شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۷۸۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ساعت ۰:۲۲
مدیر امور باغبانی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک:

رشد نشاء کاری گلخانه ای گیاهان دارویی پس از ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی/وثایق بانکی مانع رشد صنعت گلخانه داری در استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پس از ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی به استان ها، تنوع بخشی در قالب کشت نشاء انواعی از گیاهان دارویی در صنعت گلخانه داری خراسان شمالی رشد یافت.
رشد نشاء کاری گلخانه ای گیاهان دارویی پس از ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی/وثایق بانکی مانع رشد صنعت گلخانه داری در استان,

محمد علی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با تاکید بر این نکته که منابع آب و خاک مهمترین پایه های تولید کشاورزی هستند، اظهار کرد: در همین راستا، صنعت گلخانه داری مهمترین نقش کلیدی را برای حفظ خاک و مدیریت منابع آبی ایفا می کنند.
شریکیان ارتقای کارآیی مصرف آب و افزایش بهره وری را از مهمترین مزیت های صنعت گلخانه داری برشمرد و گفت: از یک هتکار کشت خیار و در فضای باز مزرعه با مصرف آب 10 هزار متر مربع مکعب می توان 18 تن محصول برداشت کرد و این در حالی است که از یک هکتار کشت خیار در فضای گلخانه با مصرف 9 هزار متر مکعب آب می توان حداقل 300 تن خیار برداشت کرد.
وی افزود: بنابراین تولید محصول در فضای گلخانه ای 10 برابر تولید در فضای باز مزرعه ای است.
وی کاهش ریسک خسارات طبیعی، اقلیمی، کنترل آفات و بیماری های گیاهان و افزایش درآمد و رشد صادرات را از دیگر مزیت های صنعت گلخانه ای عنوان کرد.
شریکیان همچنین یادآور شد: در یک هکتار از فضای گلخانه ای برای 10 نفر فرصت اشتغال فراهم می شود.
وی در ادامه درباره روند رشد صنعت گلخانه داری در استان نیز اظهار کرد: تا پایان سال 94 سطح گلخانه های استان 22.6 هکتار بود که این سطح از گلخانه های استان شامل واحدهای بسیار کوچک در قالب مشاغل خانگی همچنین واحدهای هزار و دو هزار و بیش از سه هزار متری بودند.
وی گفت: در سال 94 با ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی به استان ها، توسعه صنعت گلخانه داری در استان در قالب اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در دستور کار جدی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز قرار گرفت که در همین راستا، با گلخانه داران استان گفت و گو شد تا آنان نسبت به اخذ مجوز برای بهسازی و توسعه گلخانه های خود از محل تسهیلات پیش بینی شده اقدام کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که تا قبل از ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی در استان در گلخانه های استان محصولات گوجه فرنگی، خیار، سبزی، صیفی، گل و نشاء دم نوش به لیمو کشت می شدند، عنوان کرد: با ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی بر کشت نشاء گیاهان دارویی در گلخانه های استان توجه جدی شد و کشت نشاء آویشن باغی، بادرنج بویه، مریم گلی و گل محمدی نیز به صنعت گلخانه داری استان وارد شد.
وی افزود: نشاء این گیاهان دارویی پس از برداشت به فضاهای باز مستعد کشت این گیاهان منتقل می شوند.
وی در بخشی دیگر از سخن خود درباره رشد این صنعت در استان عنوان کرد: پس از ابلاغ برنامه اقتصاد مقاومتی در استان، در سال 95 سازمان جهاد کشاورزی استان 13 پرونده در زمینه احداث و توسعه گلخانه با سطح 5.3 هکتار را به منظور دریافت تسهیلات تلفیقی صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانکی به مبلغ چهار میلیارد و 300 میلیون تومان به بانک کشاورزی استان معرفی کرد.
شریکیان افزود: بانک کشاورزی استان با 9 طرح با مساحت 3.6 هکتار برای اعطای تسهیلات به مبلغ سه میلیارد و 400 میلیون تومان را موافقت کرد که تاکنون با هفت طرح به مساحت 2.1 هکتار برای دریافت تسهیلات با کارمزد 12.5 درصد به مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان بین بهره برداران و بانک کشاورزی منعقد قرارداد شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه این هفت طرح برای کشت گلخانه ای سبزی و صیفی هستند، برخی از این هفت طرح به بهره برداری رسیده اند و برخی از آن در حال احداث و توسعه هستند.
افزون بر این، وی یادآور شد: دو واحد گلخانه ای در استان نیز به مساحت شش دهم هکتار به صورت خود اجرایی و بدون اخذ تسهیلات در استان احداث شده اند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در حال حاضر فعالان صنعت گلخانه داری استان شامل گلخانه داران با سابقه، فرزندان آنان، کارجویان علاقمند به گلخانه داری و فارغ التحصیلان کشاورزی هستند، عنوان کرد: به طور عمده صنعت گلخانه داری در شهرستان های شیروان و اسفراین فعال شده اند.
وی افزود: هر چند شهرستان راز و جرگلان نیز مستعد صنعت گلخانه داری است، با این وجود، به علت فقدان زیرساخت های لازم از جمله نبود شبکه گاز، صنعت گلخانه داری در این شهرستان فعال نشده است.
در عین حال، شریکیان در خاتمه با تاکید بر این نکته که استان برای رشد صنعت گلخانه داری با هیچ گونه محدودیت اعتباری به منظور اعطای تسهیلات به متقاضیان روبرو نیست و از متقاضیان درخواست مراجعه به این سازمان برای تشکیل پرونده و معرفی آنان به بانک برای دریافت تسهیلات را داریم، با این وجود، تصریح کرد: برخی از متقاضیان احداث و توسعه بهسازی گلخانه داری در استان با مشکل تهیه وثیقه برای دریافت تسهیلات روبرو هستند.
انتهای پیام/ 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1396/01/30
0
0
وثایق و مسائل بانکی مانع رشد صنعت گلخانه داری و سایر بخش های کشتورزی ومنابع طبیعی نیست و این آقایان آدرس غلط می دهند و با فرافکنی می خواهند ضعف مدیریتی خود را مخفی کنند. آنچه باعث عقب کاندگی کشاورزی و منابع طبیعی استان شده ضعف مدیریت و زدوبند در جهت انتصاب رابطه ای مدیران ناتوان است . سال گذشته که می خواستند فردی به نام چوپانی داماد مدیر کل سابق منابع طبیعی استان را به صورت موروثی به جای ایشان بر مسند بنشانند . یوسفی مدیر کل ضعیف و زدوبندباز جهاد کشاورزی استان زیر بار نمی رفت اما به محض اینکه اکبری نماینده اشخانه وارد کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شد . اقای یوسفی جهت خوش خدمتی به آقای نماینده ( چوپانی از اقوام و دوستان اکبری می باشد ) نه تنها با انتصاب چوپانی موافقت کرد بلکه خودش شخصا پیگیر این انصاب رابطه ای بود تا وقتی مدیران در جهاد کشاورزی استان جهت خوش خدمتی به این و آن و بر اساس روابط فامیلی منصوب شوند وضع بهتر نخواهد شد .
نام :
ایمیل
نظر
فوق متخصص کشف انواع چاخان ها و دروغ های شاخدار | 1396/01/31
0
0
با عرض سلام و تشکر از سایت عصر اترک بخاطر پوشش خوب خبری ودرج اخبار استان . این آقایان در کشاورزی و منابع طبیعی استان به جز دادن آمارهای بیهوده و جلسات بی نتیجه کار دیگری نمی کنند. از یک کارشناس شنیدم که در جلسه ای که در تاریخ 30 فرودین با حضور رئیس جهاد کشاورزی استان و معاونین ایشان برگزار شده بود ،یک سری آمارهای غلط و چاخان های آنچنانی ارائه کرده مثلا گفته که ما در سال 95 بدون یک ریال اعتبار در سطح 170 هزار هکتار کاداستر منابع ملی انجام داده ایم . اکنون این سوال را داریم بدون اعتبار چگونه و چه کسانی در این سطح وسیع پروژه کاداستر را انجام داده اند؟ این واقعا یک معجزه است و استان ما باید به چنین مدیران معجزه گری افتخار کند. این آقای معجزه لطفا اطلاعات دقیق این طرح و نام افرادی که این کار را بخاطر ارادت به ایشان به صورت مجانی انجام داده اند را در اختیار رسانه ها قرار دهید تا همه متوجه بشوند و این آقا را تشویق کنند تا شاید به پست بالاتری نایل شود . استان ما به چنین معجزه گزهایی نیاز شدید دارد تا با یک معجزه استان را به پیشرفت کامل برسانند . یا مثلا گفته در مورد گیاهان دارویی و جنگلکاری منابع طبیعی تحت مدیریت ایشان خیلی کارها کرده و در سطح کشور اول شده و به ایشان لوح افتخار داده اند . لطفا این آقا برای اثبات ادعای خود اگر توانستندبا دلیل و مدرک نشان بدهند که فقط یک هکتار گیاه دارویی کاشته اند و یا کلا 20 هکتار جنگلکاری موفق در سطح کل استان داشته اند ، همه مردم دعاگوی ایشان خواهند شد و همه حرف های دیگرشان را هم باور خواهند کرد و برای گرفتن پست بالاتر ایشان را حمایت خواهند کرد . چاخان و دروغ بس است . این آقا رابطه بازتاکی می خواهد راست و مستقیم به چشم سایر کارشناسان و متخصصین حاضر در جلسات که به مسائل اشراف کامل دارند ، نگاه کند و این دروغ ها و چاخان ها را بر زبان براند . این آقای مدیر باغبانی هم راست و دروغ را در هم مخلوط کرده و تلاش نموده تا گناه عدم توفیق گلخانه داری در استان خراسان شمالی را به گردن ندادن وام ها و اعتبارات بانکی بیندازد. لطفا از فرافکنی و دروغ و رابطه بازی دست بردارید و بیشتر از این خود را مضحکه خاص و عام نکنید.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک