پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۲۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ساعت ۱:۲
در گفتگو با مهر مطرح شد:

واکسیناسیون ۱۲۰هزاردام علیه تب برفکی ولمپی‌اسکین دراستان کرمانشاه

کرمانشاه- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی استان کرمانشاه ازتحت کنترل بودن بیماریهای تب برفکی و لمپی اسکین دراستان خبر داد وگفت: زمستان امسال۱۲۰هزارراس دام دراین راستاواکسینه شدند.
واکسیناسیون ۱۲۰هزاردام علیه تب برفکی ولمپی‌اسکین دراستان کرمانشاه,

دکتر مجید همتی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی در استان اظهار داشت: در زمستان سال ۹۴ بیماری تب برفکی از طریق مرزهای غربی وارد کشور و استان شد که با ورود بیماری اقدامات لازم از جمله نمونه‌گیری و اقدامات تشخیصی، واکسیناسیون، رعایت مسایل قرنطینه ای و محدودیت تردد دام، ضدعفونی و... علیه این بیماری انجام شد.

وی با بیان اینکه این اقدامات به کنترل بیماری در اردیبهشت ماه سال جاری در سطح استان منجر شد، گفت: از اردیبهشت ماه امسال تا کنون کانونی از بیماری تب برفکی در سطح استان کرمانشاه نداشته ایم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه همچنین از واکسیناسیون ۵ میلیون نوبت سر دام سبک طی ۲ فاز در سال جاری در سطح استان کرمانشاه خبر داد.

دکتر همتی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام های سبک روستائیان و عشایر داخل و خارج استان به پایان رسیده و است.

به گفته این مقام مسئول، طی سال جاری جمعیت ۳۰۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین در ۳ فاز در سطح استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شده اند.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون جمعیت دام های سنگین استان علیه بیماری های تب برفکی و لمپی اسکین،   گفت: این طرح نیز از ۲۰ بهمن ماه امسال آغاز شده و ۲۰ اسفندماه جاری به پایان می رسد که در قالب این طرح ۱۲۰ هزار راس دام سنگین استان علیه این دو بیماری واکسینه می شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مراقبت فعال و غیرفعال از بیماری تب برفکی را از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد: ماهانه به صورت تصادفی ۲۰۰ روستای استان انتخاب و اکیپ های مراقبت و بررسی بیماری برای بازدید و بازرسی اعزام می شوند که در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدام به نمونه گیری و اقدامات تشخیصی و... و. می کنند.

دکتر همتی تب برفکی را یک بیماری ویروسی واگیر دامی عنوان کرد و افزود: این بیماری بیشتر زوج سُم های اهلی و وحشی را مبتلا می کند و در صورت بروز خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

این مقام مسئول بی اشتهایی، آبریزش دهان و بینی، وجود زخم هایی در ناحیه دهان، تاج سُم را از مهمترین علائم بیماری تب برفکی  برشمرد و عنوان کرد: این علائم در دام مبتلا موجب لنگش دام و مانع غذاخوردن نیز می شود.

دکتر همتی کاهش تولید و لاغری دام را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد و افزود: ویروس بیماری تب برفکی همچنین در دام های جوان(گوساله، بره و بزغاله) بر روی قلب دام اثر کرده و موجب تلفات می شود و گاهی تا ۱۰۰ درصد نیز دام نابالغ را تلف می کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه انجام واکسیناسیون، رعایت امنیت زیستی در دامداری ها، انجام ضدعفونی به صورت مرتب وجلوگیری از تردد غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به دامداری ها را مهمترین راه پیشگیری بیماری تب برفکی  دانست و بر لزوم رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه ای توسط دامداران تاکید کرد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک