چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۲/۱۲ - ساعت ۶:۳۹

غول اشتغال، مانع تشکیل خانواده نسل جوان

مهم‌ترین عامل پیشرفت هر کشوری مسئله منابع انسانی و نیروی کار است ازاین‌رو تمام جوامع به تشکیل خانواده اهمیت فراوان داده‌اند، اما متأسفانه شاهد این هستیم که در کشور این روند رشد کندی داشته و در وضعیت نامناسبی قرارداد و کار به‌جایی رسیده است که روند رشد جمعیت استان‌ها کم و حتی در استان خراسان شمالی این روند منفی بوده است.
غول اشتغال، مانع تشکیل خانواده نسل جوان,

به گزارش عصر اترک به نقل از  راه فاروج؛ بنیاد پیشرفت جامعه خانواده‌های پایدار و قوی است که روابط در آن به‌درستی پیاده شده و فرزندان به رشد برسند. پیشرفت هر جامعه‌ای به تشکیل خانواده نیازمند است و تا این ظرفیت انسانی برای یک کشور تامین نگردد نمی‌توان انتظار قدرت و پیشرفت چشمگیر را از آن داشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز با جمعیت اکثراً جوانی که دارد پتانسیل ویژه و بالایی برای رشد و تعالی دارد و در این مسیر به‌درستی می‌تواند پیشرفت داشته باشد اما آنچه امروز خطر آن بیشتر حس می‌شود روند رشد منفی جمعیتی و پیر شدن سن جمعیت کلی کشور است به صورتی که در چندین استان و مخصوص خراسان شمالی شاهد رشد منفی جمعیت هستیم که این مهم در آینده کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مهم‌ترین علت این رشد منفی و پیر شدن جمعیت کلی، عدم ازدواج و تشکیل خانواده جوانان است که شاهد آن هستیم تا سن‌های بالایی حاضر به ازدواج نیستند. آمارهای ثبت‌احوال 1 نشان می‌دهد که 11 میلیون جوان مجرد در سن ازدواج در کشور وجود دارند که البته این آمار جدا از 1.5 میلیون جوان مجردی است که از سن ازدواج گذشته‌اند یا به دلیلی بعداً مجرد شده‌اند؛ اما باید این را مدنظر قرارداد که چه عواملی باعث عدم ازدواج این افراد شده و از تشکیل خانواده نسل جوان جلوگیری می‌کند.

یکی از جوانان فاروجی در گفتگو خبرنگار راه فاروج گفت: ازدواج نمی‌کنم چون پول و کار ندارم. تازه اگر کاری داشته باشم هم با مخارج امروز همخوانی نداشته و اگر ازدواج کنم آخرش به طلاق ختم می‌شود. این‌همه درس‌خوانده‌ایم، نه شغل دیگری بلدیم و نه کار مناسب با رشته تحصیلات ما پیدا می‌شود.

امید پاکدل در ادامه افزود: مسائلی دیگری هم دخیل است، الآن اگر اقدام به ازدواج کنیم برای یک جهیزیه معمولی 40 میلیون تومان پول نیاز است. من تابه‌حال 5 میلیون یکجا ندیده‌ام چطور می‌توانم 40 میلیون هزینه جهیزیه را تامین کنم.

اشتغال مهم‌ترین عامل اعلام‌شده از سوی اکثر جوانان است. به‌جرئت می‌توان گفت که مشکل اکثر این نسل جوان برای عدم تشکیل خانواده، اشتغال و عدم درآمد مناسب است. هرچند نباید ساده از کنار توقعات بالای خانواده‌ها گذشت که شرایط را بیش‌ازپیش برای جوانان سخت کرده است. توقعاتی که گاها آن‌قدر زیاد و غیرعاقلانه است که کلاً حتی بسیاری از افراد متمول جامعه هم به‌سختی از پس آن برمی‌آیند؛ اما مهم‌ترین عامل بازدارنده، اشتغال و عدم درآمد مناسب برای نسل جوان و در سن ازدواج است تا جایی که اندک افرادی حاضر می‌شوند که تن به ازدواج و تشکیل خانواده بدهند.

حجت‌الاسلام نادعلی زاده در گفتگو با خبرنگار راه فاروج اظهار داشت: در این امر عواملی زیادی تأثیر گزار بوده و هست. توجه بیش‌ازاندازه به مادیات (در همه زمینه‌ها، شغل، پول، خانه و.) و به عدم مطالعه در باب ازدواج وزندگی و مقایسه خود با دیگران و چشم‌وهم‌چشمی‌ها فکر جوان‌ها به هم می‌ریزد، به‌عنوان‌مثال میگویند اگر اقوامم فلان سالن مراسم عروسی را برگزار کردند فلان برنامه را داشتند من باید بالاتر داشته باشم که این‌ها منجر به تعویق ازدواج می‌شود.

وی با اشاره به فراهم نبودن شرایط ازدواج افزود: البته با توجه به تغییر معیارها، ملاک‌ها، احساس‌ها و همچنین نرسیدن به بلوغ اجتماعی و عاطفی و استقلال، همچنین فاصله گرفتن از فلسفه اصلی و صحیح ازدواج تا برطرف شدن موانع ازدواج نیز زمان ازدواج را به تأخیر می‌اندازد

نادعلی زاده همچنین بیان کرد: ادامه تحصیل بهانه‌ای است که عده‌ای را از ازدواج بازمی‌دارد، تحصیلاتی که هیچ سنخیتی بازندگی خانوادگی ندارد و به این امر آسیب میزند. همچنین به تعهدی فرد خانه پدری نیز یکی از این عوامل است، این افراد معتقدند که ازدواج مسئولیت آور است که البته هست ولی آن‌ها نمی‌توانند از عهده‌اش بربیایند که ناشی از عدم اعتمادبه‌نفس جوانان است.

وی در ادامه افزود: نیازهای کاذب و توقعات بیش‌ازحد که زیاده‌خواهی است و توقعات را بالا می‌برد و در ابتدای راه توان آن را ندارد. همچنین کمرنگ شدن اعتقادات هم بر ازدواج جوانان تأثیر گزار است، دور شدن انسان‌ها از معنویات و اعتقادات انسان در برابر خدا، خود، خانواده و جامعه، رفتاری انحرافی و عدم باور به معنویات هم بر این امر تأثیر گزار است.

سهیل احمدیان بیان داشت: نبود درآمد کافی جهت گذران زندگی مهم‌ترین دلیلی است که باعث می‌شود تا هیچ‌کدام از نسل جوان جرئت این کار را نداشته باشد. باید اولویت اول اشتغال به افرادی باشد که متأهل هستند و یا می‌خواهند ازدواج کنند و تا زمانی که مسئله اشتغال برای نسل جوان حل نشود نمی‌توان امیدی بهبود وضع این موضوع در جامعه بود.

اسلام اصرار دارد بر اینکه پدیده ازدواج در روال خود، هرچه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. این هم از خصوصیات اسلام است، هرچه زودتر بهتر. علت چیست؟ علت این است که اولاً برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد، در وقت خود و زودتر از اینکه زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی طغیان‌های جنسی را می‌گیرد.

لذا می‌فرماید: «مَنْ تَزَوّجَ اَحْرَزَ نصفَ دینه؛ کسی که ازدواج کند، نیمی از دین خود را به دست آورده است.» ازاین‌رویت استفاده می‌شود که نصف تهدیدی که انسان درباره دین خود می‌بیند، از طرف طغیان‌های جنسی است

از هر منظر که به این مقوله نگاه بی اندازیم اهمیت این امر نه‌تنها در جوامع اسلامی بلکه در تمامی جوامع دنیا بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما با توجه به رکودی که این روزها در بازار کشور مشاهده می‌شود و عدم اشتغالی که برای جوانان به وجود آمده بیشترین آسیب را به کشور وارد می‌آورد که اثرات آن سال‌ها بعد و با پیر شدن جمعیت و عدم وجود نیروی جوان و شاداب کار مشاهده خواهد شد.

بهتر است مسئولین نیز بیشتر از این به فکر بوده و برای این مسئله راه چاره‌ای بی اندیشند. حال که تحریم‌ها برداشته‌شده و تجارت جهانی با ایران از سر گرفته‌شده است مطمئناً جای پیشرفت بیشتری وجود دارد و این مشکل را می‌شود به‌راحتی ریشه‌کن کرد.

پایان خبر/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک