پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۸۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ساعت ۴:۳۵
 در گفت و گو با عصر اترک تشریح شد:

واقعیت پروژه های سرمایه گذاری خارجی در خراسان شمالی

معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان ‌شمالی با بیان اینکه سهم خراسان شمالی از سرمایه گذاری های خارجی کشور پس از مذاکرات برجام تاکنون شش پروژه بوده است به تشریح روند وضعیت عملیات اجرایی این شش پروژه در استان پرداخت.
واقعیت پروژه های سرمایه گذاری خارجی در خراسان شمالی,

مجید درخشانی، معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان ‌شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید واقعیت پس از برجام و انجام مذاکرات برای جذب سرمایه گذاران خارجی به کشور، سهم خراسان شمالی از جذب سرمایه گذاری های خارجی شش پروژه بود.
به گفته درخشانی، این شش پروژه شامل احداث چهار نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی تولید برق ( دو نیروگاه خورشیدی در شهرستان اسفراین و دو نیروگاه خورشیدی در شهرستان جاجرم ) همچنین احداث یک نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی برق در شهرستان جاجرم و احداث پالایشگاه 100 هزار بشکه ای نفت در منطقه کال مانی شهرستان راز و جرگلان بوده اند.
وی مبلغ سرمایه گذاری خارجی این شش پروژه یاد شده در استان را بیش از 3.3 دهم میلیارد دلار عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: شرکت سرمایه گذاری خارجی اکو فاینانس و شرکت ایرانی هامون مهر آفرین برای راه اندازی چهار نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی برق در شهرستان های اسفراین و جاجرم سرمایه گذاری خواهند کرد که 98 درصد از سهام این سرمایه گذاری برای این چهار پروژه با شرکت خارجی اکوفاینانس است.
درخشانی افزود: شرکت سرمایه گذار نیروگاه  خورشیدی 10 مگاواتی برق شهرستان جاجرم از کشور هلند و شرکت سرمایه گذار پالایشگاه 100 هزار بشکه ای نفت کالی مانی نیز اعلام شده است که از کشور اسپانیا است.
وی همچنین عنوان کرد: وزارت نیرو برای پنج نیروگاه خورشیدی یاد شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای پالایشگاه نفت کالی مانی جواز تاسیس صادر کردند و پس از آن وزارت اقتصاد و دارایی مجوز سرمایه گذاری خارجی برای این شش پروژه را صادر کرد تا نقل و انتقالات سرمایه گذاری های خارجی به کشور به منظور تزریق سرمایه برای اجرای این پروژه های یاد شده، انجام شود.
وی در ادامه درباره تزریق این سرمایه های خارجی نیز اظهار کرد: هنوز به علت اعمال تحریم ها بر کشور، نقل و انتقالات پولی بین بانک های داخلی و خارجی عادی سازی نشده است و چهار پروژه نیروگاه خورشیدی 30 مگاواتی برق در شهرستان های اسفراین و جاجرم معطل عادی سازی روند تبادلات بین بانکی هستند.
این معاون اقتصادی افزود: این در حالی است که زمین ها برای اجرای این چهار پروژه، جانمایی شده اند تا برای انجام عملیات احداث تحویل شوند.
به گفته وی، همچنین برای راه اندازی چهار نیروگاه برق 30 مگاواتی، وزارت نیرو بر خرید تضمینی برق این نیروگاه ضمانت داده است.
وی خاطر نشان کرد: با احداث هر یک از این چهار نیروگاه به طور مستقیم برای 50 نفر به صورت مستقیم فرصت اشتغال فراهم می شود و برای استان نیز فرصت جذب سرمایه گذاری های جدید فراهم خواهد شد.
افزون بر این، درخشانی با اشاره به نیروگاه 10 مگاواتی برق در شهرستان جاجرم عنوان کرد: هر چند وزارت اقتصاد و دارایی مجوز سرمایه گذاری خارجی را برای این پروژه صادر کرده، با این وجود، هنوز سرمایه گذار آن برای تحویل زمین اقدامی نکرده است.
وی درباره پالایشگاه نفت کالی مانی نیز عنوان کرد: برای اجرای این پروژه باید گزارش ارزیابی های زیست محیطی تهیه شود تا بر مبنای آن سازمان محیط زیست کشور مجوز زیست محیطی صادر کند.
وی با یادآوری این مطلب که برای تجهیز کارگاه این پروژه پنج هکتار زمین تحویل شده است، افزود: درصورتیکه سازمان محیط زیست کشور به استعلام زیست محیطی این پروژه پاسخ مثبت بدهد 200 هکتار زمین جانمایی شده برای اجرای این پروژه به سرمایه گذار تحویل خواهد شد.
معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان ‌شمالی  در خاتمه به سفر هیاتی از خراسان شمالی به کشورهای آلمان و فرانسه که در سال گذشته انجام شد، اشاره کرد و گفت: این هیات در کشور آلمان با شرکتی مذاکره کردند که به سرمایه گذاری در زمینه احداث نیروگاه بادی 99 مگاواتی برق در شهرستان گرمه در خراسان شمالی تمایل داشتند.
درخشانی افزود: در همین زمینه وزارت نیرو نیز موافقت اصولی برای سرمایه گذاری برای انجام این پروژه در استان را صادر کرده است تا مقدمات دیگر امور برای پیشبرد سرمایه گذاری فراهم شود.
انتهای پیام/   
 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک