شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۰۹ - ساعت ۱:۳۶
محصور شدن ۱۸ بنا در میان درختان کهن

جاذبه‌های کاخ سعدآباد برای گردشگران

بنای کوچک و بزرگ در میان درختان کهن سپیدار و سرو کاخ سعدآباد پنهان شده اند.
جاذبه‌های کاخ سعدآباد برای گردشگران,
 18 بنای کوچک و بزرگ در میان درختان کهن سپیدار و سرو کاخ سعدآباد پنهان شده اند.

سعدآباد به گزارش میزان، موزه مکانی است که آثار تاریخی هر شهر یا کشور را در آن قرار می دهند. اگر شما به تاریخ کشورمان ایران علاقه مند هستید می توانید سری به موزه های مختلف شهر تهران بزنید و از نزدیک شاهد سبک زندگی گذشتگان و پیشینیان باشید.

تهران در زمان های نه چندان دور به یاری طبیعت و باغ های انبوه و زیبای خود به شهری خوش آب و هوا برای ییلاق شاهان و سران حکومت های قاجار و پهلوی تبدیل شده بود.

مجموعه کاخ های سعدآباد که در کوهپایه های توچال و دره ی سرسبز دربند واقع شده است، یکی از بزرگترین موزه های تهران به شمار می رود که رضاشاه پس از حکمرانی، محل استقرار شاه را از کاخ گلستان به آن جا منتقل کرد. پیش از وی این منطقه برای سکونت تابستانی شاهان قاجار استفاده می شد و در زمان پهلوی اول به اقامتگاه تابستانی اختصاص یافت.

 18 بنای کوچک و بزرگ در میان درختان کهن سپیدار و سرو پنهان شده اند. ارتفاع بلند درختان و تنه های قطور آن ها یادآور گذر سال ها است که با 12 قنات موجود در مجموعه ی سعدآباد سیراب می شوند.

کاخ های سفید، شمس، غلامرضا و ملکه ی مادر، همگی بر اساس معماری ایرانی بنا شده اند و در زمان حاضر قابل بازدید برای عموم هستند.
 
 جاذبه‌های کاخ سعدآباد برای گردشگران

چندین ساختمان قدیمی دیگر، تاسیسات و امکانات دیگری همچون سالن های مرغداری و گاوداری، موزستان و گلخانه های گوناگون، استخرهای مختلف، چشمه سارها، زمین های تنیس و سالن بولینگ، سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه 110 هکتاری وجود دارند .

موزه های آلبوم های سلطنتی و اسناد در ساختمان گارد شاهنشاهی، موزه آشپزخانه سلطنتی در ساختمان آشپزخانه موزه ملت، موزه برادران امیدوار، موزه آب، موزه فرشچیان، موزه اتومبیل های سلطنتی نیز از دیگر موزه های سعدآباد هستند که در سال های اخیر به این مجموعه افزوده شده اند.

باغ سعدآباد از سوی «رضا شریعت زاده گیلانی» معروف به «حاج آقا رضا رفیع» یکی از رجال سیاسی دوره ی قاجار و پهلوی و دوست رضا شاه خریداری شد. وی در خاطرات خود می نویسد: «من سعدآباد را از ابوالفتح سردار اعظم- پسر بانو عظمی خواهر ظلل السلطان به مبلغ چهارصد هزارتومان با مهر حاج آقا نورالله و کلباسی برای رضاخان سردار سپه خریداری کردم. سعدآباد که من آن موقع خریداری کردم به این بزرگی نبود و وسعت آن هشت هزار متر کنار رودخانه با عمارت حالیه ملکه مادر بود. تپه علی خان والی را از پدر سرتیپ والی به مبلغ هفت هزار تومان خریداری کردم و این تپه همان تپه ای است که کاخ شهوند را رضا خان بر روی آن بنا کرد و مادر شاهپور عبدالرضا (عصمت دولتشاهی) در آن کاخ می نشست.
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک