جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ - ساعت ۸:۹
تازه ترین های انتخابات ۹۶

خلف وعده انتخاباتی و تقسیم کار اصولگرایی

تهران- ایرنا- خلف وعده رییس جمهوری پیشین و اعلام حمایت او از یکی از نامزدها و خبرهایی مبنی بر تحرکات اردوگاه اصولگرایی در تقسیم کار نامزدهای مورد حمایت «جمنا»، فضای سیاسی کشور در آستانه سال نو را بیش از پیش انتخاباتی کرد.

            خلف وعده انتخاباتی و تقسیم کار اصولگرایی,

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، آغاز تعطیلات نوروزی به معنای توقف فعالیت های انتخاباتی گروه ها، احزاب و چهره های سیاسی نیست. کمتر از دو ماه دیگر تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است و آنچه رویکرد کلی و سمت و سوی حرکت کشور طی چهار سال آینده را مشخص می کند، برآیند کنش های سیاسی بازیگران عرصه سیاست در ایران، به ویژه در دو ماه آینده است. از این رو است که تحرکات انتخاباتی بدون تعطیلی ادامه دارد.
در روزهای گذشته اعلام حمایت رییس جمهوری پیشین از یکی از نامزدهای انتخاباتی، انتشار اخبار دیدار و توافق دو تن از نامزدهای مورد حمایت جمنا بر سر راهبردهای انتخاباتی، طرح وعده های عوام گرایانه برخی نامزدها در فضای مجازی، برگزاری چهارمین نشست شورای مرکزی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا) و ... مهمترین خبرهای انتخاباتی است که در این گزارش به آنها پرداخته می شود.

**حمایت احمدی نژاد از نامزدی بقایی
«محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین که در ظاهر از گردونه رقابت های انتخاباتی خارج شده و چندی پیش با انتشار بیانیه ای حمایت از هر نامزد یا جناحی در انتخابات را رد کرده بود، دیروز یکشنبه (29 اسفندماه) وعده خود را زیرپا گذاشت و از نامزدی «حمید بقایی» معاون اجرایی خود حمایت کرد.
احمدی نژاد در این پیام آورد: صیانت از حقوق عمومی و مراقبت از حرکت کشور در مسیر صحیح، وظیفه ای همگانی است و بر این اساس وظیفه خویش می دانم که مراقبت نمایم تا اشتباهات سال 1392 یعنی حذف برخی انسانهای صالح از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری تکرار نشود، اشتباهاتی که عملا دایره انتخاب مردم را محدود ساخت و کشور را از حرکت در مسیر پیشرفت برای سالها به عقب انداخت. فشار بی سابقه بر مردم، زندگی جمع کثیری از آنان را با آسیب های جبران ناپذیر مواجه ساخته و شرایط کشور را بسیار سخت کرده است. اینجانب مصمم هستم با استعانت از پروردگار متعال ، وظایف سیاسی و اجتماعی خود را در قبال مردم و کشور عزیزم به گونه ای انجام دهم که مردم اطمینان یابند ، افراد صالح از دایره انتخاب آنان کنار گذاشته نخواهند شد. بر این باورم که در شرایط امروز کشور ، این حداقل کاری است که باید برای انقلاب مظلوم اسلامی ، کشور و ملتم به انجام برسانم.
در ادامه می خوانیم: خوشبختانه با حضور و کاندیداتوری برادر عزیزم آقای بقایی، فضای انتخاباتی و سیاسی از دو قطبی انحصاری دو جناح سابقه دار در حاکمیت خارج شده و اینک علاوه بر دو جناح سنتی، حداقل یک فرد مستقل نیز در انتخابات حضور دارد، دایره انتخاب مردم گسترده تر شده و از انحصار دو قطب سیاسی کشور خارج شده است. آقای حمید بقایی فردی صالح، مومن، انقلابی، مردمی، پاک و کارامد و دلسوز ملت است. حق انتخاب با مردم است و هر کسی که مورد اعتماد اکثریت ملت قرار گیرد، منتخب همه ملت و مورد احترام خواهد بود و همگان باید در اداره کشور او را یاری نمایند.

**خبرهای غیر رسمی از دیدار تولیت آستان مقدس رضوی با شهردار تهران
تحرکات انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان بالا گرفته است. این روزها خبرهای زیادی از دیدار و سخنرانی های اصولگرایانی که نامشان در میان اسامی 14 نامزد برتر جمنا است، شنیده می شود؛ پویشی که از عزم جدی اصولگرایان برای فتح کرسی ریاست جمهوری نشان دارد.
خبر دیدار «سیدابراهیم رییسی» تولیت آستان رضوی با «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران که در کانال تلگرامی یکی از روزنامه نگاران برجسته منتشر شد، نمونه ای از این پویش ها است.
به نوشته این روزنامه نگار، قالیباف و رییسی با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار نسبتا طولانی، قرار شد در صورت قطعی شدن کاندیداتوری رییسی در انتخابات ریاست جمهوری، قالیباف کاندیدا نشود. همچنین در صورت پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات، قالیباف معاون اول دولت او شود. همچنین قرار شد قالیباف برای انتخابات شوراها به شدت فعال شود و لیست اصولگرایان را او مدیریت کند.
این در حالی است که اصولگرایان خبر این دیدار را تکذیب می کنند. «حسین قربانزاده» دبیرکل «جمعیت پیشرفت و عدالت» حزب نزدیک به قالیباف در پی انتشار این خبر، این دیدار و انجام توافق را به شدت تکذیب کرد و گفت: اخباری که درخصوص دیدار این دو شخصیت مطرح می شود کذب محض بوده و از اساس صحت ندارد.

**گمانه زنی درباره راهبردهای انتخاباتی پشت پرده در اردوگاه اصولگرایان
این روزها خبرهایی غیررسمی مبنی بر توافق اصولگرایان برای کناره گیری «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و قالیباف از انتخابات به نفع رییسی منتشر شده است؛ گمانه ای که در صورت به محقق شدن، معادلات انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایان را بسیار متفاوت از آنچه به نظر می رسد، تعیین خواهد کرد.
یکی از رسانه های اصلاح طلب در تحلیلی در این باره نوشت: خبرها درست بود؛ رایزنی ها برای کناره گیری محمدباقر قالیباف از رقابت 29 اردیبهشت افزایش یافته است. این کناره گیری البته نه برای نامزدی سعید جلیلی است و نه برای گزینه اجماعی جمنا.
به نوشته این رسانه، شکل رقابتی که اصولگرایان برای انتخابات در حال تدارک آن هستند تفاوت زیادی دارد با آن تصوری که در بیرون وجود دارد. هر چه قدر که افرادی مانند بذرپاش و زاکانی تلاش می کنند تا به تحرکات انتخاباتی خود شدت بخشیده و در این شلوغی ها سطح سیاسی خود را تا حد داوطلب نامزدی ریاست جمهوری بالا ببرند تحلیلگران آنها را کاندیدای مشقی به شمار آورده و نگاهشان را به اتفاقات محرمانه درون جناح دوخته اند؛ شاید که با اخبار تازه، تحلیل های بهتری داشته باشند.
در ادامه این تحلیل می خوانیم: زمزمه های تازه حالا نشان داده که خبرهایی که در مورد انصراف قالیباف از انتخابات وجود داشته چندان بیراه نبوده و البته نکات ویژه ای به همراه دارد. کسانی که ابراهیم رییسی را به عنوان نامزد نهایی اصولگرایان در نظر دارند قبل از هر چیزی باید صحنه را خلوت کنند.
این رسانه در ادامه آورد: نامزدهای جدی نه تنها باید کناره گیری کنند بلکه باید ابراهیم رییسی را مستظهر به حمایت خود کنند. وقتی در این مورد حرف میزنیم حتما منظورمان محمدباقر قالیباف و البته سعید جلیلی است. به این معنا که آنها دو بال سیاسی ابراهیم رییسی خواهند شد. یک بال نمادی از کار و عملگرایی خواهد بود و آن بال دیگری وجه آرمانخواهی اصولگرایان. شاید البته این پدیده با جزییات بیشتری همچون اعلام پست های آن ها در کابینه جدید هم همراه باشد.
به نوشته این تارنمای تحلیلی، آنچه از اخبار موجود می توان استنباط کرد رضایت این دو نامزد برای این کناره گیری مهم است. تکلیف نامزدهای مشقی هم این است که تا می توانند تا نزدیکی های انتخابات علیه روحانی حرف زده و نگاه جامعه را به جناح اصولگرا بازگردانند.

**وعده های عوام گرایانه در فضای مجازی
تلاش برای جلب توجه مردم و کسب رای بیشتر، در بزنگاه های انتخاباتی برخی نامزدها و طرفدارانشان را به طرح شعارها و وعده های عوامفریبانه ترغیب می کند؛ وعده هایی که در چارچوب منفعت و مصلحت عمومی نیست، در طبقه بندی اولویت های نظام و کشور جایی ندارد و از امکان عملیاتی شدن هم برخوردار نیست.
بقایی و یاران دیرین احمدی نژاد این روزها در طرح وعده های عوامفریبانه از همه پیشی گرفته اند. یک روز وعده افزایش میزان یارانه نقدی می دهند و روز دیگر وعده بیمه بازنشستگی زنان خانه دار، یک بار در مورد پرداخت مستقیم یارانه مطبوعات به حساب خبرنگاران وعده می دهند و روز دیگر از بازگرداندن خوانندگان ایرانی خارج از کشور سخن می گویند و به این ترتیب در تلاشند تا آرایی را از میان همه قشرها و لایه های اجتماع به خود جذب کنند.
«عبدالرضا داوری» مشاور رسانه ای احمدی نژاد در پست تازه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از برخی خوانندگان خارج نشین نوشت: امیدوارم در دولت دوازدهم به ریاست حمید بقایی زمینه بازگشت و فعالیت هنرمندان ایرانی که دل در گرو ایران و ایرانی دارند، فراهم شود.
طرح این شعارهای عوامفریبانه، صدای بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا را هم درآورده است. «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل «حزب ایران زمین» به تازگی در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی از سیاستمداران خواست تا از شعارهای عوامفریبانه بپرهیزند. او در این گفت و گو تاکید کرد که اعلام نامزدی بقایی، تمام معادلات جمنایی ها را به هم ریخته است.

**رایزنی جمنا با نامزدهای برتر
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی که فعالیت های انتخاباتی خود را وارد فاز عملیاتی کرده، با برگزاری چهارمین نشست شورای مرکزی از دیدار اعضای هیات رییسه این جبهه با نامزدهای برتر پرده برداری کرد.
«سیدمحمد حسینی» عضو هیات رییسه شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری چهارمین نشست شورای مرکزی این جبهه به تشریح جزییات این جلسه پرداخت.
به گفته حسینی، در این جلسه گزارشی از دیدارهای برخی از اعضای هیات رییسه با کاندیداها مطرح شد که گزارش مثبت و امیدبخشی بود و غالباً همراهی خود را اعلام کردند و از اینکه در مجمع ملی در معرض آراء حاضران قرارگیرند، استقبال کردند. به 10 نفری که در مجمع اول بیشترین آرا را داشته‌اند این فرصت داده می‌شود که برنامه‌ها و دیدگاه های خود را اعلام کنند و سپس رای‌گیری به عمل خواهد آمد تا 5 کاندیدای منتخب مشخص شوند.
حسینی در ادامه گفت:با کاندیداهای جبهه صحبت شده است که غالباً آمادگی خود را برای حضور در مجمع ملی دوم در 17 فروردین اعلام کرده‌اند. اسامی 14 نفر به صورت رسمی از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام نشده است. این 14 نفر به صورت رسمی از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام نشده است و از این‌رو جبهه در مجمع ملی دوم اسامی 10 نفر را اعلام خواهد کرد.
حسینی همچنین از تعیین مشاوران اقتصادی جمنا خبر داد و گفت: «مشاوران اقتصادی جبهه مردمی» برای تدوین برنامه و کمک به دولت دوازدهم تعیین شدند.
اظهارات حسینی در مورد اینکه نام 14 نامزد برتر از سوی جمنا اعلام نشده در حالی مطرح می شود که پیش از این خبرگزاری ها و تارنماهای اصولگرا خبر انتخاب 14 نامزد نهایی از سوی جمنا را منتشر کرده بودند؛ خبری که از دید شماری از صاحبنظران نشانه ای از ناتوانی جمنا در برابر لابی گری اصولگرایان سنتی تلقی شد، چرا که روابط عمومی جمنا از ابتدا اعلام کرده بود انتخابات مجمع عمومی این جبهه پنجم اسفندماه، به منظور انتخاب تنها10 نامزد برتر برگزار شده است و نه 14 نامزد.

**اصولگرایان به دنبال نامزدی قوی تر از روحانی
«محمدرضا باهنر» دبیر کل «جبهه پیروان امام و رهبری» با حضور در برنامه «جهان آرا» شبکه «افق» درباره انتخابات آینده و جناح بندی های سیاسی کشور اظهار نظر کرد. او در بخشی از اظهارات خود گفت: ما معتقدیم که باید فردی قوی تری از روحانی پیدا شود.
دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: مطمئن باشید روحانی در انتخابات آینده تمام تخم مرغ ها را در سبد اصولگرایان نمی گذارد.
وی درباره احتمال تکرار نتیجه انتخابات مجلس در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری فقط در تهران نیست. البته در انتخابات مجلس هم دیدیم که لیست امید فقط در تهران پیروز شد و نه در کل کشور.
دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: بحث اصلی در حال حاضر این است که باید مردم را به جبهه نیروهای انقلاب جذب کنیم.

**تاکید نامزد اصولگرا بر لزوم مدیریت جهادی
«علیرضا زاکانی» نماینده پیشین مجلس و یکی از نامزدهای مورد حمایت جمنا، به تازگی در بیانیه‌‌ای «مدیریت جهادی» را بهترین گونه مدیریت عنوان کرد. او در بیانیه‌ خود اعلام کرد که باید از مدیران خسته و اندیشه‌های واپس‌گرا در مدیریت به شدت اجتناب کرد.
زاکانی در حالی از «مدیریت جهادی» حمایت کرده که دفاع از این شیوه مدیریت، ذهن ها را متوجه شهردار تهران می کند؛ شخصی که بارها از مدیریت جهادی سخن گفته است.
در بندهایی از این بیانیه می خوانیم: باید بر علیه نفاق و دروغ‌گویی، لشکر کشید و لحظه‌ای تسامح نکرد. دروغ، برکت‌های ارضی و سماوی را می‌خشکاند و دورویی، فرصت بندگی و معنویت را هدر می‌دهد.
در بخش دیگر آمده است: امور حکومت را باید شفاف کرد و از هر چیز که بوی ابهام و رنگ پنهان‌کاری به خود می‌گیرد، باید اجتناب کرد، باید نظارت مردم را جدی شمرد و برای آن راه‌های مطمئن و ثمربخشی آفرید.
در بند دیگر از این بیانیه می خوانیم: تنگنای معیشت و بحران در اقتصاد، به مرز خطر نزدیک شده است، پس باید آن را در ویژه‌ترین سطح اولویت‌ها جای داد و برای برون‌رفت از آن، به اقدامات جدی و تحول‌آفرین دست زد. در این میان، اندیشیدن به مسأله اشتغال و طراحی فوری فوتی برای بهبود وضعیت بیکاری عمومی در جامعه، یک اضطرار عاجل است.
**پژوهشم**9275**9279**خبرنگار: اعظم حمیدپور**منتشر کننده:سیدمحمد موسی کاظمی

انتهای پیام /*
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک