جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ساعت ۰:۲۵
گزارش/

فراموش شدگانی که سردوانده می شوند

سازمان بهزیستی یکی از نهادهای حائز اهمیت کشور محسوب می شود که یکی از اصلی ترین وظایف آن به حمایت از اقشار آسیب پذیر و معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی معطوف می شود.
فراموش شدگانی که سردوانده می شوند,

به گزارش عصر اترک، یکی از شاخصه های توسعه پایدار و همه جانبه، به همسانی طبقاتی و برخورداری عموم جامعه از حداقل امکانات بدیهی مورد نیاز همچون آموزش، بهداشت، درمان و ...باز می گردد، البته این به معنای الزام در تساوی بهره وری از امکانات نیست،زیرا به هر حال هر فردی بنا به جایگاه و تلاشی که می کند از درآمد و امکانات بیشتری برخوردار می شود که این امر یک اصل پذیرفته شده و منطقی است، لذا بهره مندی از خدمات و امکانات حداقل و بدیهی،امری مرسوم است که جوامع توسعه یافته برای حصول آن تلاش بسیاری را به کار می گیرند.
در ایران نیز برخی نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی ،این امر خطیر را دنبال می کنند تا در چارچوب ضوابط و قوانین بصورت قاعده مند،بصورت نسبی امکانات لازم نیازمندان را تامین کنند.
یکی از اصلی ترین مشکلات و معضلات مددجویان بهزیستی و افراد و گروه های تحت پوشش ، مستمری بسیار ناچیز و عدم پرداخت و یا تاخیر در پرداخت تعرفه های پزشکی است که از مجموعه های مستقر در شهرستان ها دریافت می کنند.
این ارقام به افراد تحت پوشش پرداخت می شود تا کمک حال آنان در این مخارج سنگین و بعضا کمرشکن اقتصادی جامعه باشد، مبالغی که بدون تردید نه تنها کفاف نیازهای گروه های تحت پوشش را نمی دهد، بلکه به سختی می توان عنوان مُسَکن را نیز به آن اطلاق کرد اما بسیاری از مددجویان اداره کل خراسان شمالی در دریافت این مبالغ با مشکل مواجه هستند.
ربانی یکی از والدین مددجویان بهزیستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه پسر 12 ساله اش معلول جسمی و حرکتی و ذهنی است، با ابراز گلایه از اینکه اداره کل بهزیستی به مسائل معلولان رسیدگی نمی کند، گفت: فرزندم از هشت سالگی تحت پوشش این اداره قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه در آن زمان فرزندم به کاردرمانی احتیاج داشت، افزود: امر کاردرمانی را طی چند جلسه در خود اداره بهزیستی انجام دادیم اما بعد از آن به ما گفته شد که باید به مراکز بخش خصوصی ببرید این کار را طی چند جلسه انجام دادیم اما برای ادامه آن احتیاج به پول داشتیم.
وی با اشاره به اینکه شغلش رفتگر شهرداری است، ادامه داد: طی یکی دو ماه گذشته برای درمان، پسرم را به تهران بردم که در آنجا نیز کاردرمانی را تجویز کردند اما توان مالی چندانی را ندارم که این امر را در مراکز بخش خصوصی انجام دهم.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مستمری و یا هزینه کاردرمانی از این اداره کل دریافت نکرده ام، اظهار کرد: هزینه دکتر پسرم در تهران 200 هزار تومان شد که فاکتورهای آن را در اختیار این اداره کل قرار داده ام اما  آن ها از پرداخت این مبلغ نیز خودداری می کنند.
ربانی تصریح کرد: تاکنون چندین مرتبه همسرم برای دریافت این مبلغ به این اداره کل مراجعه کرده که بهزیستی به بهانه های مختلف از پرداخت آن خودداری کرده است و امروز که خود بنده مراجعه کرده ام مددکار مربوط با لحنی ناشایست صحبت می کند.
وی با اشاره به اینکه فرزند بنده مجبور است که از پوشک استفاده کند، گفت: هیچ توقعی از این اداره کل نداریم فقط پوشک هایی که وظیفه اعطای آن بر عهده این اداره کل است را در اختیار ما قرار دهد که تاکنون این امر نیز عملی نشده است.
وی افزود: اگر بهزیستی توان ارائه خدمت به مددجویان خود را ندارد افراد را تحت پوشش خود قرار ندهد که بهانه جویی های آن ها مورد اذیت و آزار ما نشود.

مددکاران بهزیستی برای پرداخت فاکتورهای ارائه شده منت بر سرمددجویان می گذارند
یکی دیگر از مددجویان جسمی و حرکتی که 30 سال سن دارد در ادامه اظهار کرد: برای اینکه وضعیتم از وضع موجود بدتر نشود مجبور به رفتن کاردرمانی در بخش خصوصی هستم و از ابتدای سال تاکنون دو فاکتور به رقم های حدود 600 و 500 هزار تومان را به این اداره کل تحویل داده ام.


وی توضیح داد: هر زمانیکه این فاکتورها را ارائه می دادم مددکاران مربوطه می گفتند فقط نصف رقم هر فاکتور و آن هم در پایان سال به شما اختصاص می یابد.
وی بیان کرد: حال که پایان سال فرارسیده و زمانیکه به بانک مراجعه می کنم حتی یک ریال نیز از سوی این اداره کل واریز نشده است.
وی تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده از طریق مدیر کل بهزیستی استان، وی دستور به پرداخت فاکتورهای ارائه شده را داده است اما زمانیکه برگه درخواست را نزد مددکار بردم پاسخی که به من داده شد این بود که فقط 300 هزار تومان به حساب بنده واریز می شود این درحالیست که مبلغ نصف فاکتورهای بنده حدود 600 هزار تومان بوده است.
وی تاکید کرد: دوباره برگه درخواست را نزد مدیرکل برده ام و دستور پرداخت هزینه های بنده داده شده اما مددکار مربوطه هیچ توجهی نداشته و منت نیز می گذارد و می گوید از خدایت نیز باشد که همین رقم را نیز پرداخت می کنیم.
وی عنوان کرد: مددکار به من می گوید مدجویی در این اداره وجود داشته که 10 میلیون تومان فاکتور داشته و فقط 100 هزار تومان به آن پرداخت شده و آن ها این امر را یک افتخار برای خود می داند.

رفتار مددکاران بهزیستی با مددجویان ناشایست است
یکی دیگر از افراد خانواده های مددجویان این اداره کل گفت: نحوه برخورد مددکاران این اداره کل با مددجویان و خانواده های این مددجویان بسیار بد است.
وی افزود: زمانیکه برای دریافت پول فاکتورهای پزشک، کاردرمانی و ... به این اداره کل مراجعه می کنیم و بر پرداخت آن تاکید می کنیم مددکاران هر طور که بخواهند رفتار می کنند.
وی با بیان اینکه اداره کل بهزیستی اعلام کرده هزینه هایی همچون آزمایشات ژنتیک، دندانپزشکی و ... مددجویان را پرداخت می کند، ادامه داد: این اداره کل در پرداخت 200 هزار تومان اما و اگر می آورد سپس چطور هزینه های میلیونی آزمایشات ژنتیک را پرداخت می کند.

 

اعتبارات بهزیستی پاسخ گوی تمامی خواسته های مددجویان نیست
اسماعیل قربانی مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در پاسخ به این گلایه ها گفت: مراجعه کنندگان بهزیستی با سایر ادارات متفاوت است و انتظارت آن ها نیز با سایر مراجعه کنندگان فرق دارد و این اداره کل نمی تواند انتظارات صفر تا 100 تمامی مددجویان را برآورده سازد.
وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون مقداری از کمک ها انجام شده و این امر تا پایان سال ادامه دارد.
وی ادامه داد: اما تمامی حرف ها و خواسته های مددجویان درست و به جا نیست و برخی از افراد می خواهند با سر و صدا کردن حرف خود را به کرسی بنشانند.
وی اظهار کرد: این اداره کل بعد از جذب اعتبارات لازم در بین مددجویان خود توزیع می کند و هیچ یک به جیب کارکنان بهزیستی نخواهد رفت.
قربانی تصریح کرد: این اداره کل شامل بخش های مختلفی همچون کودکان بی سرپرست، زنان بی سرپرست، و ... است و اعتبارات این اداره کل پاسخ گوی تمام این بخش ها نیست.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک