جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۲۷۸۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ - ساعت ۲۳:۴۳
جاذبه های گردشگری خراسان شمالی،

ارگ دولت آباد اسفراین

"ارگ دولت آباد اسفرای" در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی می کردند که دارای برج و بارو های رفیع و گچ بری های نفیسی است.
ارگ دولت آباد اسفراین,

به گزارش عصر اترک، این مجموعه از دوبخش تشکیل شده،ارگ که در جنوب واقع شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62*63 متر و شارستان که در شمال ارگ واقع می باشد به صورت مستطیل شکل که به ابعاد 231*254 متر می باشد.
ارگ حکومتی زمان آبادی داری 4 برج دفاعی و بارو های طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای  یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شارستان باز می شده و دارای تزئینات گچی می باشد که خوشبختانه هنوز شواهدی از این تزئینات باقی مانده است.قطر دیوار ها تقریباً 170 سانتیمتر و ارتفاع آنها از کف موجود ارگ تقریباً 6 متر می باشد.بر روی بارو های ارگ داغه های مردگرد نظامی مشهود می باشد که با مطالعات میدانی صورت گرفته نیز همخوانی داشته و در بالاترین قسمت جرزها ،کنگره و مزغل های باقی مانده است.
بخش اعظم و مهم که مردم در آن سکونت داشته اند در شمال ارگ واقع شده که در زمان آبادی، مردم کل روستا و بنا های خدماتی و ... را در خود جای داده بود.اما متاسفانه امروزه بخش های زیادی از آن تخریب و هموار شده است.
این بخش با 9 برج دفاعی ، سه دروازه و بارو ها طویل و قطورمحصور شده.دروازه های این بخش در جبهه های شمال ، جنوب و شرقی بوده که دروازه جنوبی کاملا تخریب شده و دروازه شمالی نیز در حال تخریب می باشد ولی دروازه غربی این مجموعه خوشبختانه زیاد دوچار آسیب نشده و از همه درازه های ارگ و مجوعه سالم تر می باشد. در کنار هر یک از دروازه های شارستان دو برج دیدبانی ساخته شده تا ورود و خروج را تحت کنترول داشته باشند که تقریباً سالم ترین این نوع استراتژی در دروازه غربی کاملاً مشهود می باشد.
بیشترین فضا های مسکونی باقی مانده در آخرین دوره سکونت در بخش شارستان در جنوب شرقی آن بوده که تمام فضاها از خشت خام و با سقف منحنی پوشش داده شده اند که تنوع در نوع سقف ها و پوشش های قابل بررسی و حائز اهمیت می باشد که استفاده از چوب کمتر به چشم میخورد.
طبق مطالعات میدانی و توضیحات اهالی روستا در داخل شارستان حمام و آب انبار و در خارج از بارو ی شارستان و در جبهه شمالی نیز یک آب انبار دیگر نیز وجود داشته که بر اثر سیل آبی که در سه دهه گذشته وارد بخش شارستان شد ،این بنا ها و بسیاری از فضای های مسکونی تخریب شده و مردم روستا به مرور زمان داخل شارستان را رها نموده و به خارج از شارستان کوچ نموده و از آن پس روند تخریب و آسیب ها فزونی یافته است.

 اثر فرهنگی- تاریخی"ارگ دولت آباد" با شماره 31524 در تاریخ  بیست و چهارم خردادماه سال جاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام /

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک