جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۷۸۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ساعت ۱:۴۹

گردشگری فاروج، صنعتی که نیاز به شکوفایی دارد

صنعت گردشگری امروز سومین صنعت پول‌ساز دنیا به‌حساب می‌آید. صنعتی که در راستای اقتصاد مقاومتی است و درآمدزایی مناسبی را می‌تواند ایجاد کند. شهرستان فاروج نیز با ظرفیت‌هایی که در این صنعت دارد می‌تواند از این راه درآمد و اشتغال‌زایی مناسبی را ایجاد کند.
گردشگری فاروج، صنعتی که نیاز به شکوفایی دارد,

به گزارش عصر اترک به نقل از  راه فاروج؛ صنعت گردشگری که اگر به‌درستی و با برنامه در هر جا پیاده‌سازی شود می‌تواند همانند فروش نفت برای آن منطقه و کشور درآمدزایی کرده و اشتغال‌زایی کنید. ایران به‌طور طبیعی جذابیت‌های زیادی برای جذب گردشگران دارد که خراسان شمالی و مخصوصاً فاروج نیز خالی از این ظرفیت‌ها نیستند.

فاروج برای انواع گردشگران اماکن مختلف را داشته و ازاین‌رو می‌تواند درآمد بالایی در این زمینه داشته باشد. طبیعت‌های ناب و بکر روستاهای اسفجیر، استاد، خسرویه و ... تا اماکن تاریخی نظیر قلعه علی‌آباد که با قدمت طولانی خود می‌تواند همه‌ساله سرمایه مناسبی را جذب کرده و اشتغال‌زایی مناسبی را برای شهرستان ایجاد نماید.

تامین 6 درصد کل درآمد کشور از محل گردشگری نشان از این دارد که اگر به این صنعت به‌درستی توجه شود می‌تواند درآمد و اشتغال‌زایی مناسبی را ایجاد کند. نکته مهم در رابطه بااهمیت گردشگری این است که می‌توان بسیاری از محصولات را از طریق گردشگران خارجی که جذب می‌شوند صادر نمود و از این طریق هم درآمد مناسبی را داشت.

امروزه صنعت گردشگری به سومین صنعت درآمدزا پس از نفت و اتومبیل‌سازی تبدیل‌شده است و میزان قابل‌توجهی از درآمد صادرات جهانی از طریق گردشگری است. وقتی گردشگران به منطقه‌ای وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی مانند غذا، محل اقامت، حمل‌ونقل و ... را بپردازند، جدای از این موارد سوغاتی و کالای بومی که از منطقه میزبان خرید می‌کنند و یا هزینه بلیتی که برای موزه و مکان‌های تفریحی می‌پردازند همه سرمایه‌ای است که وارد آن منطقه شده و باعث رونق اقتصادی شهر میزبان می‌گردد.

اما در این میان شهرستان فاروج ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای استفاده از این ظرفیت دارد و حرکت‌های مثبتی نیز از سوی مسئولین انجام‌شده اما نیاز به توجه بیشتری دارد که اگر این امر محقق شود یقیناً می‌تواند اشتغال‌زایی و درآمدزایی بسیار مناسبی را برای شهر مشاهده کرد.

روستای استاد با جاذبه‌های ارزشمندی چون مسجد جامع که مربوط به سده 6 و 7 هجری قمری است,  حمام تاریخی که به دوره صفویه و افشار برمی‌گردد، دو آسياب تاریخی، برج و آثار قلعه تاریخی و روستای  خسرویه زادگاه آقا نجفی قوچانی نیز با تاریخی کهن که هر دو در دل دره‌ای پرآب و سرسبز قرارگرفته‌اند، باوجود اثر تاریخی شاخصی چون آرامگاه بابا و بی‌بی که مربوط به دوره تیموریان بوده و سایر پتانسیل‌های تاریخی و فرهنگی، قابليت و توانمندی بالایی برای بهره‌مندی از اقتصاد گردشگری دارند. همچنین روستای اسفجیر با آب‌وهوای خوش در کنار رودخانه و آبشار نمای دل‌انگیز و عامه‌پسندی را ایجاد کرده که هر دوستدار طبیعتی را به سمت خود جذب می‌کند. ازلحاظ جاذبه‌های طبیعی اماکن دیگری همچون دره مایوان، دره ریزه، دامنه‌های شاه جهان و ... بسیارند که هر یک می‌تواند برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت استفاده شوند.

ازلحاظ جاذبه‌های تاریخی نیز فاروج قدمت زیادی دارد که این نیز از پراکندگی فراوان تپه‌ها و محوطه‌های باستانی در نقاط مختلف شهرستان گواه این مدعاست. قلعه علی‌آباد که از جاذبه‌های تاریخی با قدمت بالاست، از در دوره صفویه ساخته‌شده و تا اواخر دوره قاجار مورداستفاده بوده است. همچنین تپه یام که قدمت آن را به دوران نوسنگی می‌رسانند نیز می‌تواند محیط مناسبی برای جذب گردشگران داشته باشد.

در بحث صنعت نیز وجود مجموعه فروشگاه‌های روستای سه گنید مشتریان زیادی داشته و از شهرها و استان‌های اطراف گردشگران زیادی را جذب می‌کند. از طرفی قرار گرفتن این اماکن تجاری درراه روستای هدف گردشگری استاد می‌تواند جذب توریست مناسبی را برای این منطقه داشته باشد.

اما مهم‌ترین چیزی که در فاروج هر گردشگری را به خود جلب می‌کند مراکزی فروش آجیل و خشکباری است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. فاروج را به‌عنوان پایتخت آجیل کشور می‌شناسند و این ظرفیت می‌تواند بسیار در جذب گردشگر و ایجاد اشتغال برای شهر مفید واقع شود.

همچنین با رشد کشت زعفران که اتفاقاً از مرغوبیت بسیار خوبی نیز در شهرستان برخوردار است یک محصول ویژه دیگر نیز به سوغات شهر اضافه‌شده که شاید تنها از طریق صادرات این محصول به خارج از کشور بتوان تا حد زیادی مشکل بیکاری شهرستان را حل کرد. در این مرحله تابه‌حال مجوز 4 واحد فرآوری، بسته‌بندی و صادرات زعفران صادرشده ولی هنوز تنها یک شرکت فعال است.

در کنار تمامی این‌ها کشمش فاروج از گذشته نیز جایگاه خاصی داشته و هنوز هم دارد ولی باکم آبی سال‌های اخیر و تغییر کشت در اکثر شهرستان تولید این محصول بسیار کاهش‌یافته است. همچنین کارگاه‌های چوب‌بری روستای خرق نیز می‌توانند نیاز منطقه را تامین کرده و در این روستا نیز اشتغال‌زایی خوبی ایجاد کنند.

اما فاروج با توجه به منطقه خوبی که در آن قرارگرفته و مسیر زائران مشهد مقدس است، هرساله پذیرای میهمانان زیادی است که برای زیارت از این مسیر عبور می‌کنند. همچنین مسافران زیادی هم بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) برای سفر به قسمت‌های شمالی کشور این مسیر را انتخاب می‌کنند و همگی از فاروج عبور می‌کنند.

گردشگری صنعتی است که تمامش اقتصاد مقاومتی است و از طریق آن می‌تواند محصولات مختلف منطقه را صادر و برای مردم منطقه اشتغال‌زایی مناسبی را ایجاد کرد. ظرفیتی که اگر به آن اهمیتی بیشتری داده شود می‌تواند بسیار برای معرفی شهرستان و فروش محصولات تولیدشده در شهرستان مفید واقع شود. می‌تواند این ظرفیت بالقوه شهرستان را بالفعل کرده و اوج داد که از این طریق اشتغال‌زایی خوبی برای شهر ایجاد خواهد شد.

 

پایان خبر/.77

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک