چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۱۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ - ساعت ۸:۴۱
کارشناس حقوق بین الملل:

کشور سوریه در محور مقاومت و مبارزه با اسرائیل است

کارشناس حقوق بین الملل ، کشور سوریه را محور مقاومت و مبارزه با اسرائیل عنوان کرد و گفت : حمله به این کشور خواست رژیم نامشروع اسرائیل است که در صورت حمله به کشور سوریه منافع اسرائیل تامین می شود.
کشور سوریه در محور مقاومت و مبارزه با اسرائیل است, پیرزاده ، سوریه ، سیاسی
محمد حسن پیرزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اترک  در  شیروان اظهار داشت : در صورت افروخته شدن آتش جنگ دامن کشورهای دیگر را فرا خواهد گرفت .
 
وی با اشاره به منشور سازمان ملل که بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1945 به امضا رسیده است به موجب مواد همین منشور اذعان داشت : بر اساس منشور سازمان ملل تهدید به زور ، توسل به زور ، حمله به کشورها از جانب کشور دیگر ممنوع است و هیچ کشوری حق تعرض به کشور دیگر را ندارد.
 
پیرزاده در ادامه تصریح کرد : اصل عدم توسل به زور یک اصل شناخته شده نظام حقوق بین الملل است که در بند چهار ماده 2 منشور ملل متحد آمده است  که ((اعضای سازمان ملل متحد در روابط بین المللی خود از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت ارضی ، استقلال سیاسی هر کشور یا هرگونه رفتاری که با اهداف ملل متحد مطابفت ندارد خودداری خواهند نمود )) و این اصل از جمله اصول ارزشمند منشور ملل متحد است و به همین خاطر توسل به زوری که کشورها زاتا به آن متمایل هستند را جلوگیری می نماید.
 
مدرس رشته حقوق بین الملل در دانشگاه های تهران افزود : در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است که اگر کشوری موجبات تهدید صلح و امنیت دنیا را فراهم کند فقط با تایید شورای امنیت و آن هم با رعایت کامل پروسه این قانون و با مجوز از سازمان ملل متحد امکان توسل به زور بر علیه این کشور امکان پذیر خواهد بود.
 
این کارشناس مسائل حقوقی در ارتباط با ابن موضوع نیز گفت : در منشور ملل متحد دو استثنا وجود دارد یکی موضوع دفاع مشروع و دوم اقدامات شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد است که اقدامات شورای امنیت نیز بر اساس اختیارات واگذار شده در ماده 20 ، 24 و 25 و فصل هفتم منشور ملل متحد در راستای حفظ و اعاده صلح و امنیت بین المللی است بنابراین  تهدیدات  اخیر آمریکا و بعضی از کشورهای غربی در  حمله به سوریه به عنوان یک کشور مستقل عضو سازمان ملل با هیچ یک از اصول منشور و اصول حاکم بر نظام حقوق بین الملل مطابقت نداردو چنین اقدامی یک جانبه و خارج از مکانیزم منشور ملل متحد بوده که مسئولیت هرگونه اقدام در این خصوص متوجه کشورهای تهدید کننده خواهد بود.
 
پیرزاده تهدید حمله آمریکا و کشورهای غربی بر علیه سوریه را کاملاً بر خلاف منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل عنوان کرد و گفت : در صورتی که این کشورها توسل به چنین کاری شوند قوانین سازمان ملل  زیر پا گذاشته اند .
 
کارشناس حقوق بین الملل در ادامه تصریح کرد : در صورتی که شاهد چنین اقدام های یک طرفه و یک جانبه کشورهای دیگر بر علیه کشور دیگر باشیم آن هم به بهانه های مختلف و واهی از جمله تروریسم و استفاده از سلاح شیمایی دنیا دچار آشفتگی خواهد شد و کشورها این جرأت را در خود راه می دهند که در هر جایی منافع آنها در خطر باشد به کشو دیگر حمله کنند که این بر خلاف صلح و امنیت خواهد بود.
 
وی گفت : انتظار می رود تمام کشورهای اسلامی تمام توجه خود را معطوف موضوع تجاوز احتمالی آمریکا به سوریه کنند که این اقدام صورت نگیرد.
 
دکترای حقوق بین الملل در پایان از کشورهای اسلامی خواست نا همانند جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی موضوع سوریه را حل نمایند و مانع از چنین اقدام احتمالی وحشیانه آمریکا باشند.
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک