پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۱/۰۸ - ساعت ۹:۵۵
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

آمادگی ایجاد پارک مشترک بین ایران و ترکمنستان در خراسان شمالی/ایجاد ۷۰ شعبه تخصصی زیست محیطی در کشور

معاون رئیس جمهور برای ایجاد پارک فرامرزی مشترک بین ایران و ترکمنستان در خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد.
آمادگی ایجاد پارک مشترک بین ایران و ترکمنستان در خراسان شمالی/ایجاد 70 شعبه تخصصی زیست محیطی در کشور,

به گزارش عصر اترک، معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری در خراسان شمالی گفت: این آمادگی وجود دارد تا این پارک فرامرزی مشترک با نام پارک دوستی در منطقه مرزی شهرستان شیروان واقع در محل گلیل و سرانی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه طبیعت گردی یکی از پتانسیل های خراسان شمالی است و طرح های لازم در این زمینه نیز تهیه شده است، افزود: وجود یوزپلنگ آسیایی یکی از پتانسیل های طبیعت گردی این استان است.

ابتکار ادامه داد: ایران تنها میزبان بقایای یوزپلنگ آسیایی در منطقه است که تعدادی از این گونه منحصر به فرد در این استان پرورش می یابند.

وی همچنین بر اجرای طرح روستای سبز در خراسان شمالی نیز اعلام آمادگی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در ادامه بر مدیریت یکپارچه پارک ملی گلستان تاکید و ابراز امیداواری کرد که ساخت جاده جایگزین هر چه سریع تر انجام شود که با اجرای این طرح هم پارک ملی گلستان نجات پیدا خواهد کرد و همچین وسایط نقلیه سنگین از آن مسیر تردد خواهند کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نخاله های ساختمانی در حال تبدیل شدن به بلا هستند.

ابتکار افزود: در هر شهر و روستایی امر ساختمان سازی وجود دارد اما باید نخاله ها مدیریت شوند و در زیباترین قسمت طبیعت رهاسازی نشوند.

وی با اشاره به اینکه نخاله ها علاوه بر اینکه به طبیعت زیبا آسیب وارد می کنند خاک را نیز از بین می برند، ادامه داد: باید جمع آوری زباله ها و پاکسازی محیط زیست تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.

وی درباره مدیریت پسماند نیز اظهار کرد: مدیریت پسماند یکی از راه های ایجاد اشتغال است و رهاسازی آن در طبیعت جرم محسوب می شود.

ابتکار بیان کرد: 25 درصد از رشد اقتصادی اتحادیه اروپا از طریق مدیریت پسماند و از راه بازیافت پسماند حاصل می شود و این امر به معنای ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه نوروز امسال به عنوان نوروز بدون زباله اعلام شده است، تصریح کرد: در این زمینه چند پویش ملی برای جمع آوری زباله اعلام آمادگی کرده اند و این طرح مورد استقبال قرار گرفته است و پیشنهاد می شود در این زمینه مسئولان نیز همکاری داشته باشند.

وی درباره قرق های اختصاصی نیز گفت: آیین نامه های مربوط به قرق اختصاصی به تمامی استان ها ابلاغ شده است و این امر فضا را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران در عرصه های محیط زیست فراهم خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور افزود: تاکنون پنج قرق اختصاصی در سطح کشور ایجاد شده است و این آمادگی وجود دارد تا این طرح در خراسان شمالی نیز اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه مسئله محیط زیست امری کلیدی و حساس است، ادامه داد: توسعه پایدار زمانی محقق می شود که مسئله محیط زیست نیز در آن دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر توجه جدی به موضوع محیط زیست انجام نشود در حال حاضر و آینده با مخاطرات فراوانی مواجه خواهیم شد.

ابتکار توضیح داد: نباید به مسئله محیط زیست به عنوان یک بخش نگریسته شود چراکه این مسئله فرابخشی است و باید همکاری هر سه قوا در آن وجود داشته باشد.

محمد رضا صالحی استاندار خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه این استان فاقد مرکز تحقیقات زیست محیطی است، گفت: استان حاضر است برای ساخت این مرکز زمین لازم را اختصاص دهد و اختصاص تجهیزات نیز از سوی سازمان محیط زیست انجام شود و اعتبار لازم برای ساخت نیز به صورت نصف به نصف تامین شود.

وی افزود: باید تامین نیروی کارشناسی و محیط بان محیط زیست نیز از طریق سهمیه استخدامی انجام شود.

صالحی ادامه داد: سازمان محیط زیست اقدامات لازم برای واگذاری پارک پردیسان بجنورد به بخش خصوصی را انجام دهد.

ابتکار با اشاره به نامگذاری سال جاری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال افزود: اگر اقتصاد کشور با ملاحظات زیست محیطی هم سو نشود هرگز به اهداف اقتصاد مقاومتی دست پیدا نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: امروز یکی از آسیب هایی که می تواند به مقاومت اقتصاد کشور ما آسیب وارد کند معضلات زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور را باید از آلودگی و تخریب جدا کرد، اظهار کرد: تاکید بر اقتصاد سبز به عنوان یکی از راهبردهای اصلی اقتصاد مقاومتی است که تولید و اشغال بدون آلودگی و تخریب را به همراه دارد و این امر با ارزیابی های زیست محیطی انجام می شود بطوریکه باید برای ایجاد واحدهای تولیدی، ارزیابی های زیست محیطی انجام شود.

ابتکار تاکید کرد: در دولت یازدهم  هیچ طرحی بدون مطالعات زیست محیطی اجرایی نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیست فراتر از یک قوه دیده شود، تصریح کرد: همکاری های خوبی با قوه قضائیه شکل گرفته است و با سازوکارهای انجام شده موفق به ایجاد شعب تخصصی محیط زیست در دستگاه قضایی شده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 70 شعبه تخصصی محیط زیست در حدود 23 استان کشور ایجاد شده است.

وی درباره پارک ملی گلستان نیز اظهار کرد: باید پارک ملی گلستان با همکاری های بین استانی مدیریت شود و ما نمی توانیم نسبت به تفکیک مدیریت آن اقدام کنیم و باید مدیریت این پارک به صورت یکپارچه انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مسئله شکار حیات وحش نیز گفت: طی سده اخیر جمعیت زیادی از حیات وحش کشور از بین رفته و هم اکنون حیات وحش تحت قوانین و مقررات به صورت جدی حفاظت می شود.

وی با بیان اینکه مسئله شکار غیر مجاز باید در ابتدا با فرهنگ سازی در سطح کشور حل شود، افزود: اما با مسئله بازدارندگی و برخورد جدی با متخلفان نیز موافق هستیم و در این زمینه باید از مجازات های جایگزین که جنبه آموزش دارند نیز استفاده کرد.

ابتکار ادامه داد: ایران جزء 20 کشور دنیا از لحاظ تنوع گیاهی و حیوانی است که این امر برای کشور ما یک ثروت و سرمایه ملی محسوب می شود بنابراین باید فضا را برای متخلفان ناامن کرد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
هوشمند | 1396/01/08
0
0
با سلام و ضمن تشکر وعرض خوشامد به سرکارخانم دکتر ابتکار بخاطر حضورشان در خراسان شمالی به عرض می رساند سالهاست که مدیریت پارک ملی گلستان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان محول شده واین در حالی است که حدود نیمی از مساحت ان در محدوده سیاسی استان خراسان شمالی واقع است و نیز سهم بیشتر اب تولیدی توسط این پارک به استان گلستان می رود. البته خانم دکتر درست فرموده اند که تفکیک پارک میسر نیست و تقسیم ان و احاله مدیریت این پارک ملی ارزشمند به ادارات کل حفاظت محیط زیست دو استان نتایج سویی در پی خواهد داشت و لذا به نظر اینجانب بهترین راهکار تشکیل اداره ای مستقل تحت عنوانی مانندمدیریت وحفاظت پارک ملی گلستان زیر نظر مستقیم سازمان محیط زیست کشور است و البته مناسبتر است که مسول و نیروها و کارشناسان این اداره مستقل از میان نیروهای بومی هر دو استان تامین شوند و در صورتی که در حال حاضر این پارک توسط محیط زیست گلستان مدیریت می شود و اغلب نیروها هم از اهالی استان گلستان می باشند و خراسان شمالی هیچ نقشی در مدیریت و تامین نیروی انسانی ان ندارد و لذا مردم استان خراسان شمالی احساس وابستگی و تعلق خاطر و احساس وظیفه همکاری در حفاظت از این پارک را ندارند . و متاسفانه اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز به این مشکلات هرچه بیشتر دامن می زند و در نحوه استفاده مردم از برخی مناطق این پارک مانند تنگه گل به شدت تبعیض قایل می شودو بنده شخصا شاهد بودم که چند خانواده از استان گلستان از این منطقه جهت استراحت استفاده می کردند ولی در تابستان گذشته خانواده ام را که حتی جزو خانواده منابع طبیعی استان خراسان شمالی هستیم به این محل راه ندادند. واین رفتارهای تبعیض امیز بارها اتفاق افتاده و موجب دلخوری شدیدمردم شده است و طبیعی است که این سو مدیریتها و تبعیض ها باعث عدم احساس تعلق خاطر و عدم همکاری و اعتراضات هرچه بیشتر اهالی خراسان شمالی به مدیریت این پارک شود . البته این پارک ملی در واقع متعلق به تمام مردم ایران است وحتی نقش جهانی دارد و اصولا محیط زیست یک مقوله جهانی است . و اما همانطور که عرض کردم به علت وقوع ان در محدوده دو استان بهتر است که این پارک در چارچوب یک اداره خاص وبا ترکیبی از نیروهای بومی هر دو استان و زیر نظر مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور و به عبارتی به صورت ملی اداره شود. در پایان از عصر اترک بخاطر توجه به اخبار و مسایل منابع طبیعی و محیط زیست استان سپاسگزارم .
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک