سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۱۳۰۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ساعت ۳:۱۹
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور انتقاد کرد:

صنعت گیاهان دارویی خراسان شمالی بی نصیب از خوان اقتصاد مقاومتی

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه خراسان شمالی منطقع پایلوت کشت گیاهان دارویی کشور انتخاب شده است، گفت: اجرای این طرح که از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است از هیچ گونه حمایتی برای آغاز کار برخوردار نیست.
صنعت گیاهان دارویی خراسان شمالی بی نصیب از خوان اقتصاد مقاومتی ,

حسین رضایی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: خراسان شمالی، منطقه پایلوت کشت گیاهان دارویی کشور در اراضی مستتثنیات و اراضی ملی انتخاب همچنین اجرای این طرح در استان در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مصوب شده است.

رضایی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز به عنوان مجری کشت گیاهان دارویی در اراضی منابع طبیعی خراسان شمالی انتخاب شده است، گفت: این اتحادیه کشت این گیاهان را در اراضی ملی ای که بیش از 250 میلی متر بارندگی و تنش آبی کمتری را دارند به صورت دیم اجرایی می کند.

وی با تصریح بر این مطلب که کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی استان در قالب الحاقیه ای به طرح های مرتع داری استان انجام خواهد شد، عنوان کرد: کشت این گیاهان شامل گل محمدی، کاکوتی، کتیرا، زرشک وحشی، باریجه و ... در شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج، گرمه، اسفراین و مانه و سملقان انجام خواهند شد.

وی افزود: این کشت در هر شهرستان در دو منطقه و در هر منطقه در سطحی حدود 100 هکتار انجام می شوند.

رضایی گفت: این طرح با مدیریت این اتحادیه و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و توسط بهره برداران هر منطقه در قالب تشکیل شرکت های تعاونی انجام می شوند.

وی خاطر نشان کرد: اجرای کشت این گیاهان دارویی در اراضی ملی استان از اواخر سال گذشته در قالب پروژه های مرتع داری در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: برای کشت گیاهان دارویی 15 شرکت تعاونی با عضویت بهره برداران این مناطق یاد شده را تشکیل داده ایم تا آنان با مدیریت این اتحادیه به مدت 30 سال در این اراضی ملی با پرداخت حق بهره مالکانه به اداره کل منابع طبیعی استان به انجام این طرح بپردازند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه با یادآوری این مطلب که این اتحادیه برای هر منطقه ای از اراضی ملی که تحت کشت این گیاهان قرار گیرند یک نسخه نمی پیچد، عنوان کرد: مطالعات کشت این گیاهان در قالب طرح های مرتع داری در اراضی ملی استان انجام شده که اولویت نخست نیز برای کشت گل محمدی است.

وی با بیان اینکه کشت قلمه های گل محمدی باید در اسفند ماه انجام شود، خاطر نشان کرد: این گیاه در مناطق حسن آباد و جعفر آباد شهرستان بجنورد و مناطق دشت آرمادلو و چشمه خان در شهرستان گرمه همچنین منطقه کاستان در شهرستان مانه و سملقان انجام خواهند شد.

با این وجود، وی با اعلام اینکه در اسفند ماه امسال باید اراضی ملی مناطق جعفر آباد، حسن آباد و کاستان به کشت گل محمدی اختصاص داده شوند که برای هر هکتار به هزار و 600 تا دو هزار قلمه گل محمدی احتیاج داریم، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر این اتحادیه در زمینه تامین قلمه های گل محمدی برای اجرای اجرای کشت با مشکل روبرو شده است.

رضایی با بیان اینکه در تعامل با گل کاران گل محمدی استان در زمینه خرید قلمه ها از آنان به هیچ نتیجه ای نرسیدیم، عنوان کرد: برای تامین قلمه ها به سراغ سازمان جهاد کشاورزی استان رفتیم اما این نهاد در این زمینه یک قدم بر نداشت و این در حالی است که این طرح از مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان است.

به گفته وی، اگر سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه تامین قلمه های مورد نیاز، این اتحادیه را حمایت می کرد، می توانستیم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قدم اول را بردایم، حال در این شرایط ناچار هستیم که در فاز نخست هر 100 هکتار در هر منطقه پیش بینی شده را به پنج هکتار تقسیم کنیم تا در هر سال 10 تا 20 هکتار از هر منطقه را به کشت گل اختصاص و این طرح گل کاری را طی مدت پنج سال انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: هر چند که سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرده است در راستای اجرای این طرح نمی تواند حمایت مالی را انجام دهد، با این وجود، اجرای این طرح از محل آورده های بهره برداران و اخذ تسهیلات بانکی انجام خواهد شد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه برداشت گل محمدی سه سال پس از کشت و باریجه نیز پنج سال پس از کشت انجام می شود، یادآور شد: این اتحادیه از هم اکنون برای فروش این گیاهان دارویی به بازارهای داخلی و خارجی در حال گفتمان و انجام رایزنی ها است.

وی افزود: با رونق این صنعت در استان صنایع تبدیلی و تکمیلی این صنعت را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

رضایی در خاتمه با طرح این سوال که چرا دست اندرکاران برای انجام پروژه هایی از جمله کشت گیاهان دارویی، نسخه می پیچند و آنها را در برنامه اقتصاد مقاومتی مصوب می کنند اما هیچ پشتوانه تسهیلاتی و حقوقی را برای آنها پیش بینی و ارائه نمی کنند؟ خاطر نشان کرد: اجرای این پروژه نیازمند حمایت های تسهیلاتی و حقوقی است که امیدوار هستیم مورد حمایت ادارات ذی ربط قرار گیرد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
امیررضا | 1395/09/11
0
0
در خراسان شمالی صنعتی به نام گیاهان دارویی وجود ندارد که از خوان اقتصاد مقاومتی بی بهره یا با بهره شده باشدو این اقایان اگه خدا بخواهد و نیتشان خیر باشه و قسمت بشه تازه میخوان گیاه دارویی بکارند و اگه باز خدا خواست وباران امد و گیاهی سبز شد و محصولی داد آن موقع تازه به فکر صادرات خام آن خواهند افتاد و اگه صادر شد که خوب به خام فروشی ادامه خواهند داد و اگه صادر نشد آن موقع شاید صنایعی بزنند و گیاهان را فرآوری کنند و باز اگه بتونن آن موقع محصول نهایی شاید صادر بشه و شاید نشه. ضمنا اینا در همین اول کار نمی خوان برای آبیاری به زحمت بیفتند و می گن منتظر بارون می مونیم. اینا همش قصدشون سرکار گذاشتن ما کشاورزهاست خدا خودش بخیر کنه.
نام :
ایمیل
نظر
خراسانی | 1395/09/12
0
0
مدیر این اتحادیه گه گفته تماما کلشون سه نفرند .خودشون و مدیرکل اسبق و بازنشسته منابع طبیعی استان و یک نیروی کمکی . اینها ادعا کرده اند که ما برای فروش محصولات در بازاهای داخلی وخارجی رایزنی کرده ایم با کدام تخصص و کدام محصول و با چه کساتی رایزنی کرده اند اینها را به مردم معرفی کنند . اگر مسولان استان واقعا به فکر تولید هستتد.این همه باغ مخروبه استان را احیا کنند .هدف انجام کار نیست .اینا یک بساط راه انداخته اند تا مردم را سرگرم کنند .این نقشه ها همش زیر سر مدیر بازنشسته منابع طبیعی است این اقا از این وعده ها زیاد داده اما بروید و ببیتید از منابع طبیعی چی باقی مانده است ؟
نام :
ایمیل
نظر
فارغ التحصیل ارشد مرتعداری | 1395/09/12
0
0
بنده جهت پایان نامه ارشد این طرح های مرتعداری را که ایشان گفته بر اساس انها گیاه دارویی می کاریم مطالعه و بررسی کرده ام همه شون طرح های قدیمی با اشتباهات فراوان هستند و مرتعداران هم از این طرح ها بی خبرند و اصلا با انها برای تهیه این طرح ها صحبت نشده .خیلی ابکی نوشته شده اند و الان هم بدون اطلاعات علمی دقیق و بدون در نظر گرفتن شرایط بارندگی استان .و سلیقه ای دارن در این طرح ها پیش بینی گل محمدی می کنند که اصلا عملی نیست این مدیرکل فعلی منابع که داماد مدیر قبله با رابطه امده و فقط و دربست در خدمت مدیر قبلیه و همه بر اساس فشار و ابکی فقط می خوان رو کاغذی خودی نشون بدت و مانور بدهند که شرکت تعاونی درست کرده اند و میخواهند اقتصاد مقاومتی انجام دهند . این طرح ها و این ادعاها هیچ پشتوانه تحقیقاتی ندارند و همه سلیقه ای و ابکی اند می خوان مستی و مقانی و و دادن زمین ملی به دوستان و اقوام. اقوام اینها در قوره میدان اشخانه هم کلی مرتع عشایری را تصرف کردا اند اینها میخوان فقط به هر روشی در مسند بمانند وبه کارهای خلاف اما در پوشش ظاهرا قانون ادامه بدن.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/09/12
0
0
خدا شاهد است که این افراد به فکر اقتصاد مقاومتی و گیاه دارویی نیستند. این مدیر سابق منابع استان با حمایت مدیران فعلی که دامادشه پشت این ماجرا و این مدیر تعاونی مرتعداران هستند تا مثل منابع طبیعی در اینجا هم اقوام و دوستان خود را استخدام کنند. خواهشا اترک نیوز به عنوان رسانه فعال و بی طرف و مردمی استان از اینها سوال کند که حقوق و پول سفرهای هوایی این اقایان در این تعاونی از کجاست؟ از پول مرتعداران بیچاره و کمک های مالی اداره تعاون و سازمان منابع طبیعی استان و کشور. آیا کسی نظارت کرده که این پولها چطور هزینه شده اند؟
نام :
ایمیل
نظر
یک باغدار ودارای تحصیلات عالیه باغبانی | 1395/09/13
0
0
سلام و تشکر .من سه روز پیش دو نظر برای سایت فرستادم نه توهین بود ونه چیز دیگر و انتظار داشتم که سایت مردمی و بی طرف اترک نیوز منعکس کنه اما نکرده . حرف من اینه در کجای استان ما گل محمدی و یا مشابه اش را در طبیعت داریم و اینا با کدام تحقیقات می خوان در مراتع و آن هم به شکل دیم گل محمدی بکارند؟اصلا هدف این تعاونی مرتعداران چیه ؟ مدیر این تعاونی چگونه و با حمایت و تایید چه کسانی منصوب شده ؟ به قول خودشون این تعاونی با همه تعاونی های مرتعداران کشور سروکار داره و همه زیر نظر این تعاونی خراسان شمالی هستند آیا برای تایید مدیر آن با چنین کار کشوری از مقامات استعلام شده ویا اصلا لازم نیست که استعلام بشه ؟ وضعیت استخدام نیرو در این تعاونی چطوریه اصلا کنترلی از سوی اداره تعاون و منابع طبیعی میشه تا خدای ناکرده مثل اداره کل منابع طبیعی در استخدام ها فامیل بازی نکنند؟ آیا مطمئن هستند که هدف این تعاونی از این برنامه های بدون تحقیقاتش چیه و نکنه برخی بخوان مرتع خواری بکنند ؟ آیا فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جلوگیری از زمین خواری و کوه خواری در این کارها لحاظ شده ؟نقش مدیر اسبق منابع طبیعی استان در این تعاونی و این انتصابات چیه ؟ آیا یک قطعه آزمایشی گل محمدی به صورت دیم در استان کشت کرده اند و به نتیجه رسیده اند که حالا می خوان بر اساس اون در بقیه مراتع این کار را بکنند؟ اگر بدون برنامه این کار را کردند و مرتع شخم و دستکاری شد و گل محمدی هم نتیجه نداد کی جواب خرابی مرتع را میده و سپس اون مرتع دست کی می مونهو چگونه پس می گیرند، آیا نظارت دقیقی وجود داره؟ اگه جواب نداد و این همه مرتع شخم وشیار و خراب شد آیا برنامه ای برای مواخذه مدیران و حامیان این تعاونی وجود داره یا دارن با مردم بازی میکنند ؟ در حالی که هزاران هکتار از باغات آبی استان ما از بین رفته و اگر نیتشان خیره آیا بهتر نیست که این باغات را از طریق کشت گیاهان دارویی احیا کنند و یا می خوان بدون برنامه و هدف در مراتع بکارن ؟ وقتی باغات استان از بی آبی خشک میشوند اینها چگونه گل محمدی را در مراتع و ان هم دیم می کارند ؟ در مورد زرشک آیا برنامه ریزی کرده اند تا جلوی ورود بیماری قارچی زنگ گندم که میزبان اون زرشکه را بگیرند و آیا با این کار باعث شیوع زنگ گندم در مزارع استان و ورود خسارات میلیاردی نخواهند شد و برای جلوگیری از این مشکل چه کاری کرده اند ؟ منابع طبیعی در زمان مدیر سابق تاکنون در دهها منطقه استان وبه صورت طرح از گیاهان دارویی مراتع مثل باریجه و کتیرا بهره برداری کرده و در بعضی جاها هم کشت کرده میگن بیشتر خراب شده و کار بدتر شده و گیاهان دارویی در این مناطق کمتر از گذشته شده اند و انهایی را هم که کشت کرده اند جواب نداده حالا با این اوضاع چگونه باز هم در زمان این مدیر فعلی منابع طبیعی یعنی داماد مدیر قبلی بر کشت گیاهان دارویی در مراتع و دستکاری مرتع اصرار دارند؟ اگر مدیر قبلی موفق نشده آیا اشکال کارش بررسی شده که کجا بوده و مواخذه شده و مدیر فعلی یعنی داماد قبلی چه برنامه جدیدی دارند که اینقدر مطمئن به کشت گیاهان دارویی در مراتع استان می باشند ؟ یعنی ایشان مطکئن هستند که از استاد خود خبره تر ند ؟ اگر مطمئن هستند این طرح خوبه و بازار فروش را هم مهیا کرده اند چرا مدیران این گیاهان را در اراضی آبی نمی کارند که شرایط بهتری دارند و اصرار بر کشت آنها در مراتع می کنند ؟ آیا این آقایان آموزش های لازمه را به مرتعدارها ارائه داده اند ؟ آیا بازار فروش را اماده کرده اند ؟ آیا تعهد می دهند که محصول را از مردم با قیمت مناسب بخرند ؟ باید از این آقایان کتبا و محضری تعهد بگیرند در صورت عدم موفقیت طرح ، مدیر تعاونی برگشت عین وام و سود آن را تضمین کند . خرابی مرتع را جبران و خسارت بپردازد . مرتع را مجددا به دولت تحویل دهد . خسارات کشاورز را جبران کند. باید مدیر منابع طبیعی استان که اجازه کشت گل محمدی در مراتع را تایید می کند، تعهد بدهد که در صورت عدم توفیق طرح در مراتع خسارات مرتعدار را بپردازد ؟ باید برای این طرح یک گروه نظارتی قوی با حضور اعضایی از جهاد کشاورزی ، تعاون ، دادگستری ،استانداری و سازمان بودجه تشکیل شوند تا با هر گونه تخلف اعم از وام خواری و زمین خواری و استخدام های فامیلی نظارت و مبارزه کنند. آنگاه اگر با این شرایط آقای مدیر عامل تعاونی مرتعداران و حامیان آن یعنی مدیران اسبق و فعلی منابع طبیعی حاضر به انجام این طرح کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی در مراتع شدند آنگاه می توان امیدوار بود و در غیر اینصورت این نتیجه به دست می آید که هدف اقتصاد مقاومتی از طریق کشت گیاهان دارویی نیست و اهداف پنهانی در کار است . با تشکر از حوصله شما
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/09/14
0
0
من یک فرهنگی از روستای درق هستم و در کنار معلمی در روستا دامداری و کشاورزی کمی هم دارم . چندین ساله که منابع طبیعی کوههای منطقه ما را جهت برداشت قسنی یا باریجه به برخی افراد غریبه اجاره می دهد و می گوید ما طرح تهیه کردیم .من خودم از نزدیک دیده ام هیچ نظارت و کنترلی وجود نداره و قسنی ها در اثر تیغ زدن نادرست و با تعداد زیاد( برای در آمدن شیرابه از این گیاه ریشه قسنی که تقریبا مثل یک چغندره را با یک داس مخصوص برش میدن تا از داخلش شیره دره بیاد )خشک می شن . اینا یعضی سالها بذر قسنی هم در کوه می کارند اما مراقبت نمی شه و خشک میشن . چوپان گله که چند ساله به کوه میره و همه جای کوه را می شناسه می گفت که تعداد این بوته های قسنی سال به سال کم می شه و اگر با این وضه تیغ بزنند در این کوه که از نطر قسنی نمونه بود یک بوته هم نمی مونه . حالا هم منابع طبیعی یک تعاونی درست کرده و می خواد در مراتع دامدارها گل محمدی بکارن . من این سوال را می کنم که منابع طبیعی حداقل 15 سال است یک قسنی در کوهها برداشت می کنه و می کاره نتیجش شده این که روز بروز به جای اینکه زیاد بشن کمتر هم شدن حالا چطوری اینا میخوان در مرتع گل محمدی که آب زیادی نیاز داره بکارند . من فکر می کنم این یک مانور جدیده برای سرگرم کردن دامدارها و یا همین مقدار قسنی که مونده را هم از بین ببرند و شاید هم میخوان یک تعاونی درست کنند و به اسم دامدار و کشاورز پول ووام بگیرند . یک تعاونی حتما تعداد زیادی کارمند هم میخواد و جای خوبی میشه تا این مدیرهای منابع طبیعی اقوامشون را استخدام کنند . من چند دفعه از همین کارمندهای منابع طبیعی گرمه شنیدم که این مدیرها خیلی از خویشان و رفقای خودشونو با رابطه در منابع طبیعی استخدام کردن . من کارمندهای منابع طبیعی را می شناسم در میان اینا یک نفر بچه دامدار و بچه عشایر دیده نمیشه . خدا وکیلی مردم در فشارند بچه هاشون رفتن دانشگاه و درس خوندن حالا بیکارند و این درست نیست که بعضی ها برن و رابطه بازی کنند و استخدام بشن و بچه های دامداراها و کشاورزها بیکار بمونن . اگر اولویت در نظر بگیرن حق با بچه عشایرها و بچه دامدارها برای استخدام در منابع طبیعی و همین تعاونی مرتعدارهاست و نه اینکه این مدیرهافامیلهای خودشون را به استخدام در بیارن من از این سایت اترک خواهش می کنم این درد دل ما را به گوش مسئولین عزیز برسونه تا جلوی این خلافکاری ها و بی عدالتی ها گرفته بشه . این فرمایش ائمه عزیز ماست که هیچ کاری بدتر از بی عدالتی نیست . ممنونم
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/09/29
0
0
سلام - تابحال دو نظر برای شما در مورد گیاه دارویی فرستادم اما در سایت نگذاشتین . بنظر من شما فقط کارهای اداره منابع طبیعی را یک طرفه به خورد مردم میدین . مسائلی که اکثرا با واقعیات ناسازگارند و عملی نیستند و اما نظر مردم و واکنش آنها را منعکس نمیکنین و خیلی گزینشی و آنچه را که به نفع مسئولان منابع طبیعی است ارائه می کنید و این از اصول خبرنگاری بسیار فاصله دارد و با این کار کسی به سایت شما اعتماد نخواهد کرد چون این رفتارها به نوعی خبر از مسائل پشت پرده میده . اگه ادعای خبر رسانی بی طرفانه و سالم را دارین لطفا نظرات قبلی بنده را بذارین من در آن نظرها مودبانه و منصفانه واقعیاتی را گفتنم و به کسی توهین نکردم . ممنون
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک