چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۸۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ - ساعت ۴:۱۸
 کدام مقام مسئول، شفاف سازی و رفع ابهام مردمی را استارت می زند؟

پالایشگاه در غبار

افتتاح غیر رسمی پالایشگاه 100 هزار بشکه ای در منطقه کالیمانی خراسان شمالی و خبر اشتغالزایی برای 11 هزار نفر در استانی که از مناطق دارای بیشترین آمار بیکاری محسوب می شود، خبر امیدوارکننده ای بود اما ابهامات مطرح شده پیرامون این پروژه موضوعی است که بسیاری از اذهان عمومی را به خود درگیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، آبان ماه سال جاری با برگزاری یکی دیگر از جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی از جذب دو طرح سرمایه گذاری بزرگ احداث پالایشگاه و تولید انرژی خورشیدی در استان خبر داده شد.

اواسط هفته گذشته خبر  آغاز غیر رسمی عملیات احداث پالایشگاه 100 هزار بشکه ای نفت در منطقه کالیمانی شهرستان مانه و سملقان با حضور یکی از نمایندگان پنج شهرستان استان در مجلس، فرماندار و برخی از مدیران ادارات شهرستان مانه و سملقان در رسانه های استان منتشر شد.

 

 

در این خبر اعلام شده بود که عملیات احداث این طرح از 16 دی ماه آغاز شده است و در دهه فجر با حضور مسئولان شکل رسمی به خود می گیرد.

همچنین در این خبر اشاره شده بود که سرمایه گذاری این طرح 100 درصد خارجی است و برای اجرای آن 10 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که احداث آن پنج سال به طول می انجامد و پس از 11 سال تمام سرمایه گذاری این پالایشگاه به شرکت سیماتک 3000 منتقل خواهد شد.

پس از انتشار این خبر، حرف و حدیث ها و سوالاتی پیرامون این پروژه ای که قبلا یکبار در سال 94 کلنگ زنی شده بود، پیچید.

پیرامون آغاز غیر رسمی عملیات احداث پالایشگاه و با توجه به اینکه استاندار وقت در مراسم کلنگ زنی سال 94 این طرح به علت اینکه سرمایه گذار خارجی پروژه مشخص نیست، حضور نیافت، هم اکنون با اعلام دوباره آغاز عملیات غیر رسمی این طرح، این سوال مطرح است که آیا سرانجام با سرمایه گذار خارجی قرارداد منعقد شده است؟

ابهام دیگری که در اذهان عمومی ایجاد شده این است که با توجه به اینکه وزارت نفت تعهدی بر تامین خوراک پالایشگاه  نداده است تا چه اندازه می توان بر آینده تامین خوراک این پالایشگاه از کشورهای آسیای میانه حساب باز کرد؟

اما نکته جالب توجه این است که هر چند اعلام شده این طرح در مرحله تجهیز کارگاه است ثبت نام از کارجویان آغاز شده است!

در همین راستا، عده ای در تماس با دفتر عصر اترک به انتشار آگهی های تبلیغاتی برای ثبت نام از کارجویان در شبکه های اجتماعی و مناطق شهری و روستایی استان برای این پالایشگاه خبر داده و حتی کارجویانی درخواست راهنمایی برای معرفی سایت ثبت نام این پالایشگاه را نیز داشتند.

در همین باره، عصر اترک در راستای رسالت رسانه اش نسبت به شفاف شدن نکات مبهم این طرح با مجری این طرح و برخی از مسئولان استان گفت و گوهایی را انجام داد

ضیاء اصانلو، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی سیماتک 3000 در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در پاسخ به این سوال که آیا با شرکت سرمایه گذاری اسپانیایی قرارداد منعقد نهایی شده است؟ اظهار کرد: استان خراسان شمالی نسبت به این سرمایه گذاری در حد یک ده کوره برخورد می کند.

اصانلو افزود: از استانداری خراسان شمالی و اداره کل اقتصاد و دارایی استان سوال کنید که اگر این قرارداد با سرمایه گذار اسپانیایی منعقد نشده ، چطور می توان از هیات سرمایه گذاری کشور مجوز ورود سرمایه گذار را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه چطور عقل عزیزان رسانه به این موضوع نمی رسد، افزود: کسانی که در رسانه فعالیت می کنند، می روند اطلاعاتی را پیدا می کنند و می آیند این چنین حرفی را می زنند که این یک توهین به من سرمایه گذار است.

اصانلو با یادآوری این مطلب که هشت سال تلاش کردم تا این پروژه به سرانجام برسد، عنوان کرد: هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه هستیم که این تجهیز کارگاه حدود 250 میلیون یورو هزینه بر خواهد بود.

وی در بخشی دیگر از سخن خود با تاکید بر این نکته که شرکت سیماتک تنها شرکت خصوصی در ایران است که در قبل و پس از برجام مجوز انجام سرمایه گذاری را اخذ کرده است، عنوان کرد: تمام سرمایه گذاری این طرح با شرکت اسپانیایی است و از ایران یک ریال وام اخذ نمی شود.

وی به زمین جانمایی شده برای احداث این طرح در منطقه کالیمانی نیز اشاره کرد و گفت: خاک برداری در زمینی که حتی در آن گون سبز نمی شود با اختصاص 100 میلیارد تومان انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیماتک افزود: برای تجهیز کارگاه این طرح نیز زمینی را خریداری کرده ایم که این زمین به درد نمی خورد.

وی تصریح کرد: استان خراسان شمالی به جای اینکه از این طرح استقبال و برای سرمایه گذارنش فرش قرمز پهن کند، دارد با طرح پروژه کلنجار می رود.

وی در پاسخ به این سوال که خوراک این پالایشگاه از کدام کشورها تامین خواهد شد و آیا اخذ موافقت ها برای تامین خوراک از کشور های صادر کننده نهایی شده است یا خیر نیز اعلام کرد: در زمینه تامین خوراک این پالایشگاه با کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان تفاهم نامه ها منعقد شده است که در سال نخست واردات این خوراک و انتقال آن از این کشورها از راه دریایی به بندر امیر آباد منتقل می شود.

اصانلو افزود: باید در بندر امیرآباد نیز مخازنی را برای این خوراک ها احداث کنیم.

وی خاطر نشان کرد: درصورتیکه در سال های بعد دوباره با کشور ترکمنستان توافق داشته باشیم باید خوراک از ترکمنستان با خط لوله منتقل شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیماتک یادآور شد: در سازمان سرمایه گذاری همچنین توافق شده است 20 درصد از خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از خط لوله نفتی ایران و 80 درصد مابقی خوراک مورد نیاز نیز از کشورهای یاد شده، تامین شوند.

وی درباره این موضوع که تجهیزاتی که در این پالایشگاه نصب خواهد شد نو یا دست دوم خواهند بود، اظهار کرد: در گذشته قرار بود تجهیزات یک پالایشگاه را خریداری کنیم تا به عنوان تجهیزات کمکی استفاده شوند اما از این تصمیم منصرف شدیم و قصد داریم که تجهیزات کاملا نو در این پالایشگاه نصب کنیم.

 

موافقت سرمایه گذار خارجی رسانه ای شود

موسی الرضا ثروتی، نماینده ادوار پیشین پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی درباره احداث این پالایشگاه در استان اظهار کرد: مدیرعامل شرکت سیماتک چند سال قبل تقاضایی را مبنی بر خریداری تجهیزات یک پالایشگاهی در خارج از کشور و انتقال و نصب آنها در خراسان شمالی داشت تا برای این سرمایه گذاری حمایت ها انجام شود.

ثروتی همچنین گفت: از مدیر عامل شرکت سیماتک درباره جذب سرمایه گذار این طرح سوال کردم، پاسخ داد که قرار است که این پالایشگاه با مشارکت خارجی ها انجام شود.

وی افزود: پیگیری انجام امور اداری و اخذ مجوزات این طرح طی نشستی با معاون وزیر نفت مطرح شد که این معاون اعلام کرد به شرطی که تامین خوراک این پالایشگاه از ایران مطالبه نشود، وزارت نفت موافق اجرای این پروژه است.

وی گفت: بنابراین به شرکت سیماتک، منطقه کالیمانی را برای احداث این پروژه پیشنهاد دادم.

ثروتی عنوان کرد: قبل از انتخابات سال 94 شنیدم که رئیس ستاد تبلیغات حسن روحانی برای کلنگ زنی پالایشگاه نفت یاد شده به کالیمانی دعوت شده است که موضوع را از استانداری جویا شدم، استانداری اعلام کرد سرمایه گذار خارجی این پروژه هنوز مشخص نیست بنابراین نه بنده و نه استاندار وقت به مراسم کلنگ زنی این پالایشگاه نرفتیم.

ثروتی گفت: رسانه ها از مسئولان بخواهند که شرکت سیماتک موافقت سرمایه گذار خارجی را از طریق رسانه ها منتشر کند تا اعتماد حاصل شود که آیا واقعا سرمایه گذار واقعی است یا خیر؟

 

گلایه از رسانه ای شدن احداث پالایشگاه در مرحله پیش تجهیز کارگاهی

محمد رضا موفق، مدیر کل دفتر سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی نیز درباره اخذ استعلامات برای آغاز اجرای این پالایشگاه اعلام کرد: شرکت سیماتک پروانه تاسیس این پالایشگاه را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده است و این پروانه تاسیس تا سال 96 اعتبار دارد که البته پروانه های تاسیس مدت دار هستند و تمدید خواهند شد.

موفق افزود: پس از اینکه سرمایه گذار پالایشگاه نفت کالیمانی را احداث و تکمیل کرد، پروانه بهره برداری برای سرمایه گذار صادر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: مدیر عامل شرکت سیماتک موفق به اخذ برخی از استعلامات شده و هنوز برخی دیگر از این استعلامات در حال انجام است، با این وجود، این شرکت می تواند مقدمات آغاز کار را برای احداث این پالایشگاه آماده کند.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری استانداری استان همچنین از انتشار اخباری مبنی بر آغاز عملیات این پالایشگاه گلایه کرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز این پروژه در مرحله پیش تجهیز کارگاهی است چرا باید اخبار آغاز عملیات این پالایشگاه رسانه ای شود.

وی افزود: پیش تجهیز کارگاه با آغاز عملیات اجرایی آن تفاوت دارد.

 

مجوزهای موقت برای سرمایه گذاری انجام شده است

رضا بهمن پور، مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی درباره صدور مجوزها برای آغاز به کار این پالایشگاه و عقد قرارداد با سرمایه گذار خارجی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز این سرمایه گذاری را صادر کرده است.

بهمن پور افزود: تعهد تامین خوراک این پالایشگاه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است که باید از خارج از ایران تامین شود.

وی خاطر نشان کرد: وزارت نفت نیز بر تامین خوراک این پالایشگاه متعهد نشده است.

وی همچنین به انجام تعهدات و عقد قراردادهای فی ما بین شرکت سیماتک و شرکت سرمایه گذاری اسپانیایی اشاره کرد و گفت: مجوزهای موقت برای انجام این سرمایه گذاری انجام شده است و درصورتیکه حداقلی از سرمایه گذاری خارجی انجام نشود، تمدید مجوز نیز مبتنی بر اعلام شرایط خواهد بود.

مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی در ادامه درباره آینده روشن و یا مبهم این سرمایه گذاری اعلام کرد: آینده هیچ سرمایه گذاری روشن نیست زیرا به رویداد ها و شرایط کشور نیز بستگی دارد.

بهمن پور همچنین درباره نسبت مشارکت در این سرمایه گذاری برای دو شرکت ایرانی و خارجی نیز اعلام کرد: نسبت مشارکت در مورد سرمایه گذاری های خارجی از صفر درصد تا 100 درصد است که این می تواند از 100 درصد تا کمتر از یک درصد باشد.

 

سیماتک تنها تفاهم نامه امضا کرده است

مجید درخشانی، معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک و در پاسخ به این سوال که آیا عقد قرارداد با سرمایه گذار اسپانیایی انجام شده است یا خیر، اظهار کرد: شرکت سیماتک یک تفاهم نامه ای با سرمایه گذار اسپانیایی انجام داده اما هنوز مشخص نیست که منجر به عقد قرارداد شده است یا خیر؟

درخشانی افزود: مبتنی بر همین تفاهم نامه و جواز تاسیس صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر سرمایه گذاری استان پروانه تاسیس این پالایشگاه را صادر کرده است.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان درباره صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی از سویی وزارت اقتصاد و دارایی برای این پروژه نیز عنوان کرد: این مجوز اصل سود و سرمایه سرمایه گذار خارجی را تضمین می کند.

وی افزود: بنابراین این سرمایه گذار خارجی هرگاه بخواهد که اصل سود و سرمایه خود را از کشور خارج کند این امر برای او امکانپذیر خواهد بود.

 

واگذاری 600 هکتار از اراضی ملی استان به این پروژه

جباران، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در زمینه واگذاری زمین به این پروژه اظهار کرد: چند سال قبل که واگذاری برای این پروژه مطالبه شد پس از انجام بررسی ها، با واگذاری 600 هکتار از اراضی ملی استان به این پروژه در منطقه کالیمانی موافقت شد.

وی افزود: مقرر شد که در مرحله نخست 200 هکتار از اراضی ملی برای احداث پالایشگاه واگذار شود همچنین 400 هکتار نیز به منظور انجام دیگر پروژه های این پالایشگاه در فریز باقی بماند تا در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد.

جباران درباره فروش یا اجاره این زمین های جانمایی شده به سرمایه گذار این پالایشگاه اظهار کرد: درصورتیکه درخواست و تقاضای خرید زمین برای انجام سرمایه گذاری به قبل از تاریخ 89.5.26  بازگردد بر اساس قانون زمین قابلیت فروش به شرکت سیماتک را دارد و درصورتیکه درخواست خرید زمین به پس از تاریخ یاد شده بازگردد فقط در قالب اجاره واگذار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که زمین های جانمایی شده برای احداث این پالایشگاه مبتنی بر چه شاخصه هایی شناسایی و فریز شده اند؟ عنوان کرد: شناسایی زمین بر اساس مقدار مصرف خوراک پالایشگاه انجام شد.

 

آب منطقه ای توان تامین آب مورد نیاز پالایشگاه را ندارد

ابراهیم علوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره تامین آب مورد نیاز این پالایشگاه نیز اظهار کرد: در خراسان شمالی 11 دشت وجود دارد که سه دشت شیروان-فاروج، اسفراین و سملقان برداشت آب، ممنوعه بحرانی اعلام شده است که ذخیره آب کافی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: چند سال قبل درخواستی برای تامین آب این پروژه به شرکت آب منطقه ای ارسال شد که کارشناسان پس از بررسی و امکان سنجی اعلام کردند که فقط اختصاص 250 هزار متر مکعب آب در سال برای این پروژه در منطقه کالی مانی امکانپذیر است و بعد از آن سرمایه گذار برای عقد قرارداد مراجعه نکرد.

وی یادآور شد: اخیرا درخواست جدیدی مبنی بر اختصاص پنج میلیون متر مکعب آب در سال از سوی سرمایه گذار این طرح مطالبه شد که پس از انجام بررسی ها به سرمایه گذار اعلام کردیم که فقط 650 هزار متر مکعب آب در سال می توانیم به این پروژه اختصاص دهیم.

علوی همچنین پیشنهاد داد: سرمایه گذار این طرح برای تامین آب مورد نیاز می تواند چاه های آب کشاورزی این منطقه را خریداری کند.

وی افزود: با این وجود، زمین هایی که از وجود این چاه های آب مشروب خواهد شد به دیم زار تبدیل خواهند شد.

 

نیاز واقعی گاز مورد نیاز پالایشگاه شفاف سازی شود

حسن رضا میربلوکی، مدیر عامل شرکت گاز خراسان شمالی در زمینه درخواست گاز مورد نیاز این پالایشگاه نیز عنوان کرد: نیاز گازی این پالایشگاه پنج هزار متر مکعب گاز در ساعت اعلام شده است که شرکت گاز در تامین آن هیچ مشکلی ندارد.

میربلوکی افزود: با این وجود، به عقیده بنده این اعلام نیاز نمی تواند پاسخگوی گاز مورد احتیاج این پالایشگاه باشد.

وی گفت: به عقیده بنده پنج هزار متر مکعب می تواند فقط پاسخگوی نیاز گازی ساختمان های سازمانی این طرح باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این مطالبه هنوز به طور مشخص برای شرکت گاز شفاف نیست با صندوق سرمایه گذاری استان و استانداری مکاتبه خواهیم کرد تا نیاز واقعی برای تامین گاز این طرح شفاف سازی شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان خاطر نشان کرد: درصورتیکه درخواست واقعی گاز بیش از 10 هزار متر مکعب در ساعت باشد، درخواست را برای کمیته سوخت کشور ارسال خواهیم کرد تا پس از اخذ موافقت آنان، زیرساخت انتقال گاز برای تامین گاز مورد نیاز این شرکت را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

 

    

  

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
حسین زاده | 1395/11/06
2
5
همش دروغه دم دمای انتخاباته باز مردم رو دارن فیلم میکنند
نام :
ایمیل
نظر
حسن | 1395/11/06
3
5
با وجود بحران آب ، چه اصراری به سرمایه گذاری در صنایع آب بر دارند این مسئولین؟ بابا اشتغال زایی و تولید ثروت فقط با پالایشگاه و پتروشیمی و سیمان و . . . که منابع آب و به یغما میبرند نیست. هزار راه دیگر هم وجود دارد. جمعیت بالا رفته ، نیاز به آب و غدا که یکی از سه نیاز اساسی برای زندگی انسان هاست ، روز به روز در حال افزایش است. در چنین شرایط و اوضاعی روا نیست با این منابع چنین رفتاری بشود. به چه قیمتی.؟ یک نگاهی به استعداد ها و پتانسیل های این استان ، راهگشای گره بیکاری است . واقعا جای تاسف دارد
نام :
ایمیل
نظر
محسن | 1395/11/06
3
5
بی رحم ها نمیگن چه شکست روحی به جوانان اطراف مانه و جرگلان میزنن؟! همه به امید پالایشگاه دروغ... رای مردم ارزش داره که با روح مردم بازی کنین؟؟؟!!!
نام :
ایمیل
نظر
حسن | 1395/11/09
2
4
اخی میگم هر چندسال تواستان قبل از انتخابات کلنگ یک پالایشگاه رومیزنن دوتا شیروان یکی جرگلان بعدی کجاست فقط دروغ بگید ناامید کنید مردم خراسان شمالی رو
نام :
ایمیل
نظر
کیوان | 1395/11/11
2
4
سرمایه گذارهای قلابی .هم مسئولین را سر کار میذارند هم مردم را
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/11/11
2
3
دروغ به این بزرگی رو اینا چطور بخورد مردم میدن اخه...
نام :
ایمیل
نظر
مه آور | 1395/11/12
1
1
نظرای ارسالی هدایت شده اند مشخصه یه نفر نشسته همه رو نوشته
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک