالات برتر کشور انتخاب شدند.
مقاله اولم که در سال 92 به عنوان مقاله برتر انتخاب شد با استقبال نیروگاه های داخلی کشور روبرو شد و حتی آنان درخواست ساخته شدن دستگاه یاد شده را دادند تا دستگاه را خریداری کنند که این دستگاه را ساختم و در سال 94 نیز در نیروگاه برق شیروان نصب شد و مورد بهره برداری قرار گرفت. 

 

آیا مقالات شما حاصل تحقیقات شما بودند؟
بله، همینطور است.

آیا نیروگاه های داخلی مشتری این دستگاه بودند؟
در سال 92 وقتی مقاله ام را ارائه دادم، با استقبال نیروگاه های داخلی کشور روبرو شد و ساخت دستگاه را در نیروگاه شیروان انجام دادم و چون برای من بستر ساخت این دستگاه در نیروگاه شیروان مهیا بود پس از اینکه دستگاه را ساختم در همان جا نیز نصب و راه اندازی شد و هم اکنون نیز در حال رایزنی با دیگر نیروگاه های کشور هستم تا این دستگاه را به آنان بفروشم.

کار تحقیقات را به صورت تیمی یا انفرادی انجام می دادید؟
90 درصد از کار تحقیق را به تنهایی انجام دادم و مابقی کار را با همراهی اساتید دانشگاهی و همکاران نیروگاه شیروان ادامه دادم.

هزینه ساخت دستگاه را چطور تهیه کردید؟
نیروگاه برق شیروان تمامی هزینه را پرداخت کرد.

دستگاهی که شما ساختید با نمونه خارجی اش چه فرقی دارد؟
دستگاه جدید را طبق نمونه استانداردهای بین المللی ساختم.
در این دستگاه جدید نقص های نمونه دستگاه های خارجی رفع شده اند و این دستگاه کاملا هوشمند عمل می کند.
یادآوری می کنم که قیمت این دستگاه وارداتی 30 میلیون تومان است، در حالی که هزینه تمام شده دستگاهی که بنده ساختم یک میلیون و 500 هزار تومان شده است.

آیا دستگاهی که ساختید هنوز قابلیت ارتقا به نسخه جدید تری را دارد؟
بله، با بازخوردهایی که پس از نصب دستگاه گرفتم به این نتیجه رسیدم که از این دستگاه می توان به صورت چند منظوره هم استفاده کرد و با آن می توان دیگر تجهیزات نیروگاه برق را امتحان کرد که آماده سازی نمونه ای جدید تر را مد نظر قرار داده ام و در حال حاضر نیز برای تولید نسخه ای جدیدتر از این دستگاه در حال تحقیق و آزمایش هستم.

آیا دستگاه های شما در سایر نیروگاه های کشور نیز مورد استفاده قرار گرفته اند؟
قرار است که با شرکت مپنا ( شرکت تولید و نصب تمام نیروگاه های کشور ) وارد گفت و گو شوم تا این شرکت توزیع داخلی و خارجی این دستگاهی را که ساخته ام را انجام دهد.

برای راه اندازی خط تولید این دستگاه چه خواهید کرد؟
قصد دارم که خط تولید این دستگاه را در قالب یک شرکت دانش بنیان انجام دهم.

 

برای حمایت مالی آن چه خواهید کرد؟
با توجه به اینکه راه اندازی خط تولید این دستگاه حدود 100 میلیون تومان سرمایه لازم دارد، قصد دارم که سرمایه مورد نظر را از کانال پارک علم و فناوری در قالب تسهیلات تهیه کنم که در سال 95 درخواست خود را به پارک علم و فناوری ارائه دادم و آنان نیز بر حمایت از این طرح موافقت کردند و قرار است تا چند ماه دیگر تسهیلاتی را دریافت کنم.

به طور کلی برای ثبت اختراع دستگاهی که ساختید چه مشکلاتی را پشت سر گذاشتید؟
وقتی که طرحم به صورت مقاله بود و می خواستم که نمونه آزمایشگاهی آن را بسازم، با یکسری مشکلات از جمله تامین قطعه روبرو شدم که این مشکلات کوچک، ساخت دستگاه را تا دو ماه به تاخیر انداخت.
اما وقتی که به صورت عملی شروع به ساخت آزمایشگاهی دستگاه کردم، توانستم گام ها را خیلی سریع تر بردارم و در طول شش ماه دستگاه را ساختم که البته مدیران نیروگاه شیروان با حمایتی از ساخت این دستگاه داشتند، موجب شدند تا دستگاه در زمان کوتاه تری ساخته شود و سه ماه پس از آن نیز توانستم برای این دستگاه گواهی ثبت اختراع را دریافت کنم.
به طور کلی عقیده دارم اگر کسی ایده ای قوی داشته باشد، خود فرد به تنهایی می تواند یک تیم باشد.
همینطورعقیده دارم اگر از پس کاری برنیایم، آن را به حساب کم دانش بودن خود بگذارم.

آیا قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید؟
بله، در آزمون دکتری در رشته برق شرکت خواهم کرد.

به طور کلی نوجوانان و جوانان هم دوره خود و دوره کنونی را چگونه ارزیابی کردید و می کنید؟
به عقیده من جوانان کمی راحت طلب تر شده اند، درحالیکه شرایط مالی خانواده پدری ام خوب بود، با این وجود، تصمیم گرفتم که کار کنم و سختی های پروژه ها را بچشم و تجربه کسب کنم اما پس از چند سال کار کردن، تجربیات بسیاری را بدست آوردم.
عقیده دارم یکی از علل بیکاری جوانان این است که جوانان دانش رشته تحصیلی خود را ندارند و این در حالی است که شرکت هایی هستند که به دنبال جوانان متخصص هستند اما جوانان تجربه مهارتی لازم را کسب نکرده اند و نمی توانند به صورت تخصصی کار را انجام دهند، بنابراین توصیه می کنم جوانان فرصت ها زندگی اشان را برای کسب مهارت، تجربه و علم صرف کنند.
انتهای پیام/


 

 
 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک