سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۸۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ساعت ۷:۲

دست و پنجه ای که تاکداران خراسان شمالی با سفیدک نرم کردند/ترس تاکداران از حمله دوباره آفت موذی در هنگام رویش

امسال آفت سفیدک انگور خسارت های بسیاری را به تاکستان های استان های شمال شرقی کشور وارد کرد که بیشترین میزان خسارت در خراسان شمالی به ویژه در شهرستان بجنورد رخ داد اما آنچه سبب نگرانی تاکداران خراسان شمالی نگران شده ترس از شیوع این آفت در فصل زراعی پیش رو است.
دست و پنجه ای که تاکداران خراسان شمالی با سفیدک نرم کردند/ترس تاکداران از حمله دوباره آفت موذی در هنگام رویش ,

به گزارش عصر اترک، در فصل زراعی پیش رو تاکداران خراسان شمالی، برای کاهش خسارت های احتمالی به باغات انگور خود اطلاع رسانی به موقع زمان سم پاشی باغات انگور، بازدیدهای میدانی و به موقع کارشناسان گیاه پزشکی، توزیع سموم داخلی و خارجی البته با نظارت دقیق کارشناسان جهاد کشاورزی، راهنمایی کارشناسانه برای نوع سم، اعمال بیمه فراگیر برای محصول و اعطای تسهیلات به تاکداران آسیب دیده را از مسئولان دست اندرکاران خواستار شده اند.

در همین راستا، محمد تجربی از تاکداران روستای عرب شهرستان بجنورد که  10 هکتار باغ انگور خود را به به شیوه آبیاری قطره ای مدیریت می کند، گفت: در اوایل سال جاری باغات انگور خود را سم پاشی کرده بودم که مبتلا به  آفت سفیدگ انگور  نشدند.

با این وجود، تجربی کرد: می خواهیم که کارشناسان گیاه پزشکی سازمان جهاد کشاورزی استان مرغوبترین نوع سم را به کشاورزان برای مقابله با بیماری سفیدک داخلی انگور معرفی کنند تا بار ضرر تاکداران کمتر شود.

وی خاطر نشان کرد: در فصل زراعی گذشته برخی از تاکداران استان از سمومی با قیمت بالا استفاده کردند که متاسفانه هیچ گونه اثر بخشی نیز نداشتند.

یکی دیگر از تاکداران استان بدون ذکر نام خود گفت: متاسفانه امسال هیچ درآمدی از محل فروش انگور های سالم باقی مانده دست تاکداران استان را نگرفت.

وی افزود: شیوع آفت سفیدک انگور موجب شد که با وجود انجام سمپاشی ها، باز هم تقریبا اغلب محصول انگور دچار این آفت شوند و از بین بروند.

وی از مسئولان جهاد کشاورزی درخواست کرد: سازمان جهاد کشاورزی کارشناسان گیاه شناسی متخصص و با تجربه را به باغات انگور استان اعزام کنند.

وی همچنین خواستار شد: سازمان جهاد کشاورزی استان وضعیت شرایط بحرانی آب و هوایی و بروز آفت ها را به موقع به کشاورزان اطلاع رسانی کند تا کشاورز قبل از وقوع بحران خود را آماده مقابله با آفات کنند.

فخردین دیگر تاکدار استان نیز که حدود 11 هکتار باغ دیم و یک هکتار باغ نیم آبی دارد، گفت: طی سال جاری برای باغات انگور خود سه بار سم پاشی انجام دادم و بیش از 10 میلیون تومان سم خریداری کردم ولی متاسفانه هیچ تاثیر اثر بخشی نداشته است.

وی افزود: متاسفانه خسارت آفت سفیدک انگور با باغات انگورم به قدری بود که احیای آنها زمان می برد.

وی معرفی سموم مرغوب و تضمین شده توسط سازمان جهاد کشاورزی به تاکداران استان را خواستار شد.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه توان مالی اغلب تاکداران استان ضعیف است، خواستار حمایت های دولت در زمینه خرید سموم مرغوب با قیمت های مناسب تر هستیم.

نامدار از دیگر تاکداران استان نیز گفت: از مسئولان ذی ربط در بخش کشاورزی درخواست می کنیم که به جلسات تکراری خود خاتمه دهند و برای مقابله با این بیماری عملیاتی اقدام کنند.

وی کنترل و نظارت بر سموم در سطح استان را بسیار ضعیف دانست و گفت: امسال با راهنمایی جهاد کشاورزی تمام سموم مورد استفاده خود را عوض کردیم ولی بازهم اثر بخش نبوده اند.

اسفندیاری از باغداران شهرستان بجنورد نیز گفت: باغدارانی که قبل از 12 اردیبهشت امسال باغات خود راسم پاشی کردند موفق بودند ولی کسانی که بعداز 12 اردیبهشت اقدام به سم پاشی کردند با سم پاشی مکرر نیز نتوانستند با شیوع این  بیماری مقابله کنند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان مظلوم واقع شده است، گفت: به کشاورزان برای دفاع از محصولاتشان اجازه صبحت کردن نمی دهند با ورود بخش خصوصی در سال 94 به حوزه کشاورزی تعرفه تاکستان ها بالا اعلام شد واین عامل باعث ضرر کشاورزان شد و امسال هم این قضیه دوبار تکرار شد .

و ی با بیان این که هزینه باغدار با درآمد آن هیچ گونه هم خوانی ندارد و تعرفه های بالای ادوات کشاورزی دربخش کشاورزی باعث شده است کمر کشاورز خم شود .

اسفندیاری گفت: در این زمینه حداقل مدیریت بحران در راستای حمایت از کشاورز باید نهاده های کشاورزی را به صورت رایگان یا وام در اختیار کشاورزان قرار دهد.

لنگری دیگر باغدار شهرستان بجنورد  نیزگفت: متاسفانه کارشناسانی که ازسوی جهاد کشاورزی به مناطق روستاها اعزام می شوند از آموزش های لازم برخوردار نیستند و گاها مشاهده شده است که انان بی اطلاع از شیوع بیماری به باغات هستند.

خسارت 100 میلیارد ی بیماری سفیدک داخلی انگور باغات

در این باره، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی به وارد شدن خسارت 100 میلیارد تومانی آفت سفیدک داخلی انگور به باغات انگور استان و به ویژه بجنورد اشاره کرد.

اشکان کاویانی با اذعان بر اینکه بروز این آفت در طول سال های گذشته نیز اتفاق افتاده است و تاکداران همواره با آن مواجه بوده اند، اظهارکرد: متاسفانه علت اینکه چرا در سال جاری تا این اندازه خسارت داشته هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: با توجه به وجودماندگاری این آفت در باغات استان، هم اکنون تاکداران بسیار نگران بروز دوباره آن هستند.

کاویانی باغات استان را یک  سرمایه ملی دانست و گفت: زحمات بسیاری برای این باغات کشیده شده است ولی متاسفانه هیچ گونه حمایت دولتی تا کنون صورت نگرفته در حالی که باید برای این مشکل اهمیت بسیار زیادی قائل بود و به کشاورزان و تاکداران برای حل آن کمک کنند.

وی در رابطه با سموم معرفی شده از سوی جهاد کشاورزی نیز گفت: در سال های گذشته سموم معرفی شده فایده ای در کنترل این بیماری نداشته اند و کشاورزان هزینه بسیاری را برای خرید این سموم هزینه کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی اظهار کرد: در سال جاری شاید بیش از 10 هزار خانوار در سطح 30 روستای استان به دلیل شیوع این آفت بیچاره شده اند.

وی خواستار تعیین تکلیف برای جلوگیری از بروز این بیماری در سال آینده توسط مسئولان زیربط و یا حداقل واگذاری اقدامات به یک شرکت متخصص شد تا این مشکل را در سال آینده شاهد نباشیم.

محمد رضایی، رئیس حفظ نباتات خراسان شمالی نیز آفت سفیدک داخلی را از جمله بیماری های جلبکی یاد کرد و گفت: بروز آن رطوبت بالا را می طلبد و در روستاهای که رطوبت نسبی بالای دارد عارض می شود.

وی افزود: براساس اعلام هواشنایی، 120 میلی متر افزایش بارندگی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته داشتیم یعنی رطوبت عاملی بود که در بروز آن بسیار تاثیر گذار بود.

رضایی با اشاره به اینکه این آفت در سال های گذشته نیزدر سطح باغات استان وجود داشته، افزود: براین اساس ما سال گذشته 370 هکتار مبارزه انجام دادیم ولی امسال شدت شیوع این بیماری به 33 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی درباره سم پاشی های مکرر انجام شده از سوی باغداران به منظور مقابله با این بیماری نیز گفت: امسال با این همه سم پاشی انجام شده متاسفانه بیماری کنترل نشده است .

وی فاکتور مهم در تاثیرگذاری این بیماری را شرایط آب هوایی دانست و گفت: وقتی شرایط محیا باشد هیچ کاری نمی توانیم برای مقابله با این بیماری داشته باشیم.

وی افزود: میزان شدت بیماری سفیدک داخلی انگور در تمام باغات استان کمتر از 20 درصد نبوده و باغاتی که خسارت 100 درصد داشته اند بسیار فراوان داشتیم و اغلب باعات خسارت دیده نیز شامل باغ هایی بودند که رها شده بودند و کمترین رسیدگی را داشتند.

رضایی بابیان اینکه آزمایش کاربردی سم یکی از  پایش هایی است که امسال از سوی سازمان حفظ نباتات استان انجام گرفته است، گفت: تمام سموم که در بازار استفاده می شود با نظارت کامل و مورد استفاده قرار می گیرد تا اگر سمی که بی اثر و اثر سو دارد به شرکت سازنده اعلام شود.

وی افزود: در مورد هیچ کدام از سم هایی که استفاده کردیم اثر مثبت نداشیتم واثر منفی هم نداشتیم علت آن این است چون شرایط آب و هوایی برای این بیماری مهیا بوده 7 الی 10 روز تکرار می شود کنترل سم با این بیماری مشکل است.

رئیس حفظ نبات استان عملکرد انگور به صورت دیم در شهرستان بجنورد 6 تا 7 تن اعلام کرد وگفت: این درحالی است که قیمت سم بیماری سفیدک انگور 3 تا 4 برابر قیمت سم های معمولی است.

وی ازران ترین قیمت سم دراین نوع بیماری را از 30 تا 40 هزارتومان اعلام کرد که تا 180 هزار تومان هم می رسد.

وی با تاکید براین که هیچ گاه ما به دنبال تهیه یک سم اختصاصی نیستیم، گفت: بلکه باید از تنوع سموم مختلف دیگر شرکت ها نیز دراستان بهره مند شویم.

رضایی یکی از مشکلات این بیماری برای کشاورز را نداشتن توجیه اقتصادی دانست و افزود: کشاورز نتوانست با بیماری مقابله کند.

وی آموزش شش ناظر و کارشناس گیاه شناسی از بخش خصوصی در 33 روستا شهرستان بجنورد را از جمله اقدامات موثرسازمان حفظ نبات استان برای مقابله با شیوع این بیماری درسال آینده اعلام کرد.

 

سه میلیارد تومان تسهیلات برای تاکداران خسارت دیده

رضایی به سفر رئیس ستاد بحران کشور در مردادماه امسال به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر مورد، مصوب شد بیماری سفیدک داخلی انگور یک بیماری بحرانی است که باید مورد توجه و حمایت های خاص قرار گیرد.

وی افزود: در نهایت پیشنهاد شد دراین زمینه یک میلیارد تومان اعتبار به صورت تملک و مبلغ دو میلیارد تومان نیز از طریق تسهیلات سرمایه در گردش برای تاکداران خسارت دیده لحاظ شود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دراین زمینه سازمان برنامه ریزی و بودجه کشوری استنادی آورده است که خسارت دیدگان بایستی بیمه شوند در حالیکه طی مکاتبات فراوان اعلام کردیم بیماری ها جزو رسته بیمه نیستند و این یک نقض قانونی است.

وی همچنین خبرداد: اخیرا از سوی سازمان وزارت کشاورزی نیز 300 میلیارد تومان به اعتبارات تملکی اضافه شود که دراین راستا به دنبال احداث زیرساخت ها باشند.

 

نصب ایستگاه های پیش آگاهی از رطوبت هوا در باغات استان

وی از استقرار ایستگاه های پیش آگاهی در مناطق روستایی درداخل باغ ها خبرداد و گفت: این اقدام انجام شد تا این ایستگاه ها درجه و رطوبت هوا را نشان دهند که به محض تامین اعتبارات مربوطه اقدام به نصب آن در باغات می کنیم تا بهترین زمان مقابله با این بیماری به کشاورزان اعلام شود.

رضایی در رابطه با تامین سم این بیماری نیز گفت: دراین رابطه تمام اقدامات انجام شده خوشبختانه تنوعی از سموم قدیم و جدید تهیه شده و سم های مورد نظر با تعیین سهمیه در اسفند ماه امسال وارد استان می شود.

 

مرجع تخصصی سم سازمان حفظ نباتات است

بهنام تشکری معاون بهبود کشاروزی خراسان شمالی نیز دراین جلسه امسال را یک سال سخت برای حفظ نبات کشاورزی استان دانست.

تشکری یکی از اصول اولیه مقابله با این بیماری را پیشگیری قبل از وقوع اعلام کرد وگفت: متاسفانه اکنون تمام باغات استان مستعد این بحران برای سال آینده هستند چون عامل بیماری وجود دارد و باید تلاش کنیم این عامل بیماری را ازباغات استان خارج کنیم.

تشکری آفت سفیدک داخلی انگور را یک هیولا یاد کرد که مبارزه با آن فوق العاده مشکل است زیرا زمانی که این بیماری در باغات مشاهده شود دیگر مقابله با آن مشکل است.

تشکری موضوع سم را یک موضوع فوق العاده تخصصی دانست وافزود: منتهی روش استفاده از این سم باید مورد توجه باغدران قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
دکتر | 1395/10/28
0
1
سلام وقتی دکتر کشاورزی مثل من بیکار باشه خب دست و پنجه نرم کنین!!! وقتی کشاورز جوانان تحصیل کرده کشاورزی رو قبول نداره خب دست و پنجه نرم کنین!!! وقتی اکثر کارمندای جهاد تفکرات قدیمی دارن خب دست و پنجه نرم کنین!!! وقتی مسئول گیاهپزشکی استان خانم باشه و همش نگران بچشون و ترس از رفتن سر مزرعه خب دست و پنجه نرم کنین!!! وقتی کارشناسای کشاورزی درگیر کاغذ بازی باشن دست و پنجه نرم کنین!!! ولی کلن مقصر کشاورزه فقط خودشو قبول داره فقط میگه تجربه در حالی که نمیدونه علم حاصل از تجربه و آزمایش به دست آمده. پیامبر (ص) نزدیکترین مقام به اولیاء دانشمندان هستند.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک