جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۱۷۶۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ - ساعت ۰:۴
مدیر امور باغبانی خراسان شمالی اعلام کرد:

سرمای پاییزی بلای جان ۲۰۰ هکتار از مزارع زعفران شد/ پیش بینی افزایش ۶۰۰ هکتاری کشت زعفران در استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با بروز سرمای زودرس پاییزی در خراسان شمالی 200 هکتار از مزارع بارور زعفران خراسان شمالی که آماده برداشت محصول شده بودند، دچار سرمازدگی شدند.
سرمای پاییزی بلای جان 200 هکتار از مزارع زعفران شد/ پیش بینی افزایش 600 هکتاری کشت زعفران در استان,

محمد علی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با بیان اینکه خراسان شمالی پس از استان های خراسان رضوی و جنوبی، جایگاه سوم سطح زیر کشت زعفران را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سطح زیر کشت زعفران استان در فصل زراعی پاییزه سال 94 به هزار و 238 هکتار رسید.

شریکیان افزود: از این سطح زیر کشت یاد شده، 780 هکتار آن مزراع بارور و 458 هکتار نیز مزارع غیر بارور هستند.

وی با بیان اینکه این سطح زیر کشت یاد شده در شهرستان های فاروج، اسفراین، شیروان، جاجرم، گرمه و راز و جرگلان گسترده است، عنوان کرد: شهرستان فاروج بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، شرایط اقلیمی مناسب، سازگاری گیاه، کاهش منابع آبی، عملکرد و درآمد مناسب کشت این محصول، ارتقای دانش فنی زعفران کاران از طریق برگزاری دوره های آموزشی، سهولت نگهداری محصول از مهمترین عوامل افزایش سطح زیر کشت زعفران کاری در استان به ویژه در شهرستان فاروج بوده است.

شریکیان در ادامه با اشاره به اینکه زمان برداشت زعفران از اواخر مهر ماه تا اواخر آبان ماه است، عنوان کرد: با توجه به بارش های بهاری امسال و کود دهی مطلوب در مزارع زعفران، پیش بینی می شد که میزان برداشت زعفران استان طی مهر تا آبان امسال 20 درصد افزایش یابد اما به علت بروز سرمای زودرس پاییزی، محصول آماده برداشت در سطح 200 هکتار از مزارع بارور زعفران استان دچار سرمازدگی شدند.

وی افزود: بیشترین خسارت سرمازدگی مزارع بارور زعفران استان در این فصل برداشت در شهرستان های اسفراین، جاجرم و شیروان رخ داده است.

وی در ادامه اعلام کرد: با توجه به اینکه میزان تولید زعفران استان در فصل برداشت سال 94 حدود سه تن و 200 کیلوگرم بوده است، پیش بینی می شود میزان تولید زعفران استان در فصل برداشت امسال تا 10 درصد افزایش یافته و حجم آن به حدود سه تن و 420 گرم کیلو گرم رسیده باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخن خود به اعتبارات سفر مقام معظم رهبری برای استان نیز اشاره کرد و گفت: طی سال جاری از محل این اعتبارات مبلغ پنج میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات بانکی به زعفران کاران استان به منظور احداث و توسعه مزارع استان پرداخت شد که پیش بینی می شود طی مرداد تا شهریور ماه امسال حدود 600 هکتار به سطح مزارع زعفران استان افزایش یافته باشد.

وی در خاتمه درباره واحدهای فرآوری زعفران در استان نیز اظهار کرد: تاکنون در استان فقط یک واحد فرآوری به ظرفیت یک تن در شهرستان فاروج راه اندازی و فعال شده است.

وی افزود: سه سرمایه گذار جدید نیز درصدد راه اندازی سه واحد جدید فرآوری و بسته بندی زعفران در سطح استان هستند.

شریکیان خاطر نشان کرد: بخشی از محصول زعفران برداشت شده استان به صورت خام به استان های خراسان رضوی، گلستان و تهران ارسال می شوند.

انتهای پیام/  

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک