معلمان حجم عظیمی از نیروی انسانی دولت را تشکیل می دهند که وظیفه آموزش علم و پرورش دانش آموزان در کشور برعهده دارد. باتوجه به این که یکی از ارکان سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش آموزش و پرورش رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان و اولویت دادن به بودجه آموزش و پرورش در برنامه ریزی های دولت است اما مشکلات فرهنگیان این روز ها بیش از هر روز دیگر شنیده می شود.
به گزارش عصر اترک، سال ها است مسئولان این حوزه تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به کار برده اند اما مشکلات اعتباری اغلب باعث عدم پشبرد و پیشرفت وضعیت معیشتی فرهنگیان شده است.
دراین باره به سراغ چندنفر از فرهنگیان استان رفتیم که در ادامه می خوانید...
معیشت عمده ترین مشکل فرهنگیان
یکی از اعضای کانون انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی درحال حاضر عمده ترین مشکل جامعه فرهنگیان را معیشت اعلام کرد وگفت: مسائل معیشتی و اقتصادی فرهنگیان باتوجه به تورم موجود کمر این قشر را خم کرده است.
زهرا عوض زاده با بیان این که میزان حقوق دریافتی فرهنگیان کفاف نیازهای اولیه زندگی آنان را ندارد ،اظهار داشت: درنظام پرداخت اگر بخواهیم فیش های حقوقی فرهنگیان را با غیر فرهنگیان مقایسه کنیم به نوعی تفاوت ندارد ولی کمک های مادی، تهیه امکانات اولیه رفاهی با سایر اقشار قابل مقایسه نیست و این یک نوع بی عدالتی است.
وی با تاکید براین که همه باید به نوعی از امکانات بودجه ای دولت بهره مند شوند، گفت: اگر امروز معیشت و مشکلات اقتصادی و مالی این قشر تامین نشود و به نوعی فرهنگیان دغدغه نان شب را داشته باشند خواه نا خواه درکیفیت آموزش و به تبع افزایش آسیب های اجتماعی در آینده تاثیرگذار خواهد بود.
وی به کمبود بودجه سیستم آموزش و پرورش اشاره کرد واظهارکرد: متاسفانه امروزه نگاه مصرفی به مقوله آموزش و پرورش دارند و علی رغم گستردگی این نهاد آموزشی کمترین بودجه به این نهاد از سوی دولت اختصاص می یابد.
وی افزود: درحالی که متولیان غیر پاسخگو در حیطه دیگر تعلیم و تربیت در کشور وجود دارد که هیچ خروجی مناسبی نداشته و ندارند این دستگاه های متولی چقدر توانستن دین را درنهاد نسل جوان بیدار کنند .
عوض زاده تصریح کرد: درحالی که اگر این بودجه های یک کاسه به آموزش و پرورش تخصیص یابند روز به روز شاهد کیفیت آموزش وتعلیم و تربیت دانش آموزان در اقصی نقاط کشور خواهیم بود چراکه آموزش و پرورش تنها نهاد رسمی پاسخگو در کشور است.
ورود مجادلات سیاسی به آموزش و پرورش باعث به کارگیری مدیران ناکارآمد شده است
وی در رابطه با نگاه مصرفی به آموزش و پرورش نیز گفت: امروزه برخی با استفاده از ابزار سیاست به مقوله آموزش و پرورش ورود پیدا می کنند و ورود مجادلات سیاسی به آموزش و پرورش باعث به کارگیری مدیران ناکارآمد دراین نهاد شده است.
وی افزود: بازی های سیاسی مانع ورود مدیران توانمند به وزارت آموزش و پرورش شده و باعث اتخاذ شیوه های غیر اصولی درانتخاب و به کارگیری نیروی انسانی شده است.
وی اظهار کرد: درحالی که در جوامع توسعه یافته با بودجه آموزش و پرورش، بیشترین نیروی انسانی جذب این نهاد می شوند درصورتی که در کشور ما بالعکس است.
عوض زاده افزود: امروز شاهد هستیم افرادی وارد بدنه آموزش و پرورش می شوند که هیچ علاقه و انگیزه ای به این حرفه ندارند و از افرادی که دارای رشته های غیر مرتبط و غیر تخصصی آن سیستم هستند به صورت غیر اصولی به کارگیری می شود.
روش های تدریس قدیمی هستند
یکی از فرهنگیان استان خراسان شمالی نیز به شیوه روش های تدریس آموزش وپرورش اشاره کرد وگفت: روش های تدریس اصلا به روز نشده است شاید فقط شاهد تغییر دکور بیرونی آموزش و پروش باشیم ولی در واقع آموزش و پرورش در درون یک بنیاد از هم پاشیده تبدیل شده است.
وی افزود: درحالی که امروز کشور نیاز به شیوه های تعلیم و تربیت درست ،زندگی سالم و مهارتهای زندگی توانمند از سوی آموزش و پرورش به مردم را دارد.
عوض زاده با بیان این که خروجی سیستم آموزش و پرورش به خاطر مدیران ناکارآمد هر سال ضعیف تر می شود ، گفت: درحالی که نهاد آموزش پرورش باید یک نهاد پویا و کارآمد باشد.
این فرهنگی در باره جذب نیروهای حق التدریس و قراردادی آموزش و پرورش نیزگفت: جذب این افراد در آموزش و پرورش به شیوه صحیح نیست و صرفا به صورت کمی و نه کیفی از نیروهای شرکتی و حق التدریس استفاده می کنند و ما شاهد ورود برخی افراد ناکارآمد به این نهادهستیم.
وی افزود: درحالی که این افراد بایستی از دوره های فشرده آموزشی چند ساله و نه دوره های یک ماه برخوردار شوند.
عوض زاده بابیان این که به نوعی از نیروهای حق التدریس بیگاری می کشند، بیان کرد: گاها نیروهای حق التدریس از جیب خود باید هزینه کنند و بعداز مدتی بعد از تامین نیاز مقطعی آموزش و پرورش بلاتکلیف رها می شوند.
وی افزود: این افراد انتظار دارند بعد از یک مقطع جذب آموزش و پرورش شوند ولی این فرایند غیر اصولی ، کند و ناعادلانه ظلم بزرگی به نیروهای شرکتی وحق التدریس است.
وی اظهارکرد: بنابراین بازخورد جذب نیروهای ناکارآمد، مبتدی در آموزش و پرورش زنگ خطری است که در پشت درب خانه ها طی چند سال اخیر به صدا در خواهد آمد.
عزت و احترام معلمان روز به روز رو به زوال می رود
محمد رضا رمضان زاده دبیر انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی با بیان این که امروز عزت و احترام معلمان رو به زوال است،گفت:برخوردهای ناشایست اولیاء و دانش آموزان گاها درد نهفته در دلهای معلمان را بیشتر برمی انگیزد.
وی افزود: عدم توجه به وضعیت رفاهی معلمان به ویژه امکانات بهداشتی، تفریحی ، اسکان و... آنها را با مشکلات زیادی روبرو می کند که گاها بخاطر ضعف ها و نداری ها شان و منزلت معلم را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی اظهارکرد: وضعیت معیشتی معلمان شاغل و بازنشسته بخاطر عدم توجه کافی و مناسب با شرایط روز و تورم جامعه از طرف دولتمردان در دوره های مختلف هر روز با چالش های زیادی روبرو شده است.
رمضان زاده تصریح کرد: فاصله حقوقی و درآمدی کارکنان آموزش و پرورش بخاطر نداشتن هیچ گونه رفاهیات و درآمدهای در مقایسه با سایر کارکنان هرساله زیاد شده و بی عدالتی پرداخت ها بین معلمان و سایر کارکنان فراوان است.
وی بیمه فرهنگیان را چندان ارزشمند ندانست وگفت:بیمه های مکمل از جمله بیمه طلایی نیز آنچنان که باید و شاید پاسخگو نیست .
وی افزود: قرار بود که طبق مصوبه دولت نصف مبلغ بیمه طلایی را دولت بپردازد و نصف دیگر آن را بیمه گذار ولی اکثر ادارات و سازمان های آموزش و پرورش تمام این مبلغ را از کارکنان آموزش وپرورش کسر می کنند و گاها برگشت سهم دولت چندین ماه و حتی به سال طول می کشد.
این فرهنگی پاداش خدمت فرهنگیان را نسبت به دیگر اقشار بازنشسته از نظر ریالی پایین ذکر کرد وگفت: همین مبلغ ناچیز نیز به صورت یکجا پرداخت نمی شود و اکثرا در چند نوبت و گاهی تا دو سه سال طول می کشد.
انگیزه ای برای رقابت در مدارس معمولی نمانده است
وی با بیان این که عدالت آموزشی و بهره مندی از امکانات آموزش و پرورش رعایت نمی شود،اظهارداشت: به بهانه های گوناگون مدارس را به هیات امنایی، تیزهوشان، غیر انتفاعی طبقه بندی کردند واین کار باعث شده در مدارس معلومی هیچ انگیزه ای برای رقابت و آموختن نباشد.
وی اظهارکرد: درحالی که طبق اصل 30 آموزش عمومی تا پایان دوره متوسطه رایگان است ولی براساس قانون نانوشته ای برای جبران کمبود بودجه مدارس بارسنگینی را روی دوش خانواده ها گذاشته اند.
وی امکانات آموزشی ، تکنولوژی و همچنین نظام های آموزش و ورزشی این نهاد را به مانند عهد قجر دانست و گفت: اگرهم در پاره ای از مدارس تمهیداتی دیده شده کافی نیست و از نظر عدالت بسیار آشفته است چراکه مدارسی هستند که در صحرا، کپر، بناهای فرسوده و خشت و گلی با وضعیت اسفباری دایر است.
پایه حقوق آموزش وپرورش تفاوت زیادی با سایر دستگاه ها ندارد
قنبرعلی خوش آینه، معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش نیز با بیان این که پایه حقوق آموزش و پرورش تفاوت زیادی با سایر دستگاه ها ندارد، گفت: تفاوت اصلی در فیش های داخلی است که سایر دستگاه ها این فیش های داخلی را دارند ولی آموزش و پرورش از این فیش ها استفاده ای ندارد.
وی افزود: چنانچه معلمی علاوه بر 24 ساعت تدریس در هفته، چند ساعتی هم اضافه تدریس کند به صورت حق التدریس و ساعتی محسوب می شود.
وی اظهارداشت: معلمانی که کمتر از 20 سال سنوات دارند 24 ساعت در هفته حق تدریس دارند و معلمانی که بیشتر از 20 سال سنوات دارند 20 ساعت در هفته حق تدریس دارند.
خوش آینه به 14 هزار معلم با 14 هزار ساعت اضافه کاری در سطح آموزش و پرورش استان اشاره کرد وگفت: براین اساس حداقل برای 500 معلم این اضافه کاری محسوب می شود مابقی این اضافه کاری را ندارند.
وی اصلی ترین اختلاف آموزش و پرورش با سایر دستگاه ها را درآمد عنوان کرد وگفت: اگر می خواهند در حوزه آموزش و پرورش حقوق بالا دریافت کنند باید به هیات علمی دانشگاه ها ورود پیدا کنند .
وی بودجه آموزش و پرورش را در سال 92 ،13 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که اکنون به 31 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است ولی به جهت این که تورم خیلی بالا است این مبالغ نتوانسته این خلل را در آموزش و پرورش پر کند.
معاون پژوهشی و برنامه ریزی منابع انسانی آموزش پرورش دررابطه با بیمه تکمیلی ( طلایی )این نهاد نیز اظهارداشت: بیمه تکمیلی در گذشته با بیمه ایران قرارداشت اکنون با بیمه آتیه سازان چون دولت هنوز نتوانسته بدهی خود را به بیمه ایران پرداخت کند بیمه گذار با مشکل مواجه شده است.
وی افزود: درحالی که 99.5 درصد بودجه آموزش پرورش مربوط به بند (و) حقوق است دیگر چیزی باقی نمی ماند که به معیشت و کیفیت آموزشی هزینه شود.
وی اظهار داشت: در بیمه طلایی فرهنگیان 50 درصد سهم دولت و50 درصد فرهنگی است، درحالی که از اسفند 92 تا کنون سهم دولت را کم نکردیم .
خوش آینه درباره پاداش فرهنگیان نیز گفت: حدود 30 میلیارد تومان اعتبار تزریقی برای پاداش فرهنگیان از سال 89 تا پایان 95 به آموزش و پرورش استان واریز شد.
وی با بیان این که امسال پاداش فرهنگیان تا پایان سال 94 یکجا پرداخت شده و سایر بدهی ها نیز تا پایان 95 پرداخت شده است، اظهارکرد: دراین رابطه تنها جایی که بدهی داریم پاداش 95 فرهنگیان است که تاکنون نزدیک 30 درصد آنها نیزاحیاء شده است.
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش استان با تاکید براین که این نهاد باید از بخش تصدی گری خارج شود و به سمت بخش خصوصی برود، گفت: زمانی که آموزش وپرورش بودجه ندارد، ضروری است بخش خصوصی ورود پیدا کند.
وی یکی از راه های کمک بخش خصوصی به آموزش و پرورش را مدارس هیات امنایی و غیرانتفاعی اعلام کرد وگفت: با این وجود مدارس دولتی نیز از سوی دولت هرساله سرانه واریز می شود و تفاوت چندانی با مدارس غیر دولتی ندارد و همان معلمانی که در مدارس دولتی تدریس می کنند ودر مدارس هیات امنایی و تیزهوشان نیز تدریس می کنند.
خوش آینه در خصوص نیروهای حق التدریس و شرکتی در آموزش وپرورش با بیان این که این نیروها حداقل 5 سال تعهد حق التدریس در مدارس را دارند،گفت: 420 معلم حق التدریس در استان وجود دارد که تمام این نیروها در آموزش و پرورش جذب شده است.
وی افزود: این نیروها حداقل بعد از 5 سال جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
وی اظهارکرد: برای توانمند سازی این نیروها از سوی آموزش و پرورش دوره های آموزشی بعد از خدمت هرساله به مدت 160 تا 200 ساعت برگزار می شود.
معلمان به روز باشند
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش با بیان این که امروزه معلمان خود در امر آموزش در مدارس باید به روز باشند، گفت: از 8 هزار کلاس در سطح استان حدود 3 هزار کلاس هوشمند شده است .
وی افزود: دراین راستا آموزش و پرورش دوره آموزش تولید محتوا برای همکاران برگزار کرده است .
وی با اعلام این که تمام مدارس پایه ششم از لحاظ امکانات اولیه دیتا، لب تاپ، تخته ورود، کامپیوترو... هوشمند شده است ، اظهار داشت:همچنین از سوی آموزش وپرورش سی دی های آموزشی با حداقل قیمت برای همکاران تهیه شده که تمام کتاب ها، آزمون های پرسش و پاسخ در آن نهفته است .
خوش آینه افزود: متاسفانه بحث فرهنگ سازی احترام به معلم درجامعه نهادینه نشده است.
وی خاطرنشان کرد: دراین راستا بین مدرسه، خانواده پل ارتباطی قوی برقرار نشده اگر بین آموزش و پرورش مدرسه و خانواده این اتفاق بیفتد خیلی از مشکلات دراین حوزه حل خواهد شد که ضرروت فرهنگ سازی دراین زمینه بسیار ملموس است.
انتهای پیام/ب