شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۱۱۰۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ساعت ۰:۲۷
در گفت و گو با عصر اترک عنوان شد:

فرسایش خاک، سد شیرین دره را تهدید می کند

رئیس اداره مهندسی و مطالعات و دبیر کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی با بیان اینکه میزا رسوب و فرسایش خاک در حوزه شیرین دره زیاد است، گفت: این معضل به عاملی تهیدی کننده برای سد شیرین دره تبدیل شده است.
فرسایش خاک، سد شیرین دره را تهدید می کند,
بهمن هوشمند، رئیس اداره مهندسی و مطالعات و دبیر کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در این باره اظهار کرد: عوامل طبیعی و انسانی در بروز این بحران نقش داشته اند.
به گفته هوشمند، از نظر زمین شناسی 60 درصد از حوزه شیرین دره متشکل از سازندهای حساس هستند که نهشته های لوسی آن حساس به فرسایش شده اند.
وی افزود: با توجه به اینکه مورفولوژی این حوزه خشن و شیب دامنه های آن زیاد است، بنابراین این عوامل نیز موجب فرسایش بیشتر خاک شده اند.
وی همچنین به اشتغال دامپروری سنتی در این منطقه اشاره کرد و گفت: تراکم دام در این منطقه بیشتر است، بنابراین بهره برداری بی رویه ای از مراتع این منطقه انجام می شود که این امر نیز بر روند فرسایش خاک این حوزه تاثیر منفی گذاشته است.
هوشمند، شخم شیار و عدم توسعه اراضی آبی را از دیگر عوامل موثر بر تشدید فرسایش خاک در این منطقه برشمرد.
وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه فرسایش خاک در این حوزه بر اثر عوامل یاد شده، زیاد است، در حال حاضر بررسی های انجام شده حکایت از این دارد که حدود 23 درصد از مخزن سد شیرین دره از رسوب پر شده است.
وی گفت: در حال حاضر فرسایش خاک به عاملی تهدید کننده برای این سد تبدیل شده است که تداوم این رسوب گذاری عمر سد را کوتاه خواهد کرد.
رئیس اداره مهندسی و مطالعات و دبیر کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی، مدیریت مراتع، مدیریت صحیح آب، به زراعی، عدم شخم شیار اراضی در جهت دامنه ها، اسکان عشایر، تقویت دامپروری صنعتی، اشتغال زایی، سوخت رسانی به موقع، ایجاد صنایع تبدیلی را از راهکارهای بسیار مهم برای جلوگیری از فرسایش خاک در این منطقه عنوان کرد.
انتهای پیام/
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
از کشاورزان و داداران منطقه گیفان | 1395/09/06
0
1
فقط مسئولین می گویند برای کنترل فرسایش باید کشاورزان و دامداران چنین وچنان کنند تا سد پر نشود و مردم در پایین خوب کشاوری کنند . اما کسی نمی گوید که همین منابع طبیعی برای ما دامداران منطقه گیفان که در منطقه بالای سد شیرین دره هستیم چه کار کرده است . این روسا فقط به فکر سد خودشان و مردم پایین سد هستند . سازمان منابع طبیعی استان یک عده از افراد را به نام قرقبان می فرستد و آنها هم فقط چپ و راست با موتورو ماشین می آیند و می گویند دام به داخل مرتع نبرید و کشاورزی نکنید وفلان و کسی نمی گوید پس ما از کجا بخوریم . البته مشکل از بالاست و این مدیرها مشکل دارند . یک بنده خدا که جوان برازنده ای هم بوده دو سال پیش به عنوان قرقبان در همین نزدیک گیفان در منطقه تنگه ترکمن توسط یک جوان که چوپان و دامدار بود شهید شد . کسی هم نگفت این جوان چرا باید به شهادت برسد . اگر مدیران این منابع طبیعی استان در بجنورد خوب عمل کنند و خودشان هم بیایند و مشکلات مردم را بررسی و حل کنند . این مردم اینقدر بدبین نمی شوند تا به یک جوان حمله کنندو به شهادت برسانند . ما در این ده پانزده سال که استان شمالی از خراسان آن زمان جدا شده ایم هیچ فرقی با قبل نکرده ایم و مدیرهای کلان منابع طبیعی را در این مناطق محروم و مرزنشین نمی بینیم اینها فقط شعار می دهند . من تابحال چند بار برای ممیزی به منابع طبیعی رفته ام . قبلا یک رئیس از شهر آشخانه انجا بود که حتی نتوانسیم از نزدیک با ایشان صحبت کنیم و دو ماه پیش که باز گذرم افتاد و گفتم می خواهم از نزدیک با آقای مهندس صابر صحبت کنم منشی به من گفتند آن آقای رئیس قبل عوض شده و الان دامادشان رئیس شده و باید قبلا وقت بگیرید . با خودم گفتم باز امیدی نیست این داماد هم همان وضع گذشته است . از منابع طبیعی برای ما دامدارها و کشاورزان آبی گرم نمی شود آنها فقط به فکر رئیس شدن هستندو فقط باید دستور بشنویم که دامها را نبرید و شخم نکنید و کشاورزی نکنید و هوا بخورید .
نام :
ایمیل
نظر
امیر | 1395/09/06
0
0
از اترک نیوز تشکر می کنم . من چندبار با دوستانم در بهار قبل از بجنورد برای تفریح به سد شیرین دره و کوههای بالاتر رفتیم . منطقه بسیار زیبایی است و در روستای ارناوه چشمه های پر آبی از زیر صخره ها می جوشد و دره عمیقی هم دارد . آن روز گویا در روستاهای بالا باران باریده بود ما در برگشت وقتی به نزدیک سد رسیدیم با چشمان خودم دیدم که چه سیل شدیدو غلیظی که پر از گل و لای بود به داخل سد سرازیر می شد . خوب معلومه با این سیلها و رسوب ها این سدبیچاره مگه چقدر تحمل داره و تا چند سال دیگه ممکنه پر بشه . این جناب مسئول درست گفته اند اگر مدیران استان به فکر این سد نباشندعمر چندانی نخواهد داشت . سپاسگزارم
نام :
ایمیل
نظر
کشاورز از روستایی اغمزار | 1395/09/11
0
0
یک دامدار گیغانی در اینجا نوشته که مدیران به فکر روستاهای بالانیستند و فقط به روستاهایی زیر سد کمک کرده انداین سد شیرین دره برای ما کشاورزها روستای مرغزار فرق چندانی نکرده ما قبلا هم آب کافی داشتیم و آب سیلاب ها هم بود و با زدن این سد سیلها را قطع کرده اند ما با سیل زمین های خود را سالی چند بار آبیاری می کردیم و خاک قوی و به قول ما کشاورزان پاشان می شد یعنی همان رسوبات که حالا سد را پر می کند قبل از سد زمین های ما با این رسوبات حاصلخیز می شدند اما حالا مجبوریم کود بیشتری به زمین بدهیم که هزینه زیاد دارد چون کود گران شده و هم این کودها خاک را چسبناک و سفت می کند و سال به سال هم بدتر می شود. باید هزینه کنیم و چند بار کلوخ شکن بزنیم و افت ها هم زیاد شده خدا وکیلی اگر سد را نمی زدند برای ما بهتر بود. پس بالا سدها فکر نکنند که برای ما خوب شده ما هم چندان راضی نیستم.
نام :
ایمیل
نظر
کارشناس ارشد محیط زیست | 1395/09/12
0
0
ممنون از این سایت بخاطر پرداختنشون به مسایل سد و محیط زیست. اصولا سدها ضمن داشتن فوایدی دارای ضررهای زیادی برای محیط زیست هستند. و اگر بنا به فرمایش این مسول محترم اگر اینقدر این حوزه سد از نظر فرسایش و رسوبات حساس است باید قبل از ساختن سد به فکر مدیریت رسوب بودند تا این سد با هزینه های زیاد اینقدر زود از رسوب پر نشود. متاسفانه وزارت نیرو ابدا که به فکر این مطالعات و کنترل رسوبات سد نیست. ظاهرا قبل احداث وزارت نیرو مطالعات دقیق نداشتن وگرنه نه باید یا در اینجا سد نمی زدند ویا قبل از ساختن ابتدا برای کم کردن رسوبات کاری می کردند. اداره منابع طبیعی هم کار چشمگیر جهت کاهش فرسایش و رسوبات در حوزه بالای سد نکرده. با این وضع اگر سریع اقدام نشود. این سد از دست می رود.
نام :
ایمیل
نظر
کشاورز | 1395/09/12
0
0
من کشاورز در روستای عبد آباد شیروان هستم. در بالاسر روستای ما یک سد به اسم سد شورک را سالها پیش درست کردنددر این سالها یک قطره آب در پشت سد جمع نشده و کل پولها هدر دادند با آن پول میشد صدتا استخر آب و گلخانه برای کشاورزان بزنند ولی متاسفانه همه هدر شد من در یک جلسه از یک اقای مهندس شنیدم که زدن سد سود زیادی ندارد وتازه ضررهای زیادی هم دارد من اطلاعات زیاد ندارم و از این خبرگزاری اترک تقاضامندم که با این کارشناس اقای هوشمند رییس محترم اداره مهندس و مطالعات که در مورد رسوبات سد شیرین دره صحبت کرده مصاحبه داشته تا در مورد جاهایی مناسب برای سدسازی و نفع و ضرر سدها هم صحبت بکنند. تا حداقلش ما کشاورزها اطلاعاتمان زیاد بشود ومتوجه بشویم که چرا این سد شورک را در اینجا زده اند و هیچ آبی در آن جمع نشده. متشکر
نام :
ایمیل
نظر
بهمن هوشمند | 1395/09/13
0
0
باسلام و تشکر از سایت وزین عصر اترک - بنده هفته ای چند بار جهت دریافت اخبار و اطلاعات به سایتها و روزنامه ها سر می زنم . امروز شنبه مورخ 13/9/95 سری به سایت عصر اترک زدم و اظهارات یک کشاورز عزیز از عبدآباد شیروان را در ذیل این مصاحبه مطالعه کردم .ضمن تشکر از این کشاورز زحمتکش و خوش فکر به خاطر مطالعه و توجه به این مصاحبه، در پاسخ به سوال ایشان در مورد چرایی عدم آبگیری سد شورک و نحوه مکان یابی و جانمایی سدها باید عرض کنم که قبل از احداث هر سدی ابتدا شناسایی اولیه انجام شده و سپس در مورد مسایلی چون اقلیم منطقه و میزان بارندگی ها ، میزان آب های سطحی و سیلابها ، وضعیت خاک ، زمین شناسی و لرزه خیزی و منابع قرضه ، پوشش گیاهی ، مسائل اجتماعی و اقتصادی ، نیازهای آبی بخش های کشاورزی ، شرب و صنعت و دهها مورد دیگر مطالعات لازمه انجام می گیرد و در صورت مثبت بودن مطالعات ، نوع سد که خاکی همگن ، خاکی با هسته رسی ، بتنی قوسی و دو قوسی و... مشخص شده و عملیات طراحی و برآوردهای اقتصادی و نحوه اجرا انجام می پذیرد و در ادامه بعد از فاز شناسایی و انجام مطالعات، وارد فاز اجرایی می شوند . واما اینکه چرا هیچ آبی در مخزن سد شورک جمع نشده است . به نظر اینجانب این امر ناشی از کمبود آمار و اطلاعات در هنگام انجام مطالعات هیدرولوژی حوزه آبخیز سد ویا اشکال در محاسبات و برآوردهای سیلاب و یا تغییرات اقلیمی و ... می باشد و البته بهتر است که در این مورد کارشناسان و مسئولین محترم وزارت نیرو ( شرکت آب منطقه ای استان و دست اندر کاران احداث این نوع سدها ) پاسخ لازمه را ارائه فرمایند . زیرا که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هیچگونه وظیفه ای در مورد احداث سدهای ذخیره ای کوچک و بزرگ ندارد و صرفآ احداث سازه های کوچک سنگی - ملاتی و یا گابیونی و بندهای خاکی کوچک و موارد مشابه با هدف کنترل فرسایش ، رسوب و سیلاب ها بعهده بخش آبخیزداری امی باشد و اما در مورد سوال دیگر ایشان در خصوص منافع و مضار احداث سدها به زودی مقاله کوتاهی در مورد سود وزیان احداث سدها و به ویژه سد بارزوی شیروان برای همین سایت ارسال خواهم نمود . در صورت تأیید و درج آن در این سایت می توانید این مطلب را مطالعه فرمایید و اطلاعات موردنیازتان را به دست آورید . . با سپاس مجدد
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/09/29
0
0
سلام - من در جایی خواندم که در روستاهای منطقه سد شیرین دره یک طرح به نام منارید انجام میشه و کارش خدمت به مردم و ایجاد شغل و رفاه مردم است و این خیلی خوبه . اما واقعا مردم به این مسائل منابع طبیعی اطمینان ندارند . چون قبلا شنیده این که در منابع طبیعی فامیل بازی زیاد شده و مدیرها بیشتر اقوام خودشان را استخدام کرده اند و فکر می کنیم که این کنترل فرسایش و منارید و مسائل مشابه هم فقط برنامه هایی باشه برای گرفتن پول و جایی برای استخدام اقوام و آشناهای مسئولین منابع طبیعی . وقای مردم می بینند که مدیر منابع طبیعی استان ما بعد از سالها بازنشسته شده و به جای خودش دامادش را مدیرارشد و کل گذاشته خوب مردم حق دارن بدبین بشن . جوانهای تحصیل کرده و خوش فکر بیکار هستند و فامیلهای مدیرها استخدام میشن . خواهش می کنم در مورد این استخدام های فامیلانه و دوستانه و محفلانه هم خبرها و مطالبی بنویسید تا مردم خطا کارها را بشناسن و جلوی این کارها و فامیل بازی گرفته بشه بخدا صواب داره شاید همین افشاگری های شما باعث بشه تا تعدادی جوان شایسته و با استعداد هم استخدام بشن . ممنون از خبر عصر اترک
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک