پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ساعت ۵:۲۵
رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های تکفیری:

جریان‌های تکفیری، توطئه دشمنان برای مقابله با اسلام راستین است

ريیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، گفت: جریان تکفیری از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین توطئه‌های دشمنان برای مقابله با محور اسلام راستین است.
جریان‌های تکفیری، توطئه دشمنان برای مقابله با اسلام راستین است,

به گزارش عصر اترک، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن زمانی، ريیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، امروز در همایش «اتحاد اسلام در مقابله با خطر تکفیر» که با حضور علمای شیعه و سنی استان در بجنورد ، در تحلیل و ریشه‌یابی جریان اندیشه تکفیر در جهان معاصر، تصریح کرد: در هیچ مقطعی از تاریخ اسلام جریان تکفیر تا این اندازه رشد و پیشرفت نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: اسلام در دنیا با سرعت در حال رشد بود اما جریان تکفیر این رشد را متوقف کرد به‌گونه‌ای که جلوگیری از پیشرفت روزافزون اسلام نخستین ضایعه جریان تکفیری بود.

 

 

به گفته وی غرب از جریان‌های تکفیری برای اسلام‌هراسی بهره برد و روند اسلام‌خواهی را در دنیا کند کرد به‌گونه‌ای که پاک کردن این لکه ننگ و فراهم کردن دوباره میدان برای گسترش اسلام زمان زیادی می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه ضایعه دوم کشتار در بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی است، افزود: همچنین بازگشت نیروهای جذب‌شده جریان‌ها و گروه‌های تکفیری به کشورهای مبدأ و انجام عملیات تروریستی و انتحاری یکی دیگر از ضایعات آتی این جریانات است.


وحدت امت اسلام محصول اعتقاد به توحید ربوبی است
ريیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری با تأکید بر ضرورت بیش از پیش تقویت وحدت اسلامی، افزود: وحدت اجتماعی امت محصول اعتقاد امت به توحید ربوبی است.

حجت الاسلام زمانی  با اشاره به ریشه‌های وحدت در قرآن کریم، اظهار کرد: در مورد اصل ضرورت وحدت بین امت اسلام هیچ شک و بحثی نیست.

 

وی با بیان اینکه استدلال اول این است که ما شیعیان و اهل سنت در برابر دشمنان مشترک دنیای اسلام قرار داریم؛ ازاین‌رو باید با هم متحد باشیم، ادامه داد: اگرچه این استدلال درست بوده و برگرفته از آیات قرآن است؛ اما دلیل اصلی درزمینهٔ ضرورت اتحاد نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه اگر متحد نباشیم توان ما صرف درگیری‌های درونی و فرقه‌ای شده و دیگر توان مقابله با دشمنان را نخواهیم داشت، تصریح کرد: تا وقتی در بین امت اسلام درگیری داخلی و فرقه‌ای و قومی وجود داشته باشد نمی‌توان به تمدن‌سازی امیدوار بود.

وی اضافه کرد: اینکه ایران اسلامی به قله‌های رفیع پیشرفت و توسعه در بخش‌های گوناگون رسیده است به دلیل وحدت موجود در کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه ضرورت وحدت در برابر دشمنان مشترک اسلام تنها دلیل برای وجوب وحدت نیست، خاطرنشان کرد: آموزه‌های قرآنی ما ریشه‌های عمیق‌تری برای وحدت دارند.

تلاش علمای شیعه و سنی برای تقویت وحدت بین امت عبادت است

وی با اشاره به آیه 92 سوره انبیاء، اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «ان هذه امتکم امه واحده وانا ربکم فاعبدون» و تأکید می‌کند که این پیامبران بزرگ و پیروانشان همه امّت واحدی بودند و پیرو یک هدف و من پروردگار شما هستم پس تنها مرا بپرستید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: خداوند در این آیه خطاب به مسلمانان تأکید کرده که وحدت داشته باشند و بر سه موضوع وحدت اجتماعی، توحید ربوبی و وجوب عبادت را تأکید کرده است.

وی با بیان اینکه خداوند حکیم این سه جمله و موضوع بی‌ربط را در کنار هم و در یک آیه نمی‌گذارد، افزود: بدون شک رابطه عمیقی بین این سه جمله وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: در این آیه جمله دوم استدلالی برای جمله اول بوده و خداوند تأکید می‌کند ای امت اسلام اگر شما توحید ربوبی را قبول دارید باید بدانید وحدت رب مقتضی وحدت مربوب است.

وی اضافه کرد: بر این اساس اگر جامعه‌ای یک مربی داشته و نظام تربیتی دقیقی وجود داشته باشد، دلیلی ندارد گروه تربیت‌شده با هم تفاوت و اختلاف داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: اگر مربی به‌درستی تربیت کند و نظام تربیتی درست باشد بدون شک این جامعه تربیت شده باید یکسان و متحد باشند.

وی ادامه داد: اگر امت اسلام توحید ربوبی را قبول داشته و خداوند مربی آنها است؛ پس باید با هم متحد باشند؛ زیرا وحدت اجتماعی امت محصول اعتقاد امت به توحید ربوبی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه تأکید می‌کند که ای امت اسلام اگر توحید ربوبی را قبول دارید و توحید ربوبی مولد وحدت اجتماعی است پس امر الهی را اطاعت کنید.

وی با بیان اینکه مراد از عبادت، وحدت اجتماعی است؛ یعنی تلاش یک عالم شیعه و سنی برای تقویت وحدت بین امت عبادت است، تصریح کرد: بر این اساس ترک فعالیت توحیدی برای وحدت جامعه مصداق ترک عبادت است.
 

تلاش علما برای تقویت وحدت اسلامی واجب شرعی است

ريیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری گفت: تلاش علمای شیعه و سنی برای تقویت وحدت یک واجب شرعی بوده و ترک آن معصیت است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به اینکه تکرار ترک معصیت سبب سقوط از عدالت یک عالم شده و عالم فاسد می‌شود، افزود: وقتی تلاش برای وحدت جامعه عبادت است پس عابدترین عالم کسی است که بیشترین تلاش را برای وحدت انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: در چنین صورتی چه دشمن مشترک باشد و چه نباشد ما شرعاً موظفیم برای تقویت وحدت بین مسلمانان تلاش کنیم و اگر اقدامی در راستای تفرقه صورت گیرد معصیت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه با اشاره به آیه 52 سوره مؤمنون، افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ» و تأکید می‌کند شما امت واحدی است و من پروردگار شما هستم، پس تنها از من بترسید.

وی با بیان اینکه در این آیه مراد از ترس، تقوا داشتن بوده و ایجاد تفرقه ترک تقوا است، اضافه کرد: باتقواترین عالم کسی که فعال‌ترین عالم درزمینهٔ وحدت امت اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: آموزه قرآنی «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» ربطی به وجود یا نبود دشمن مشترک ندارد بلکه باید در همه حال اخوت اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه اخوت بار معنوی داشته و شامل علقه قلبی بین دو نفر است، تصریح کرد: به عنوان مثال در فلسطین همه یا غالباً اهل سنت هستند، اما پاسداران انقلاب و طلاب شیعه برای نجات برادران اهل سنت خود جنگیدند و به شهادت رسیدند که این موضوع نشان‌دهنده اخوت و علقه قلبی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: اگر بین شیعه و سنی صمیمت و اخوت وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک