جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ساعت ۲:۲۶
لزوم استفاده از ظرفیت‌های مرزی؛

ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز و تنها یک گذرگاه مرزی/وعده‌ها عملی نشد

ایلام-در حالی که استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مشترک دارای ظرفیت‌های مهم مرزی برای توسعه روابط با عراق است اما تاکنون فقط مرز مهران در این استان به‌عنوان گذرگاه رسمی شناخته می‌شود.
ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز و تنها یک گذرگاه مرزی/وعده‌ها عملی نشد,

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: ایلام در غرب ایران دارای ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق است و مرز مهران به عنوان یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشور در بحث صادرات و تردد زوار شناخته می شود.

اما ظرفیت های مرزی استان و از طرف دیگر نیازهای عراق به توسعه مبادلات تجاری با کشورمان باعث شده وجود چند گذرگاه و مرز رسمی بین ایران و عراق در ایلام به دلیل نزدیک بودن این استان به شهرهای مهم عراق ضروری باشد.

هم اکنون بسیاری از ظرفیت های مرزی استان مورد استفاده قرار نگرفته است و در واقع سهم مردم استان هم ظرفیت مرز به خوبی مشخص نشده در حالی که در استان های دیگر کشورمان شاهد ظرفیت کوله بری هستیم ولی در این استان این بخش هم وجود ندارد.

در سال های اخیر وعده های زیادی برای ایجاد چند گذرگاه و بازارچه مرزی بین ایلام و استان های عراق داده شده از جمله مرز چیلات در دهلران، هلاله شمالی منطقه میمک، چم سری، چنگوله و.. که تاکنون بازگشایی نشده اند.

هم اکنون شاهد مهاجرت در روستاهای مرزی استان به دلیل نبود درآمد هستیم، اکثر مردم با مشکلات اشتغال، درآمد و امکانات مواجه هستند، حتی سهم آن در مرز فعال مهران هم مشخص نیست و به طوری کلی مردم شهرستان مهران سهمی در اشتغال این پایانه مرزی ندارند.

ایجاد بازارچه ها و مرزهای جدید می تواند علاه بر رونق صادرت کشور، با استفاده از تجارت کوله بری به رونق اقتصادی و محرومیت زدایی منطقه کمک کند ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

آخرین وضعیت بازگشایی مرزهای جدید در ایلام

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی استان ایلام وجود ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق است و هم اکنون مرز مهران به عنوان یکی از مهمترین مرزهای کشورمان در این استان فعال است.

ظرفیت مرزی ایلام باعث شده مسئولان استان دنبال ایجاد چند نقطه جدید برای ایجاد بازارچه های مرزی و مرزهای جدید از جمله هلاله شمالی، چیلات، چنگوله و.... باشندوی عنوان کرد: ظرفیت مرزی ایلام باعث شده مسئولان استان دنبال ایجاد چند نقطه جدید برای ایجاد بازارچه های مرزی و مرزهای جدید از جمله هلاله شمالی، چیلات، چنگوله و.... باشند و تاکنون اقدامات بسیار خوبی در بحث زیرساخت های مرز چیلات نیز انجام شده است.

مروارید با اشاره به اینکه از ظرفیت های مرز چیلات برای اربعین نیز استفاده می شود و اقدامات در مرز چیلات تاحدود زیادی انجام گرفته است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در تلاش هستیم با برگزاری جلساتی با طرف عراقی در محل مرز چیلات، این مرز را در اسرع وقت باز کنیم و در اربعین سال آینده از آن استفاده کنیم، افزود: استان های مختلف عراق به دنبال توسعه ارتباط و مراوده های تجاری و اقتصادی با مناطق مرزی کشورمان هستند.

وجود امنیت در مرزهای استان ایلام

وی افزود: هم اکنون استان ایلام از امن ‌ترین استان ‌های کشور است و نزدیکی آن به شهرهای مهم عراق امکان فعالیت در بازار این کشور را فراهم کرده و امیدواریم با ایجاد بازارچه های جدید بخشی از معیشت مردم مناطق مرزی ایلام از طریق بازارچه های مرزی تامین شود.

مروارید با اشاره به آخرین وضعیت مرز هلاله شمالی، افزود: راه‌اندازی بازارچه موقت(کوله‌بری) در هلاله شمالی می‌تواند به ایجاد امنیت پایدار در منطقه، ارتقاء معیشت مرزنشینان، جلوگیری از تخلیه جمعیت دو طرف مرز، افزایش درآمد و رفاه ساکنان مناطق مرزی دو استان منجر شده و زمینه توسعه صادرات و واردات دو کشور را فراهم آورد.

استاندار ایلام تصریح کرد: توافق در مورد ایجاد دو مرز و دو بازارچه جدید در مرزهای استان ایلام با عراق در قالب تفاهم های امضا شده میان استاندار ایلام با استانداران استان های دیالی، میسان و واسط عراق حاصل شده است.

بازار عراق مستعد توسعه مرزهای جدید در ایلام است

حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: رایزنی و تفاهم نامه های خوبی در اتباط با ایحاد چند بازارچه مرزی در استان ایلام با مسئولان سه استان عراقی انجام شده است.

وی عنوان کرد: این مرزها شامل چنگوله در شهرستان مهران و چیلات در شهرستان دهلران و دو بازارچه هلاله شمالی و چم سری است که دولت عراق به تازگی با ایجاد آنها موافقت کرده است.

وی بیان داشت: مقدمات کار برای ایجاد این بازارچه ها به خصوص در بازارچه مرزی چیلات انجام شده و با شروع به کار مرزهای جدید، فعالیت اقتصادی در استان رونق بیشتری می گیرد.

وجود بازارچه های مرزی به عنوان یکی از ظرفیت های استان های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی استعسگری عنوان کرد: وجود بازارچه های مرزی به عنوان یکی از ظرفیت های استان های مرزی بهترین ابزار و راهکار برای گسترش صادرات، رونق اقتصاد محلی و کمک به اقتصاد ملی است به همین سبب راه اندازی و گسترش بازارچه های مرزی یکی از اولویت های مسئولان استانی از جمله ایلام به منظور رشد شاخص های اقتصادی بشمار می رود.

افزایش صادرات در مرز مهران

وی گفت: مرز بین المللی مهران یکی از مهم ترین کانون های تردد زوار و صادرات کالا به کشور عراق و تنها گذرگاه رسمی این استان با عراق است و هم اکنون روند صادرات در مرز مهران با وجود برخی سخت گیری ها از سوی مسئولان عراقی روند رو به رشدی را نشان می دهد و امیدواریم تا پایان امسال به مرز صادرات دو میلیارد دلاری دست پیدا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: سال ۸۵ با صادرات حدود یک هزار دلار از مرز مهران فعالیت تجاری را آغاز کردیم ولی اکنون این مقدار به بیش از یک میلیارد دلار رسیده و امیدواریم تا پایان امسال به دو میلیارد دلار برسد.

عراق هم اکنون دارای بازار حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری است که ایران تنها توانسته است حدود 6 میلیارد دلار از این مقدار را به خود اختصاص دهد که با وجود مرز یک هزار و ۴۰۰  کیلومتری بسیار ناچیز است، در این بین استان ایلام می تواند با ایجاد بازارچه های مرزی جدید به رونق صادرات کشور نیز کمک کند.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک