جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۴۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۰۹ - ساعت ۰:۴۲

فرش دویدوخ، اوج هنر و ظرافت فرش ترکمن+ تصاویر

فرش ابریشم دورو از صنایع دستی هنرمندان ترکمن خراسان‌شمالی است که در روستای دویدوخ بجنورد بافته می‌شود و دارای علاقه‌مندان بسیاری است به طوری که محصولات آن به صورت سالانه پیش فروش می‌شود.
 فرش دویدوخ، اوج هنر و ظرافت فرش ترکمن+ تصاویر,

به گزارش عصر اترک ؛جاذبه‌های این هنر زیبا باعث شده تا گردشگران خارجی نیز برای دیدن و خرید این صنایع دستی استان به این منطقه سفر کنند ترکمن‌ها با استفاده از برگ‌های درخت توت و کرم‌های ابریشمی، ابتدا پیله تولید کرده و سپس با استفاده از رنگ‌های طبیعی، نخ‌های ابریشمی را رنگ کرده و با استفاده از طرح‌ها و نقشه‌ها و ذهن خلاق خود، قالیچه‌های تمام ابریشمی می‌بافند.

 فرش دوروی ترکمنی خراسان شمالی که قریب به اتفاق تولیدات آن در روستای دیدوخ بافته می شود از جمله صنایع دستی منحصر به فرد استان است. اوج هنر و ظرافت فرش ترکمن در فرش دورو به کار می رود که به لحاظ تکنیک، نقش و نگاره ها، ترکیب بندی و رنگ، در نوع خود منحصر به فرد و بی نظیر است.

 طبق آمارها سالانه حدود 2 هزار مترمربع فرش دورو در این روستا بافته می شود که هیچ گاه روی دست بافندگان هم نمی ماند و مشتریان بسیاری منتظر پایان بافت و خرید آن هستند. 400 دار قالی ابریشمی دورو در استان با مرکزیت روستای «دویدوخ» وجود دارد وهم اکنون 80 درصد از فرش های دوروی استان به خارج کشور و اغلب به کشورهای اروپایی، ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

 هم اکنون 80 درصد از فرش هاي دوروي استان به خارج کشور و اغلب به کشورهاي اروپايي، ژاپن و کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود.

دویدوخ علیا، روستایی از توابع بخش رازوجرگلان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
سعید | 1396/01/10
0
0
خداقوت میگم به این زنان پنجه طلایی وهنرمند.دقت کنید که فقط در دویدوخ نیستند این بافندگان و در کل جرگلان هم هستند هر چند دویدوخ به عنوان مهد فرش دست بافت ترکنمان در جرگلان شناخته شده هست. از سایت شما هم سپاس گزارم
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک