سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۷۸۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ - ساعت ۰:۱۰
در گفت و گو با عصر اترک اعلام شد:

۵ صنعت آلاینده خراسان شمالی کارت قرمز دریافت کردند/سوء استفاده از پساب صنایع آلاینده برای کشاورزی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از معرفی پنج صنعت بزرگ و کوچک آلاینده استان به قوه قضاییه خبر داد و گفت: هر یک از این صنایع آلاینده سه تا 10 مرتبه اخطار کتبی دریافت نصب سیستم های رفع آلایندگی را دریافت کرده اند.
5 صنعت آلاینده خراسان شمالی کارت قرمز دریافت کردند/سوء استفاده از پساب صنایع آلاینده برای کشاورزی,

رضا شکاریان، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره صدور اخطارها به صنایع آلاینده استان اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در فصل بهار سال جاری برای 12 واحد صنعتی آلاینده و در فصل بهار سال گذشته برای 36 واحد صنعتی آلاینده در استان به منظور رفع نواقص آلاینده ساز واحدهایشان اخطار کتبی صادر کرده بود.

شکاریان همچنین گفت: این اداره کل در فصل تابستان سال جاری برای 15 واحد صنعتی آلاینده و در فصل تابستان سال گذشته برای 39 واحد صنعتی آلاینده و در فصل پاییز سال جاری برای 21 واحد صنعتی آلاینده و در فصل پاییز سال گذشته نیز برای 17 واحد صنعتی آلاینده اخطار کتبی ارسال کرده بود.

وی افزود: این اداره کل در فصل زمستان سال جاری برای 21 واحد صنعتی آلاینده و در فصل زمستان سال گذشته نیز برای 12 واحد صنعتی آلاینده در استان اخطار کتبی ارسال کرد تا آنان نسبت به رفع نواقص آلاینده ساز واحدهای صنعتی خود اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع این اداره کل در سال جاری 69 اخطار کتبی و در سال گذشته نیز 104 اخطار کتبی برای واحدهای صنعتی آلاینده استان که شامل صنایع بزرگ، صنایع  کوچک، سنگ شکن ها، کارخانجات آسفالت و کشتارگاه ها هستند، ارسال کرده است.

وی با اعلام اینکه تولید غبار و پساب های این واحدها بر روی آب، خاک و هوای مناطق پیرامونی آلاینده ساز بوده اند، تصریح کرد: با صدور اخطارهای کتبی برای این واحدهای آلاینده به آنان برای رفع نواقص و تجهیز به سیستم های رفع آلایندگی مهلت داده بودیم.

شکاریان یادآور شد: برخی از واحدهای صنعتی آلاینده اخطار گرفته به رفع نواقص آلاینده ساز واحدهایشان اقدام کردند به گونه ای که 104 اخطار صادر شده در سال گذشته به صدور 69 اخطار در سال جاری رسید.

با این وجود، وی در ادامه با اشاره به این مطلب که اگر واحدهای صنعتی آلاینده ای چند بار اخطار دریافت کرده باشد اما نسبت به رفع نقایص آلایندگی واحدشان اقدام نکرده باشند به قوه قضاییه معرفی می شوند تا قوه قضاییه نسبت به پلمپ این واحدها اقدام کند، از معرفی پنج واحد صنعتی بزرگ و کوچک آلاینده استان به قوه قضاییه در سال جاری خبر داد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی وی علت معرفی این پنج واحد صنعتی آلاینده استان به قوه قضاییه را عدم مدیریت صحیح پساب هایشان عنوان کرد و گفت: پساب های این واحدها به محیط آزاد رها می شدند که حتی مشاهده شده برخی از سودجویان نیز این پساب ها را برای امور کشاورزی استفاده کرده بودند.

وی با یادآوری این مطلب که هر یک از این پنج واحد آلاینده معرفی شده به قوه قضاییه از سه تا 10 مرتبه اخطار کتبی دریافت کرده بودند، عنوان کرد: این واحدها برای رفع آلایندگی واحدهایشان تعهد محضری داده اند و درصورتیکه به رفع آلایندگی اقدام نکنند، پلمپ خواهند شد.

وی با بیان اینکه این اداره کل به طور مستمر واحدهای صنعتی آلاینده استان را برای بررسی عمل به تعهدات رفع نقایص آلایندگی واحدشان پایش می کند، خاطر نشان کرد: انجام پایش ها حکایت از آن دارد که سه واحد از این پنج واحد یاد شده که در فصل بهار امسال به قوه قضاییه معرفی شده بودند، طبق تعهد داده شده، عمل می کنند و دو واحد دیگر نیز به تعهد خود برای رفع آلایندگی باید اقدام کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی درباره جریمه نقدی این واحدها نیز عنوان کرد: آنان محکوم به پرداخت جریمه نقدی شده اند اما مبلغ جریمه نقدی کنونی اصلا بازدارنده نیست.

شکاریان تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری قانون صدور مجوز موقت و مشروط برای نصب سیستم های رفع آلایندگی در واحدهای صنعتی لغو شد و واحدهای صنعتی ملزم به نصب سیستم های رفع آلایندگی در واحدهای خود در زمان بهره برداری از واحدهایشان شده اند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک