جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۷۸۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ساعت ۱:۱۹

نامزد پوششی

می‌گویند ویروس کاندیداتوری در جان هر کس وارد شود محال است بیرون رود. این ویروس حتی پس از انتخابات در جان آدم می‌ماند و به همین دلیل نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد.
نامزد پوششی,

 

نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال جدید در پاسخ به این سئوال که آیا از دولت فرد دیگری غیر از آقای روحانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود یا خیر؟ گفت؛ "دولت یک رئیس جمهور دارد و همه دنبال رئیس هستیم." 
محمود واعظی وزیر ارتباطات هم در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود؛ "آقای رئیس جمهور نیاز به کاندیدای پوششی ندارد. در کابینه هیچ کس به جز رئیس جمهور مطرح نیست." 
او پیش از این نیز در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه استان کردستان گفته بود؛ "هر کس با هر تفکری در انتخابات 96 کاندیدا شود هدفش تخریب روحانی است." 
آقای جهانگیری شنبه گذشته در آخرین دقایق ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت و به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
او در مصاحبه خود گفت؛ "من و روحانی مکمل هم هستیم."
کاندیدای پوششی اصطلاحی جدید در انتخابات 96 است. اما بیان آقای جهانگیری در این مورد مشکل‌گشاست و مفهوم "پوششی" را به "تکمیلی" ارتقا می‌دهد. یعنی نامزد اصلی نقائصی دارد که نامزد پوششی می‌تواند آن را رفع کرده و مکمل آن باشد.
قاعدتاً آقای جهانگیری نمی‌تواند رئیس جمهور را تخریب کند و بیان آقای واعظی که هر کس با هر تفکری نامزد شود هدفش تخریب روحانی است صحیح نیست.
پس او می‌آید تا نامزدهای دیگر را تخریب کند که اگر این حرف درست باشد ما در تعریف "نامزد پوششی" به مفهوم "نامزد ضربه‌گیر" نزدیک می‌شویم. یعنی او می‌آید که جلوی ضربات نقد منتقدین و رقبا را بگیرد.
از جبهه اصلاحات حجت‌الاسلام رهامی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم نامزد شده است. او گفته؛ "نامزد پوششی نیستم." مفهوم این سخن آن است که "ضربه‌گیر" نیست.
معلوم نیست وی که همواره از روحانی دفاع کرده و نقدی به دولت وارد نکرده چگونه می‌خواهد نقش "ضربه‌گیر" را بازی کند.
ناصری یکی از اعضای اصلی جبهه اصلاحات نیز چندی پیش گفته بود؛ "نامزد پوششی خطای استراتژیک است."
باید دید آیا آقای روحانی با وادار کردن جهانگیری به ثبت نام، دچار خطای استراتژیک شده است!
از طرفی هم محمد هاشمی برادر مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی به جمع نامزدهای مطرح پیوسته است. او به سفارش برادر به این اقدام مبادرت کرده، باید دید او نامزد پوششی است یا ضربه‌گیر! آینده‌ای نه چند دور این تصویر را واتاب می‌دهد.
البته سخن مرعشی در این باره هم شنیدنی است که گفته بود؛ کاندیداتوری جهانگیری در کنار روحانی جزء آخرین توصیه‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. با این حساب اگر مرعشی و محمد هاشمی درست گفته باشند آیت‌الله هاشمی برای انتخابات 96 به دو نفر توصیه کرده که نامزد شوند! معلوم نیست اگر آیت‌الله زنده بود به کدام رای می داد!
می‌گویند ویروس کاندیداتوری در جان هر کس وارد شود محال است بیرون رود. این ویروس حتی پس از انتخابات در جان آدم می‌ماند و به همین دلیل نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد.
این ویروس نامزد را از "خودشیفتگی" به مرتبت "خودمردم‌بینی" ارتقا می‌دهد و معتقد می‌شود مردم او را قبول دارند و به او رای داده‌اند اما مجریان و ناظرین انتخابات حق او را خورده و رای او را نادیده گرفته‌اند.
آقای کروبی و برخی نامزدهای دوره قبل چنین اعتقادی داشتند آنها حتی پس از اینکه فهمیدند آراء آنها از آراء باطله هم کمتر است دست از این ادراک "خودمردم‌بینی" برنداشتند.
انتخابات 96، انتخابات جالبی است، هر ضلع رقابت چند نامزد "پوششی" یا "مکمل" و یا "ضربه‌گیر" دارد.
باید دید شورای نگهبان در تعیین مصداق "رجل سیاسی و مذهبی" چه نگاهی به نامزدهای پوششی خواهد داشت.
دکتر حسن کربلایی


 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک