پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۷۸۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ساعت ۰:۴

صنعت مرگ تدریجی؛ منجی بیکاران حاشیه نشین/نبض محلاتی که همچنان با سوداگری مرگ می زند

ساکنان محلات حاشیه نشین که شاهدان عینی معضلات اجتماعی در مناطق خود هستند از طبیعی بودن خرید و فروش مواد مخدر صنعتی و سنتی و رفت و آمد طبیعی مشتریان به محلات خود صحبت می کنند و می گویند اگر امروز در تور نیروی انتظامی بیفتند دوباره فردا بر می گردند و کار و کاسبی خود را ادامه می دهند.
صنعت مرگ تدریجی؛ منجی بیکاران حاشیه نشین/نبض محلاتی که همچنان با سوداگری مرگ می زند,

به گزارش عصر اترک، به استناد ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدرهرکسی هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین یا لیزرژیک اسید دی تیل آمد (ال.اس.دی) متیلن دی اکسی مت آمفتامین (ام.دی.ام.آ) یا اکستاسی-گاماهیدروکسی پوتیرک اسید( جی.اچ.بی) فلونیترازپام، آمفتامین،مت آمفتامین (شیشه) ویا دیگرمواد مخدر یا روان گردان صنعتی غیردارویی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده را وارد کشور کند یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید یا فروش نماید یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد مخدر به شرح زیر مجازات خواهد شد:

تا پنج سانتی گرم، از پانصد هزار ریال تا یک میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا پنجاه ضربه شلاق.

بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم، از دو میلیون تا شش میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق.

بیش از یک گرم تا چهار گرم، از هشت میلیون تا بیست میلیون ریال جریمه نقدی و دو تا پنج سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق.

بیش از چهارگرم تا پانزده گرم، از بیست میلیون تا چهل میلیون ریال جریمه نقدی و پنج تا هشت سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.

بیش از پانزده گرم تا سی گرم، از چهل میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.

بیش از سی گرم، اعدام و مصادره اموال به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

وقتی این مفاد قانونی تعریف شده را به عنوان مجازات های مصوب برای واردکنندگان و تولیدکنندگان مواد مخدر می خوانیم دقیقا به یاد محلات حاشیه نشین پیرامون شهرها می افتیم که حداقل وقتی پای درد دل برخی از ساکنان این محلات می نشینیم، از رنج عمده نداری، بیکاری، فروش مواد مخدر، فروش مشروبات الکلی، قمار بازی و وجود خانه های فساد در محلات خود گلایه دارند.

نکته جالب توجه این است که چگونه می شود که با وجود دستگاه های نظارتی دولتی و قوانین مصوب شده برای مقابله با سوداگری مرگ در کشور، ساکنان محلات حاشیه نشین که شاهدان عینی معضلات اجتماعی در مناطق خود هستند از طبیعی بودن خرید و فروش مواد مخدر صنعتی و سنتی و رفت و آمد طبیعی مشتریان به محلات خود صحبت می کنند و می گویند اگر امروز در تور نیروی انتظامی بیفتند دوباره فردا بر می گردند و کار و کاسبی خود را ادامه می دهند.

شنیده ها و مشاهدات حکایت از این دارد که اگر دیروز فروش مواد مخدر به علت ثروت اندوزی انجام می شد، امروز این معضل خانمان سوز فروش مواد مخدر در محلات حاشیه نشین کارکاسبی این روزهای عده ای از بیکاران شده است که حتی شده با خرده فروشی نانی به کف آرند و امورات روزمره خود را به پیش ببرند.

در همین راستا، سری به محلات حاشیه نشین شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی می زنیم تا پای صحبت عده ای از خانواده های سالم و قدیمی این محلات و تجارت خرید و فروش مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در این مناطق بنشینیم.

 

فروش خانوادگی مواد مخدر

بانویی از ساکنان قدیمی محله ناظر آباد که از مناطق حاشیه نشین شهر بجنورد است، بدون ذکر نام خود درباره خرید و فروش مواد مخدر در این منطقه می گوید: از فروش مواد مخدر در چهار کوچه این محله خبر دارم که اغلب خانواده های این چهار کوچه به صورت خانوادگی فروشندگی مواد مخدر را انجام می دهند.

 

 

وی می افزاید: دانشجویان از مشتریان اصلی آنها هستند.

وی همچنین می گوید: جالب این است که برخی از این فروشندگان دستگیر می شوند اما چند روز بعد دوباره آزادانه در محل می چرخند و می گویند جریمه دادیم و آزاد شدیم.

وی خاطر نشان می کند: به طور کلی در این محله خرید و فروش مواد مخدر به عنوان یک منبع درآمد به صورت کاملا طبیعی انجام می شود.

وی همچنین تصریح می کند: دختران دانش آموزی داریم که برای رفت و آمد آنها به مدرسه اصلا احساس امنیت ندارند.

وی در ادامه می گوید: از نیروی انتظامی شهر بجنورد درخواست استقرار گشت های پلیس در این محلات در ساعاتی از شیفت صبح و عصر برای حفظ امنیت فرزندان محصل خود را داشته ایم اما متاسفانه ترتیب اثری داده نشده است.

 

فروش آزادانه مخدرهای سنتی و صنعتی

مردی از ساکنان قدیمی محله جوادیه از محلات حاشیه نشین شهر بجنورد بدون ذکر نام خود درباره معضلات فروش مواد مخدر در این منطقه اظهار می کند: بیش از 30 سال است که در این محله زندگی می کنم و آنچه که در این محله به صورت خیلی طبیعی جریان دارد فروش مواد مخدر سنتی و صنعتی است.

او با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از خانواده ها همچنین افراد در این محله به فروشندگی عمده و خرده فروشی مواد اقدام می کنند، می گوید: افزایش فروش مواد مخدر در این منطقه با سیل مهاجرت های یک دهه اخیر به این محله رشد کرد.

 

 

وی می افزاید: ساکنان بومی و غیر بومی استان برای خرید به این محله می آیند و این کار آزادانه انجام می شود.

وی خاطر نشان می کند: آنچه که عیان است، این است که بیکاری، علت اصلی گرفتاری جوانان این منطقه به فروشندگی مواد مخدر بوده است.

 

خانواده های کلاته کوره امنیت ندارند

مردی دیگر از محله ای به نام کلاته کوره از محلات حاشیه نشین شهر بجنورد نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک می گوید: چندین سال است که شاهد افزایش استقرار بیشتر مواد فروشان در این منطقه هستیم.

وی می افزاید: اغلب مواد فروشان این منطقه، مواد مخدر صنعتی می فروشند و اغلب مشتریان آنان نیز از اقشار مختلف مرفه و ضعیف شهر هستند که پشت در خانه های این فروشندگان صف می کشند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: نکته جالب این است که در کنار خانه های فروش مواد مخدر، خانه های فساد نیز برپا است.

وی تصریح می کند: زنان خانواده های سالم این محله آرامش و امنیت ندارند.

وی یادآور می شود: از نیروی انتظامی درخواست رسیدگی به این وضعیت را داشته ایم که تاکنون ترتیب اثر جدی ای را ندیده ایم.

 

مسئولان هیچ وقت مزاحم فروشنده های مواد مخدر نمی شوند

بانویی از ساکن محله نیروگاه نیز می گوید: بیش از 30 سال است که چندین فامیل در یک خانه قدیمی در این محله زندگی می کنند که خردسالان تا پیران این خانه به صورت خرده فروشی تریاک به خلق الله می فروشند.

وی می افزاید: هیچ وقت طی این سی و اندی سال ندیده ام که حتی یک روز دستگاه های مسئول مزاحمتی برای فروشندگی آنها بوجود آورده باشند.

وی خاطر نشان می کند: در این محله تنها چیزی که قبح ندارد، فروشندگی مواد مخدر است.

وی می گوید: به یقین رسیده ام که فروشندگی مواد مخدر در این محله و دیگر محلات حاشیه نشین بجنورد پاسخگوی معضل بیکاری برخی از این فروشندگان شده است.

 

پاتوق های فروش تریاک

مردی از ساکنان 40 ساله کوی صادقیه نیز عنوان می کند: طی این سال ها کوی صادقیه در کمال آزادی پاتوق فروش تریاک بوده است.

وی می افزاید: فروشندگان این محله انواع مشتریان مرفه و ضعیف دارند که البته دانشجویان نیز از جمله مشتریان آنان هستند.

وی خاطر نشان می کند: در این محله فروشندگی مواد مخدر میراث خانوادگی شده است.

 

فروشندگی مواد مخدر کاسبی کاملا طبیعی

مردی دیگر از ساکنان محله ای به نام کلاته آروین نیز می گوید: هشت سال در این محله زندگی کردم و دیدم که نانوا و حتی برخی از کاسب های محل نیز مواد مخدر می فروشند.

وی اظهار می کند: می دیدم که جوان ، دانشجو و حتی زباله گرد از مشتریان مواد فروشان این محله بودند.

وی می افزاید: فروشندگی مواد مخدر یک کاسبی کاملا طبیعی در این محله بود.

وی همچنین می گوید: برای ساکنان سالم محله نیز انجام این فروشندگی مسئله ای کاملا طبیعی بود.

 

دستگیری 1300 نفر عمده و خرده فروش مواد مخدر

سرهنگ محمد غلامی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره مقابله با پدیده شوم فروش مواد مخدر در استان اظهار کرد: این پدیده شوم تنها معطوف به ایران و استان خراسان شمالی نمی شود، بلکه این معضل، پدیده ای جهانی است و اغلب کشورها درگیر این موضوع هستند.

سرهنگ غلامی تصریح کرد: در حال حاضر نیروی انتظامی در دو زمینه برخورد با عناصر تهیه و توزیع مواد مخدر و دستگیری معتادان متجاهر همچنین اجرای برنامه های پیشگیرانه و آگاه سازی مردم اقدامات گسترده ای را در دستور کار دارد و آنها را انجام می دهد.

 

 

وی اعلام کرد: در همین راستا، نهاد نیروی انتظامی استان، در سال جاری در سطح استان یک تن و 512 کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف کرد که پنج کیلو و 670 گرم آن، مواد مخدر صنعتی بود.

وی افزود: این نهاد در سال گذشته نیز از سطح استان یک تن و 22 کیلوم گرم انواع مواد مخدر کشف کرد که دو کیلو و 976 گرم آن، مواد مخدر صنعتی بود.

سرهنگ غلامی افزود: در استان طی سال جاری هزار و 304 نفر و در سال گذشته نیز هزار و 242 نفر خرده فروش و عمده فروش مواد مخدر دستگیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری 20 باند توزیع مواد مخدر را در استان متلاشی کردیم.

وی یادآور شد: تمامی این کشفیات مواد مخدر همچنین دستگیری عاملان توزیع مواد مخدر و معتادان متجاهر که طی سال جاری در استان انجام شد طی اجرای 298 طرح پاکسازی در نقاط آلوده استان بود.

این مسئول افزود: در همین زمینه، اخیرا در یکی از محلات حاشیه نشین استان با اجرای طرح پاکسازی، 21 نقطه از آن محله در زمینه فروش مواد مخدر پاکسازی شد.

افزون بر این، وی اظهار کرد: نیروی انتظامی برای نا امن کردن هر چه بیشتر استان برای عاملان فروش مواد مخدر در 10 عملیات برون استانی شرکت کرد که در همین راستا، 508 کیلوگرم تریاک کشف شد.

 

بجنورد در رده سوم کشفیات مواد مخدر 

وی در بخشی دیگر از سخن خود، اعلام کرد: در راستای کشفیات انجام شده مواد مخدر در خراسان شمالی، 33 درصد از مواد مخدری که کشف شد در شهرستان بجنورد، مرکز استان بوده است و این شهرستان در رده سوم کشفیات مواد مخدر استان قرار دارد.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی، محلات حاشیه نشین عمده مناطق درگیر شهر بجنورد در زمینه فروش مواد مخدر ( خرده فروشی و عمده فروشی ) هستند.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی باراندازی برای انتقال مواد به سایر نقاط کشور نیست، آنچه که به استان وارد می شود به طور عمده تریاک است که در استان به مصرف می رسد.

وی افزود: با اجرای طرح های پاکسازی هنوز فضایی زیر زمینی و مخفی نیز برای تولید مواد مخدر صنعتی در استان کشف نکرده ایم.

 

 

سرهنگ غلامی در ادامه با تاکید بر این نکته که افزایش مصرف و فروش مواد مخدر در استان یک هشدار جدی است، درباره علل افزایش فروش مواد مخدر در استان اظهار کرد: ثروت اندوزی علت اصلی عمده فروشان مواد مخدر به انجام این کار است.

وی افزود: خرده فروشان نیز به علل بیکاری، زیاده خواهی و تهیه پول مواد مخدر خود که معتاد هستند، به این کار روی آورده اند.

وی خاطر نشان کرد: در استان علاوه بر اینکه فروشندگی مواد مخدر به صورت تشکیل یک تیم در حال انجام است همچنین فروشندگی آن به صورت خانوادگی نیز انجام می شود.

این مسئول افزود: اغلب خرده فروشان نیز در قالب مشاغل پوششی به فروش مواد مخدر اقدام می کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که آمار کشفیات از افزایش عرضه و تقاضای مواد مخدر در استان حکایت دارد، عنوان کرد: در زمینه مواد مخدر صنعتی، شیشه و هروئین بیشترین تقاضا را دارند که دانشجویان بیشترین مشتریان این نوع از مواد مخدر هستند.

 

بیدار خوابی و پذیرش بهتر مطالب درسی دلیل مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان

وی درباره آسیب پذیری دانشجویان در مقابل مصرف مواد مخدر صنعتی عنوان کرد: دلیل عمده این قشر برای مصرف این مواد بیدار خوابی و پذیرش بهتر مطالب درسی است.

سرهنگ غلامی گفت: این نهاد در تعامل با دانشگاه های استان، آگاه سازی دانشجویان نسبت به آثار سوء مصرف این مواد را در دستور کار خود قرار داده است که در این زمینه کارشناسان این نهاد برنامه های آموزشی را برای آنان برگزار می کنند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که سن مصرف و فروش مواد مخدر نیز رو به کاهش است، عنوان کرد: در تعامل با اداره کل آموزش و پرورش استان اجرای برنامه های آموزشی و آگاه سازی دانش آموزان را در دستور کار داریم که کارشناسان این نهاد در این زمینه ورود کرده اند.

در عین حال، وی به خانواده ها تاکید کرد: خانواده ها باید بسیار مراقب فرزندان خود باشند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی اذعان کرد: کانون گرم خانواده همچنین دوستی والدین با فرزندان موجب می شود تا بتوان فرزندان را از آسیب های اجتماعی به دور داشت.

علاوه بر این، وی با یادآوری این مطلب که بیکاری و مهاجرت نیز از ریشه های اصلی رشد فروش مواد مخدر است، تاکید کرد: مسئولان باید بر کاهش نرخ بیکاری همچنین بهبود امکانات شهری و پوشش برنامه های مناسب برای پرکردن اوقات فراغت جوانان در محلات حاشیه نشین اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی در خاتمه در پاسخ به گلایه های برخی از ساکنان محلات حاشیه نشین درباره فروش عادی و آزادانه مواد مخدر توسط فروشندگان مواد مخدر در این محلات اظهار کرد: آمارهای اعلام شده حکایت از این دارد که نیروی انتظامی که وظیفه شناسایی، کشف مواد مخدر را بر عهده دارد، اقدامات جدی ای را انجام داده است.

سرهنگ غلامی افزود: اقدامات این نهاد، محلات را برای فروشندگان مواد مخدر ناامن کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود، فروش مواد مخدر ریشه هایی دارد که این ریشه ها باید حل شوند.

وی افزود: در زمینه مطالبه ساکنان محلات حاشیه نشین نسبت به استقرار گشت های نیروی انتظامی به منظور ارتقای امنیت را به پلیس پشگیری اطلاع خواهم داد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در خاتمه درباره تجارت حاصل از فروش این مواد برای خرده فروشان اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت خرید مواد مخدر بالا است، فروش مواد برای خرده فروشان نیز سودی ندارد.

 

فروش و مصرف مواد مخدر جزو سه آسیب اجتماعی بجنورد

مهدی نوری، از اساتید جامعه شناسی درباره چگونگی تحقق کاهش تقاضا برای مصرف مواد مخدر اظهار کرد: با توجه به اینکه فروش و مصرف مواد مخدر از مهمترین آسیب های اجتماعی کشور محسوب می شود، این آسیب در شهرستان بجنورد جزو سه آسیب اصلی این شهرستان به شمار می رود.

نوری، مشکلات اقتصادی، بیکاری، بحران های روحی افراد و عدم توجه به اوقات فراغت جوانان را از عمده دلایل مصرف و فروش مواد مخدر در جامعه برشمرد.

وی گفت: خانواده هایی که درگیر تنش های درون خانوادگی می شوند، فرزندان آنان مستعد گرفتاری در این آسیب خواهند شد.

وی تصریح کرد: در خانواده های گرفتار بحران، متاسفانه پدران و مادران نمی دانند که با فرزندان خود با چه زبانی صحبت کنند و دوست شوند.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه این خانواده ها نمی دانند که چگونه به فرزندان خود زیست سالم در محیط آسیب دیده را آموزش دهند.

 

 

کاهش سن مصرف کننده و فرشنده مخدرها

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر زنان گرایش بیشتری به مصرف مواد مخدر صنعتی پیدا کرده اند، تصریح کرد: به یاد داشته باشیم که چنین مادرانی نمی توانند فرزندانی سالم تربیت کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: سن مصرف کننده و فروشنده مواد مخدر نیز کاهش یافته است.

نوری با تاکید بر این نکته که اقدامات انتظامی و قهری به تنهایی نمی تواند برای حل این آسیب جدی اجتماعی چاره ساز باشد، تصریح کرد: برای مقابله با این آسیب باید تقاضای مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کند.

وی گفت: مقابله با این آسیب به یک برنامه ریزی سیستمی نیاز دارد که تمام جامعه برای حل آن باید احساس مسئولیت کنند.

وی آموزش خانواده ها و فرزندان را یکی از راهکارهای ریشه ای برای مقابله با این آسیب و کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر در جامعه دانست.

این استاد جامعه شناسی تاکید کرد: مسئولان ذی ربط باید کارشناسانه برای آموزش خانواده ای سالم و آگاه سازی فرزندان برنامه های مدونی در دستور کار داشته باشند.

افزون بر این، نوری عنوان کرد: باید برای کاهش نرخ بیکاری همچنین توجه به اوقات فراغت جوانان نیز برنامه داشت.

به گزارش عصر اترک، درباره بررسی هر چه بیشتر این معضل اجتماعی و دریافت پاسخ سوالات ساکنان محلات حاشیه نشین یاد شده شهر بجنورد با شورای مبارزه با مواد مخدر استان همچنین دادستان مرکزاستان تماس گرفته شد که بی نتیجه ماند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک