شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۱۸۴۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ - ساعت ۳:۳۲
گرجی در دانشگاه شهید بهشتی:

سیاست های ابلاغی انتخابات، آسیب های انتخاباتی را برطرف خواهد کرد

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برخود می بالیم که امروز سیاست های کلی که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، گفت: این سیاستها بسیاری از آسیب های انتخاباتی را برطرف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر گرجی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در نشست سیاست های کلی ناظر بر انتخابات گفت: انتخابات مجموعه ای از سازوکارهاست که از طریق آن آراء عمومی مردم در عرصه های مختلف قدرت از جمله ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی تبدیل به کرسی قدرت می شود.

گرجی با اشاره به ضرورت عدالت انتخاباتی در  سازوکار انتخابات عنوان کرد: در عرصه سیاسی تلخ کامی ناشی از بی عدالتی آثار سوئی به جا خواهد گذاشت. اگر شهروندان به این نتیجه برسند که نظام انتخاباتی حق شهروندان را پاس نمی دارد آرام آرام سرد شده و به این باور می رسند که نقش جدی در  سرنوشت خود ندارند. وجوه دینی سازوکار انتخاباتی ما نباید شعار باشد بلکه باید با مشروعیت نظام حاکم بر کشور هماهنگ باشد.

وی تصریح کرد: هم عقلانیت و هم مشروعیت باید در تعریف سازوکارهای انتخاباتی در نظر گرفته شود.

این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه حقوق انتخاباتی ایران با چالش های متعددی مواجه است، گفت: از این جاده انتخاباتی به آرمانهای مقدس نظام نمی توان دست یافت.حوزه بندی های انتخاباتی در ایران عدالت آفرین نیست.

وی گفت: نظام انتخاباتی اکثریت بنیادش بر ظلم است. ثبات آفرین و اقتدار آفرین است اما بنای آن ظلم است و گرفتاری های عدالتی دارد.

وی با اشاره به ضرورت روشن شدن مسئله شایستگی های انتخاباتی گفت: امروز گروهی در جامعه بر تشخیص شایستگی ها ایراد دارند که باید این ایراد با روش های علمی برطرف شود. انتخابات باید با این مبانی جلو رفته و تکلیف صلاحیت ها و عدم صلاحیت ها روشن شود.

گرجی خاطرنشان کرد: برخود می بالیم که امروز سیاست های کلی که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد با یک آسیب شناسی درست ارائه شد. این سیاست ها اگر توسط مجریان و ناظران جدی گرفته شود بسیاری از آسیب های انتخاباتی را برطرف خواهد کرد. سیاست های کلی انتخابات مفاهیم بسیاری را وارد سازوکار انتخاباتی کرده است که به عنوان نوآوری های قانونی باید قدر آن را بدانیم.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک