چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۱۷۲۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ - ساعت ۵:۵۰
یادداشت/

طوفان شن خراسان شمالی را تهدید می کند 

استان خراسان شمالي با ميانگين بارندگي ساليانه حدود 250 تا 270 ميلي متر داراي اقليمی خشك و نيمه خشك است و البته نيمه جنوبي استان به مراتب از ميزان بارندگي كمترو اقليم شكننده تري برخوردار است.
طوفان شن خراسان شمالی را تهدید می کند ,

 بخش قابل توجهي ازاين منطقه يعني حوزه آبخيز كال شور به مساحت حدود 183000 هکتار (حدود 9 درصد از کل مساحت منابع طبیعی استان )را بيابان ها و پدیده های بياباني تشكيل مي دهند  و البته سطح وسیع تری نیز از حوزه کال شور خراسان شمالی با بارندگی کمتر و پوشش گیاهی فقیر جزو مناطق نیمه بیابانی تعریف می شود . 
از نقطه نظر تقسیم بندی رخساره های ژئومرفولوژی نیز بیش از 94 درصد از عرصه های بیابانی استان جزو مناطق برداشت قلمداد می شوند و به عبارتی این مناطق مکان هایی برای تأمین گردوغبار و حمل رسوبات بادی به مناطق دیگر استان تلقی می شوند . 
متاسفانه در سالهای اخیر معضلی به نام گردوغبار و حمل ریزگردها به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات آلوده کننده هوا ، مناطق وسیعی از کشور را تحت تأثیر قرار داده است . به استناد تصاویر ماهواره ای و آنالیزهای انجام شده توسط دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری نواحی مرکزی استان خراسان شمالی نیز از وقوع پدیده گردوغبار مصون نمانده است و به عنوان کانون های تولید گرد و غبار شناسایی شده اند .
 به ویژه در دهه اخیر ساکنین نواحی غربی و جنوب غربی استان مانند مناطق بیابانی و نیمه بیابانی واقع در محدوده شهرستان های گرمه ، جاجرم واسفراین و حتی منطقه سملقان بارها شاهد وقوع طوفان های گرد وغبار بوده اند . نمونه بارز این نوع طوفان ها در روزهای گذشته دشت سملقان و نواحی هم جوار آن را به شدت تحت تأثیر قرارداد . به نحوی که تردد خودروها در جاده آسیایی گرگان -  آشخانه – بجنورد ( در حوالی دشت سملقان و شهر آشخانه و مناطق هم جوار) را بطورکامل مختل نمود و لذا پلیس راه مجبور به توقف و یا هدایت خودروها به سایر مسیرهای مواصلاتی استان شد.
این طوفان های شنی (ماسه ای) و گرد غبار علاوه بر اختلال در تردد و آلودگی هوا و امکان تشدید بیماری های تنفسی ،  اراضی کشاورزی ، باغات و زیرساخت های منطقه را نیز تهدید می نمایند . به نحوی که ضمن رسوبگذاری ذرات ریز ماسه در مسیر جاده ها و پل ها ، منازل مسکونی و... ، باعث راسب شدن این رسوبات  بادی ریز دانه و شور در محدوده باغات و اراضی کشاورزی می شوند و نتیجه نهایی آن شور شدن تدریجی آب و خاک این منطقه و کاهش حاصلخیزی و بازدهی اراضی و باغات و خروج آنها از چرخه تولید خواهد بود .
 همچنین این منطقه یکی از نقاط مهم استان واقع در مسیر جاده آسیایی از نقطه نظرگردشگری می باشد و نمونه بارزآن وجود دهکده هدف گردشگری درکش و نیز فراوانی چشمه های آهکی و کارستی و نواحی کوهستانی ، وجود دره های عمیق ، صخره ها و مناطق مناسب جهت کوهنوردی و طبیعت گردی و وجود تنها توده جنگلهای بلوط هیرکانی خارج از شمال در این منطقه می باشد و بدیهی است تداوم این نوع طوفان ها و تأثیرات مخرب آن بر جنگلها و آب و خاک ، بتدریج اثرات منفی بر گردشگری این منطقه برجای خواهد گذاشت .
بررسی های اجمالی اولیه توسط نگارنده حاکی از این است که این طوفانها و گرد وغبار موجود در آن دارای منشأ داخلی بوده و منشأ این ذرات ریزدانه ، مناطق بیابانی شهرستان گرمه و نواحی بیابانی و نیمه بیابانی مجاور آن می باشند و چون خاک های موجود در این مناطق بیابانی حاوی مقادیر زیادی نمک و املاح مختلف هستند ، لذا با ایجاد یک تونل بادی در حدفاصل کوه قورخود و آلاداغ (  ارتفاعات چمن بید ، جوزک و درکش ) ، طوفانها و بادهای شدید حادث شده و ذرات ماسه و سیلت ( لای) به همراه مقادیر قابل توجهی از این املاح را به دشت سملقان و نواحی مجاور آن حمل و راسب می نمایند و این موضوع  می تواند یکی از نشانه ها ی مهم پیشروی و گسترش بیابان ها به سمت دشت سملقان و نواحی مرکزی استان باشد . علی ایحال بررسی دقیق منشأ این ذرات و جنس آنها و میزان و نحوه پیشروی بیابان ها نیازمند تحقیقات بیشتر وکامل تری است .
به نظر می رسد که هر چند تغییرات اقلیمی در مقیاس جهانی ناشی ازکاهش سطح جنگلها و مراتع و نیز ازدیاد مصرف سوخت های فسیلی و افزایش کربن جو وایجاد  پدیده گلخانه ای و تأثیر آن بر افزایش دمای کره زمین و تغییر الگوهای آب و هوایی، در حادث شدن و تشدید این نوع طوفان ها موثر می باشند ، اما می توان گفت که در منطقه مورد بحث ،  عوامل و فاکتورهای محلی  نیز در وقوع و تشدید این نوع طوفان ها نقش مهمی  به عهده دارند و به عبارت بهتر یکی از عوامل مهم ایجاد این بادهای شدید، تخریب و کاهش پوشش گیاهی طبیعی ( مراتع ، جنگل ها و بیشه زارها ) و  گسترش بیشتر بیابان هادر طی دهه های گذشته است . زیرا که هر چه پوشش گیاهی طبیعی کمتر باشد ، به علت عدم وجود موانع کاهنده شدت بادها ، امکان تشکیل و تشدید این نوع طوفان ها بیشتر شده و به آسانی می توانند ذرات دانه ریز و املاح را از مناطق بیابانی و عاری از پوشش گیاهی و یا مناطق نیمه بیابانی کم پوشش با خود حمل نموده و سرانجام در مناطقی چون دشت سملقان و نواحی مجاور آن راسب نمایند .  
با شرح فوق ، می توان اظهار داشت که در این مناطق ، مهم ترین راهکار جهت کاهش و کنترل این نوع طوفان ها و خسارات ناشی از آن، تقویت پوشش گیاهی طبیعی از طریق تهیه و اجرای انواع طرح های  مدیریت جامع منابع طبیعی ،آبخیزداری و بیابان زدایی می باشد. 
 هر چند در حال حاضر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ،طرح های مدیریت منابع جنگلی و جنگلداری چند منظوره در محدوده جنگل های بلوط هیرکانی (ارتفاعات جوزک و درکش تا منطقه هاور  در دامنه شمالی کوهستان آلاداغ ) و نیز طرح های مختلف تقویت منابع طبیعی و پوشش گیاهی( مانند آبخیزداری ، جنگلکاری ، ببابان زدایی و مرتعداری) در مراتع و مناطق بیابانی و نیمه بیابانی استان را در دست اجرا دارد، اما اجرای این نوع طرح ها به دلیل عواملی چون کمبود اعتبار و عدم مشارکت سایر ادارات ذیریط از سرعت مناسبی برخوردار نمی باشند ولذا  ضرورت دارد تا مسئولین امر ، اعتبارات بیشتری را جهت تهیه و اجرای طرح های فوق الذکر تخصیص دهند تا با تسریع در اجرای طرح های موصوف با مشارکت تمام ادارات ذیصلاح و اهالی منطقه و به ویژه مرتعداران و روستانشینان ، شاهد سرسیزی هر چه بیشتر این مناطق و ممانعت از گسترش بیابان ها و کاهش و کنترل طوفان ها و خسارات  ناشی از آن باشیم .  
بهمن هوشمند - رئیس اداره مهندسي ومطالعات و دبیر کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی  


 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1395/09/17
0
0
سلام تشکر از اترک نیوز. لطفا از مدیران منابع طبیعی سوال بکنید که تا به حال کدام کار چشمگیر را برای کنترل گرد وغبار انجام دادند. این همه پول بیت‌المال را در بیابان ها ریختند نتیجه اش چه بوده و چرا باز هم بیابانها پیشروی میکنند. بنده از قدیم اجدادا در جاجرم زندگی می کنم فقط در چند جای بیابان ها دیده ام درخت تاغ کاشته اند و خوب بوده اما در عوض در ده برابر جاهایی دیگر را هم دیده ام که بی نتیجه بوده و پولها را حرامش کرده اند. این اقای مسول حرفهای کارشناسی درست زده که باید بیابان ها با درختکاری و کاشتن جنگل و مرتع وسرسبز بشوند اما سوال دارم یک راه برای سرسبز کردن کاشتن درختان و باغات است ولی سوال دارم واقعا جهاد کشاورزی چند هکتار از زمین ها را در بیابانها آبیاری بارانی کرده. سال به سال آب چاه ها کم شده و چون آب کم شده درختکاری هم امکان ندارد باغات کم شده و بیابانها زیاد شده و نتیجه اش هم توفان شن بوده با این وضع در آینده استان خراسان شمالی بدتر از گرد وغبار اهواز خواهد شد. خدا خودش کمک کند.
نام :
ایمیل
نظر
از ایور | 1395/09/17
0
1
تشکر از توجه شما به مشکلات بیابانهایاستان خراسان شمالی. خدا وکیلی چرا هر وقت این مدیرهای منابع طبیعی صحبت از مرتعداری و توقف کردن پیشروی بیابان ها می کنند. حتما باید ازمنطقه سملقان هم حرفی بزنند. به نظر میاد که چون مدیرکل های منابع طبیعی همشون از اشخانه و سملقان هستند باید همیشه حرفی هم از سملقان و دادن اعتبار برای سملقان بزنند مگر بقیه جاها استان جنگل و مرتع ندارن من خودم مغازه دارم ولی به عنوان فرزند یک دامدار و کشاورز برای کارهای پدرم بعض وقتها به ادارات جهاد و منابع طبیعی و دامپزشک می روم واقعا در ذهن من این سوال ایجاد شده که چند سال بود یک مهندس اشخانه ای مدیر کل منابع طبیعی بود و حالا شنیدم ایشان رفته جای دیگر ودامادش را به جای خود گذاشته واقعا در این استان بزرگ و این همه آدم چرا باید همیشه از اشخانه مدیر منابع طبیعی باشند. چرا مثلا از گرمه درق سفراین کسی را نمیذارن. حالا هم می خوان که پول و اعتبار را برای سملقان بگیرند. سملقان سرسبز و کشاورزی زیادی دارد ما بیچاره ها در درق و ایور و گرمه وجاجرم در بیابان ها زندگی می کنیم و اگر راست میگن باید به این شهرها و روستاهایی که در بیابان هستند اعتبار بدهند و بیابانها را سرسبز کنند و جلوی غبار و طوفان را بگیرند. اینا فقط به فکر منطقه خودشان هستند. به زودی در مورد مشکلات درق مطلبی را برای شما میفرستم. التماس دعا
نام :
ایمیل
نظر
دبیر جغرافیا | 1395/09/17
0
0
از این مدیر محترم به خاطر ارایه این مطالب علمی و بررسی دلایل و شواهدطوفانها در استانمان بسیار ممنون و سپاسگزارم. بنده حدود 4سال پیش از پایان نامه خودم در مقطع ارشد در مورد شناسایی و معرفی مخاطرات طبیعی خراسان شمالی و ارایه راهکارها برای کنترل آنها دفاع کردم اما واقعابه موضوع توفان و گرد وغبار به عنوان یک مخاطره با این دیدگاه نپرداخته بودم. امیدوارم مدیران محترم استان هنوز دیر نشده اقدامات به موقع را جهت کنترل این طوفانها و جلوگیری از خسارت‌های آن انجام دهند. از سایت اترک هم که به این مقوله حساس توجه کرده اند سپاسگذار هستم.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک