پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۷۸۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۰۵ - ساعت ۳:۴۵
تحلیلی بر سفر دم انتخاباتی مدیران خراسان شمالی به آلمان و فرانسه

سوغات فرنگ، سیاحت یا تجارت

نمایشگاهی که 28 مدیر خراسان شمالی برای بازدید از آن  قصد آلمان کرده بودند، به پایان رسیده، اما سفر هشت روزه در سکوت خبری انجام شد هر چند منتقدان سکوت را شکسته و این سفر را نه تجاری، که تفریحی تحلیل می کنند.
 سوغات فرنگ، سیاحت یا تجارت,

به گزارش عصر اترک، این که سفر هشت روزه مدیران اقتصادی استان با همراهی برخی از اعضای اتاق بازرگانی و نیز افرادی دیگر، بر اساس چه ضرورتی بوده و مسافران آلمان و فرانسه برای توسعه استان  چه سوغاتی از فرنگ می آورند، سئوال افکار عمومی استان و تحلیلگرانی است که معتقدند این سفر نیز همانند یکصد و پنجاه سفر هیات خارجی به ایران در دولت یازدهم،  نتیجه ای در پی نخواهد داشت.
سفری که مدیران از آن به عنوان سفر تجاری یاد می کنند اما مسوولان مربوطه و کارشناسان امور اقتصادی خراسان شمالی طی چندین سال گذشته هیچ گاه آلمان و فرانسه را به عنوان کشورهای هدف اقتصادی یاد نکرده بودند.
کشور فرانسه در حالی به عنوان یکی از هدف های این سفر به امید برقراری ارتباط تجاری انتخاب شده است که  این کشور در زمان تحریم‌ها فعالیت‌ خود را در ایران نیمه کاره‌ رها کرد و  کارشناسان‌ نیز درباره غیرقابل اعتماد بودن این شریک تجاری هشدار دادند.
استان خراسان شمالی دارای ظرفیت و پتانسیل زیادی برای بحث توسعه صادرات غیر نفتی است و با 22 کشور دنیا ارتباط تجاری دارد اما کشورهای هدف این سفر یا ارتباط تجاری با استان نداشته یا در آخرین رتبه و کمترین میزان مبادلات قرار دارد.
صاحبان واحدهای صنعتی استان این سفر را بی نتیجه می دانند چرا که عنوان می کنند کالاهای ما در این بازرارها جایی برای فروش ندارند بلکه بیشتر به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، هندوستان و ... صادر می شود.
بسیاری از آنان این سفر 40 نفره را که با یک حساب سر انگشتی به ازای هر نفر 10 میلیون تومان هزینه رفت و برگشت دارد و با احتساب سایر موارد به رقمی حدود 20 تا 25 میلون تومان برای هر فرد می رسد، تحمیل هزینه چند صد میلیون تومانی به استان می دانند.
پرواز مدیران استان در سکوت رسانه ای انجام شد و مسافران عازم این سفر که قبل از عزیمت حاضر به پاسخگویی در مورد جزئیات این سفر نبودند، بعد از انجام سفر، دست به کار شده و گزارش های تصویری و مکتوب خود برای رسانه ها ارسال می کنند و قول برگزاری نشست خبری را به رسانه ها می دهند!.
سفر دسته جمعی استاندار خراسان شمالی به همراه تعداد زیادی از مدیران ارشد اقتصادی و غیر اقتصادی استان  با واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی همراه بوده است، به نحوی که یکی از کاربران نوشته است: در خصوص سفر مسولان و تیم اقتصادی به اروپا چند اشکال متوجه این کار است که لازم است مدیران عالی با دلسوزی بیشتری نسبت به آن توجه می کردند.
 سفر ابتدا برای بازدید از نمایشگاهی در آلمان بود که بدلیل طولانی شدن روند صدور ویزا نمایشگاه ماه گذشته برگزار شد ولی برنامه سفر کماکان به قوت خود باقی ماند. 
 غیر مرتبط بودن وظایف  برخی از مسولانی که در سفر هستند با اهداف و محل سفر اصل سفر را تحت تاثیر قرار داده است. تعداد زیاد مسولان در ایام پیک کاری پایان سال در تیم سفر سوال برانگیز و مغایر با سیاستهای دولت تدبیر و امید است. 
وجود مشکلات مالی در دولت و عدم وجود اعتبارات کافی در دستگاه ها و نارضایتی که از این جهت از طرف پیمانکاران و کارگران  وجود دارد انجام سفر این تعداد از مسولان را بیشتر دچار خدشه می سازد و نوعی آسیب برای دولت ایجاد می نماید.
 سفر این تعداد مسئول در ماه های پایانی دولت تداعی کننده استفاده حداکثری از زمان باقی مانده توسط برخی مدیران گردیده است. عدم اطلاع رسانی مناسب توسط دستگاهی دولتی متولی در خصوص برنامه های سفر و ضرورت حضور برخی مسولان و ضرورت اصل سفر در این مقطع حساس پایان دولت  به حساسیت کلیه موارد فوق افزوده است.
همچنین موسی الرضا ثروتی، نماینده پیشین مردم 5 شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی اش از سفر جمعی از مدیران اجرایی استان در قالب هیات تجاری به کشورهای آلمان و فرانسه در ماه های پایانی دولت یازدهم گفت: طی سال های گذشته هیچ یک از سفرهای خارجی مدیران استان به کشورهای مختلف برای انجام تبادلات اقتصادی حتی تا صفر درصد نیز برای استان اثر و ارمغانی به همراه نداشته است و تصور نمی کنم که این سفر نیز اثری داشته باشد.
ثروتی تصریح کرد: در مدت عمر دولت یازدهم 150 هیات تجاری بلند پایه به ایران سفر و رفت و آمد کردند آیا منجر به سرمایه گذاری حتی در حد یک دلار و یا یک یورو شد؟ نشد.
وی افزود: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، میزان سرمایه گذاری در دوران تحریم بیشتر از میزان سرمایه گذاری در دوران پسا تحریم بوده است.
وی اعلام کرد: به عقیده بنده، این دست از سفرها در این موقعیت از زمان، سیاحتی و زمینه ساز برای شناخت و کسب اطلاعات مدیران از برخی از کشورها است که هیچ تاثیری بر اشتغال، سرمایه گذاری و بهبود روند کارآفرینی در استان نخواهد داشت.
ثروتی همچنین خاطر نشان کرد: به عقیده بنده انجام سفرهای خارجی برای مدیران باید در زمانی انجام شود که پول باشد، نه اینکه در این بحران اقتصادی، فقر، فساد و بحران آسیب های اجتماعی از جیب دولت برای چنین سفرهایی خرج تراشی شود که این خرج تراشی ها نیز همانند گذشته دست آوردی نخواهد داشت.
وی افزود: به عقیده بنده، این سفرهای سیاحتی و بدون ثمر برای استان در این شرایط بحران اقتصادی و آسیب های اجتماعی حرام است.
نماینده پیشین مردم 5 شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: وقتی دولتی بخواهد در جریان انتخابات مدیران را همراه خود داشته باشد برای مدیران هزینه خواهد کرد تا آنان را همراه خود داشته باشند.
ثروتی تصریح کرد: این دست از اقدامات منجر به بی اعتمادی مردم به نظام و کشور خواهد شد درحالیکه باید آگاه باشیم که این سرمایه انسانی را باید حفظ کرد و آن را به راحتی از دست ندهیم.
عبد الرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره ارزیابی اش از دست آوردهای این سفر برای استان اظهار کرد: اگر این سفر برای استان منجر به خیر و برکت شود، خوب خواهد بود.
عزیزی در ادامه با تصریح بر این مطلب که برای رشد و توسعه استان باید نظر سرمایه گذاران و فاینانسورهای خارجی را جلب کرد، گفت: برای رقم خوردن این دست از اتفاقات مثبت نیز می بایست با انجام رفت و آمدها، برقراری ارتباطات بین کشوری را زمینه سازی کنیم.
وی همچنین با تاکید بر این نکته که با انجام فقط یک سفر، هیچ دست آوردی حاصل نمی شود، خاطر نشان کرد: به عقیده بنده باید به کشورهایی که سرشان به تن شان می ارزد بسیار رفت و آمد کرد تا سرانجام منجر به دست آورد شود که البته ما از این اقدامات حمایت خواهیم کرد.
محمد مهدی شهریاری، نماینده اسبق پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی، سرکنسولگری سفارت ایران در شهر فرانفورت آلمان را برعهده دارد که هماهنگی برخی از دیدارهای این سفر برعهده وی بوده است.
انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
هم استانی | 1395/12/05
0
3
قطعاتفریحی است نه سرمایه گذاری سرمایه گذار خارجی پالایشگاه نفت دراستان چی شد همین یک موردپیگیری شود برای چندنسل کافی است
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/12/05
0
3
عده ای به این سفر رفتند که واقعا اصل سفر رو زیر سوال میبره سنگ بزرگ نشانه نزدن است شما اول برو بازار عراق و افغانستانو و ...بررسی کن بعد برو المان و فرانسه
نام :
ایمیل
نظر
دوست | 1395/12/05
0
3
بانظرهم استانی موافقم
نام :
ایمیل
نظر
ملكشي | 1395/12/06
0
3
با سلام وقتي مسئولين رده بالاي استان ما غير بومي باشند و به مشكلات شهرهاي استان اشراف كامل نداشته باشند در نتجه پول اضافه مي آورند و منجر به تدارك چنين سفرهايي مي شود، ولي بايد يادمان باشد كه در همين چند روز اخير زندگي يك خانواده 6 نفره را به تصوير كشيديد كه در حاشيه بجنورد در طويله زندگي مي كردند. بايد بدانيم كه استان ما نسبت به ساير استان ها در امر اقتصاد و صنعت، كشاورزي، گردشگري و ورزش و تفرحات سالم و .... بسيار عقب است. اردبيل تقريبا چند سال قبل از ما استان شد(حدود 7 الي 10 سال) ببينيد چه پيشرفتي كرده است. مركز استانش به طور گسترده توسعه يافته است. و ..... براستي چرا خراسان شمالي تيم فوتبال ندارد. چون استاديوم 15 هزار نفري آن لنگ 2 الي 3 ميليارد تومان است. سفر مسئولين به آلمان و فرانسه واجب تر از تكميل استاديوم 15 هزار نفري است.!!!
نام :
ایمیل
نظر
همشهری | 1395/12/06
1
2
این سفرها شاید دستاوردی ظاهری نداشته ولی دیدگاه مسؤلین رو قطعا عوض خواهد کرد چرا که٬ بسیار سفر باید تا پخته سود خامی
نام :
ایمیل
نظر
موافق | 1395/12/06
1
0
بانطرایشان موافقم
نام :
ایمیل
نظر
من | 1395/12/06
0
1
دراین استان مسئول بومی منصوب میشه ایراد میگیرند عیربومی هم که بازایرادمیگیرند پس چه کسی باید کارکنه خوشبحالشان رفتند تفریح وسرمایه گذاری
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک